Peugeot 405 se řadí do segmentu střední třídy. Výroba byla zahájena v červnu roku 1987 a pokračovala celých deset let. Na začátku byl dostupný pouze sedan, o rok později přišlo i kombi s označením Break. Model 405 musel čelit konkurentům v podobě Citroenu BX nebo Renaultu 21, později také Opelu Vectra.
V únoru 1988 byl Peugeot 405 poprvé dostupný se čtyřstupňovou automatickou převodovkou, a zároveň s tím byl model uveden na americký trh. V roce 1991 však byla spolupráce s USA zastavena a na dlouho se tak jednalo o poslední model francouzského výrobce, který se zde prodával. Krom domovské Francie však našel Peugeot 405 uplatnění řadě dalších zemí (Egypt, Chile, Iránu, Argentina, Velké Británii).
Design
Design vozu má na svědomí slavné studio Pininfarina. Automobil má hranatější tvary karoserie, ty však byly na přelomu 80. a 90. let minulého století moderní. Model 405 se lišil mírnými úpravami podle zemí, kde byl vyráběn. Například ve verzi pro americký trh měla prodloužený přední nárazník s pozičními oranžovými světly. Rok 1992 zajistil vozu důležitý facelift a také modernizaci široké škály prvků. Kromě menších úprav zadních světlometů nebo masky chladiče vůz dostal upravenou palubní desku. Důležitou změnu prodělal v roce 1992 hlavně sedan, u kterého došlo ke snížení nákladové hrany zavazadelníku. Nově se totiž s jeho víkem odklápěla i část mezi koncovými svítilnami, což u staršího modelu nebylo možné.
Verze a výbavy
Verze a výbavy modelu 405 se lišily vždy označením v podobě různého seskupení písmen. Například nejzákladnější výbava byla označena písmeny GL/GR. Naopak nejvybavenější varianty, když vynechám špičkové verze MI16 a T16, byly označeny písmeny STdt/ GTX.
Výbava vozu byla na tu dobu docela obsáhlá. Zákazník si mohl objednat čtyřkanálový systém ABS od firmy Bendix, centrální zamykání, okna a zrcátka v elektrice nebo polokožená či kožená sedadla. U špičkových verzí Mi16 a T16 byla k dispozici vyhřívaná kožená sedadla, stavitelný podvozek, automatická klimatizace ba dokonce airbag řidiče (verze T16, rok 94´).
Zážehové motory
1.4 (od 67 do 75 koní)
1.6 (70 koní)
1.6i (89 koní)
1.8i (103 koní)
1.9 a 1.9i (110 a 125 koní)
2.0i a 2.0i 16v (129 a 160 koní)
2.0 Turbo 16v (200 koní)
Vznětové motory
1.9 (71 koní)
1.8 TD (90 koní)
1.9 TD (92 koní)
Sportovní verze Mi16 a T16
Peugeot 405 se kromě konvenčních verzí vyráběl i ve dvou speciálních verzích s označením Mi16 a T16. Obě varianty byly tím nejlepším, co jste od vozu mohli dostat. Jak motorově, tak i po stránce výbavy se jednalo doslova o klenoty francouzské značky.
Peugeot 405 Mi16
Slabší limitovaná sportovní verze byla postavena na základu karoserie sedan. Odlišovala se od standardních modelů předním spoilerem s integrovanými mlhovkami, zadním křídlem, bočními nástavci prahů a červeným označením Mi16. Právě červený znáček Mi16 dělal na slabší vozy velký dojem a to hlavně při předjíždění.
Existovaly celkem 2 varianty Peugeotu 405 Mi16. Jedna s pohonem předních kol a druhá s pohonem 4×4, označená Mi16x4. K pohonu sloužil benzínový čtyřválec objem 1905 ccm, který měl 16 ventilů a kompresní poměr 10,4:1. Maximální výkon se lišil podle roku výroby a pohyboval se mezi 108 kW až 119 kW (některé silnější Mi16 se nevyvážely mimo Francii a po roce 1992 dostaly katalyzátor). Výkon byl na kola posílán skrze pětistupňovou manuální převodovku. Mi16 měla teleskopické plynokapalinové tlumiče, příčné zkrutné stabilizátory a hřebenové řízení s posilovačem, takže řídit ji bylo skvělým zážitkem. Standardem bylo ABS, které při brzdění z rychlosti až 220 km/h zvyšovalo bezpečnost posádky.
Peugeot 405 Mi16 byl oproti obyčejným verzím vybaven sportovními sedadly, centrálním zamykáním, elektrickým ovládáním bočních oken a vyhříváním zpětných zrcátek. Celkově se vyrobilo okolo 400 kusů. Zachovalé exempláře jsou v našich bazarech občas k vidění, jejich cena se však pohybuje okolo 100 000 korun.
Peugeot 405 T16
Tato verze se nechala inspirovat závodní 405 Turbo16 Dakar a byla určena propravověrné fanoušky automobilky. Peugeot 405 T16 byl nejvýkonnější silniční verzí sedanu a vyráběl se od roku 1993.
Peugeot 405 T16 čelil konkurenci v podobě Opelu Vectra A 2000 4×4 Turbo a Alfy Romeo 155 Q4 Turbo. Nenápadně se tvářící sedan, na pohled nerozeznatelný od slabšího modelu Mi16, ukrýval pod kapotou motor se šestnáctiventilovou technikou a turbodmychadlem Garret VAT 25 s variabilní geometrií lopatek. Z objemu 1998 ccm se podařilo „vyždímat“ výkon 147 kW a točivý moment 288 Nm v rozmezí 2600-4500 ot/min. Navíc měl motor i funkci overboost, kdy hodnoty po dobu 45 sekund vzrostly na téměř 220 koní a 318 Nm! Další odlišností bylo standardní použití pohonu 4×4 s viskózní spojkou a zadním šnekovým diferenciálem Torsen. Maximální rychlost vozu byla 235 km/h.
Použitou výbavou se jednalo o špičkový cestovní vůz. Verze T16 měla celokožená sedadla, automatickou klimatizaci, autorádio s osmi reproduktory, airbag řidiče, elektrické ovládání oken a zrcátek, nastavitelnou výšku podvozku a spoustu dalších vymožeností. Dnes se proto řadí k velmi vzácným modelům. Informace o počtu vyrobených vozů kolísají mezi 400 – 2500 kusy, ale nejčastěji zmiňovaným číslem je 1016. Cena vozu se v dnešní době stále drží okolo 250 000 korun.
Peugeot 405 T16 Dakar
Závodní verze Turbo16 se od civilního provedení T16 velmi lišila. Pocházela z roku 1988 a měla dravou karoserii kupé s uprostřed umístěným motorem o výkonu 400 koní. Technický základ speciálu byl převzat z modelu 205 T16. Byly vyrobeny pouze 2 vozy pro Rally Dakar a další 4 pro pouštní maratony. V roce 1988 Peugeot 405 T16 dokonce vyhrál populární americký závod do vrchu Pikes Peak.
Limitované edice Peugeotu 405
Peugeot 405 se kromě výše zmíněných ultra verzí vyráběl také hned v několika limitovaných edicích. Přiblížím Vám dvě nejznámější:
Edice Rolland Garros byla vyrobena v počtu 400 kusů. Vyznačovala se 15“ koly z lehkých slitin, elektrickým střešním oknem, koženým sportovním tříramenným volantem, poloautomatickou klimatizací a střešním nosičem.
Edice Le Mans byla postavena na oslavu vítězství v Le Mans roku 1993. Měla specifický rudý lak, vyhřívaná přední polokožená sedadla s Alcantarou, litá kola, plaket z uhlíkových vláken na palubní desce a loga s číselným označením na bocích vozu a víku zavazadlového prostoru.