Nové BMW řady 2 Active Tourer: Průkopník v oblasti technologií systémů pohonu i designový skvost

P90437805 Lowres The All New Bmw 223i

Moderní životní styl, všestrannost, elegantní sportovní design a pro BMW typická radost z jízdy: druhá generace BMW řady 2 Active Tourer dosáhla ve všech těchto pro daný model klíčových oblastech významného pokroku a je tak mimořádně atraktivním přírůstkem segmentu prémiových kompaktních automobilů. Kromě toho nový designový styl exteriéru a interiéru přináší dynamický výraz a moderní atmosféru. Nové vydání BMW řady 2 Active Tourer s řadou inovací, které byly dříve dostupné pouze pro modely vyšších tříd, a bohatou standardní výbavou výrazně převyšující předchůdce a širší než u jakéhokoliv konkurenta, se přizpůsobuje požadavkům moderní cílové skupiny. Jedná se o zákazníky, kteří oceňují všestranné schopnosti vozu doplněné progresivním stylem, vysokou úrovní komfortu a výhodami nejmodernějších technologií ovládání a konektivity.

Nové BMW řady 2 Active Tourer zvládne výzvy každodenního městského ježdění, zážitkové volnočasové aktivity, rodinný život i delší cesty. Inovace v oblasti designu a techniky dodávají vozu auru pokrokovosti. Nové BMW řady 2 Active Tourer je standardně vybaveno BMW Operačním systémem 8 a novou generací ovládacího systému BMW iDrive s BMW Prohnutým displejem. Tato kombinace je v současné době dostupná pouze v čistě elektrických modelech BMW iX a BMW i4, a tudíž se v kompaktním modelu značky BMW této třídy objevuje vůbec poprvé. Nabídka asistenčních systémů, které jsou součástí standardní nebo volitelné výbavy, rovněž představuje nové měřítko jak pro modelovou řadu BMW, tak pro celý tržní segment.

Nové BMW řady 2 Active Tourer současně hraje průkopnickou roli v oblasti technologií systémů pohonu. Jeho technika je navržena tak, aby bylo možné používat jak pouze spalovací motory, tak elektrifikované systémy pohonu. Nové motory, druhá generace 48V mild hybridní techniky BMW, sedmistupňová dvouspojková převodovka Steptronic, která je součástí standardní výbavy všech modelových variant, a zcela přepracovaný podvozek posouvají hospodárnost i agilitu na podstatně vyšší úroveň. Při uvedení na trh v únoru 2022 si zákazníci budou moci vybrat ze tří zážehových motorů a jednoho vznětového. O několik měsíců později se nabídka rozšíří o dva plug-in hybridní modely. Ty budou nově vybaveny technologií BMW eDrive páté generace, která přináší zlepšení dynamiky a výrazně prodloužený dojezd čistě na elektřinu.

Další kapitola úspěšného příběhu z Lipska.
Předchozí generace vozu s tímto konceptem karoserie, která byla uvedena na trh v roce 2014, spojila efektivní využití vnitřního prostoru s charakteristickými jízdními vlastnostmi BMW, a díky tomu získala další cílové skupiny pro svět prémiové mobility BMW. S podílem 80 % pro BMW nových zákazníků se jí podařilo přesvědčit mimořádně velký počet zákazníků k nákupu jejich prvního BMW. Celkem se první generace BMW řady 2 Active Tourer prodalo více než 430 000 kusů. Nové vydání bylo jasně přizpůsobeno preferencím a potřebám evropských zákazníků. Nejdůležitějším samostatným trhem i nadále zůstává Německo.

Mohlo by vás zajímat:  Živě i virtuálně: Škoda představí model Enyaq iV hned dvěma způsoby

Nové BMW řady 2 Active Tourer se bude stejně jako jeho předchůdce vyrábět v závodě BMW Group v Lipsku. V tomto moderním výrobním závodě, otevřeném teprve v roce 2005, se vyrábějí také modely BMW řady 1, BMW řady 2 Gran Coupé a BMW i3.

Moderní crossover s nápadně sportovním charakterem.
Výrazné proporce a dynamické linie, zvýšená pozice sedadel a prostorný interiér s variabilním využitím jsou zárukou toho, že nové BMW řady 2 Active Tourer dokonale zapadá do kategorie moderního crossoveru. K tomu přidává výraz sportovnosti, ale tvary vozu jsou prosté robustních designových prvků obvyklých v segmentu Sports Activity Vehicle. Nové BMW řady 2 Active Tourer kombinuje prostornost a precizně promyšlenou – a tedy nekomplikovanou – funkčnost se stylovým vizuálním vzhledem a úrovní radosti z jízdy, která nemá ve svém segmentu obdoby.

Vnější rozměry nového BMW řady 2 Active Tourer jsou větší než u jeho předchůdce. Na délku měří o 32 milimetrů (nyní 4386 mm), na šířku o 24 milimetrů (1824 mm) a na výšku o 21 milimetrů (1576 mm) více, což novému modelu propůjčuje vzhled, který vizuálně ztělesňuje jak jeho velkorysý vnitřní prostor, tak sportovní zaměření. Zatímco rozvor řady 2 Active Tourer se oproti odcházejícímu modelu nezměnil a činí 2670 milimetrů, rozchod kol se u přední nápravy zvětšil o 25 milimetrů (na 1586 milimetrů) a v případě zadní o 26 milimetrů (1588 milimetrů), což má pozitivní vliv na ovladatelnost a agilitu.

Zlepšení aerodynamiky a akustického komfortu.
Při vývoji nového BMW řady 2 Active Tourer byl velký důraz kladen na cílené zlepšení aerodynamických vlastností, které mají přínos pro jízdní dynamiku i hospodárnost. Proudění vzduchu kolem vozu je pečlivě usměrňováno následujícími prvky: aktivním systémem vzduchových klapek v BMW masce chladiče ve tvaru ledvinek i v nasávacích otvorech ve spodní části předního nárazníku (jsou nastavitelné podle potřeby v deseti úrovních); vzduchovými clonami na krajích předního nárazníku; zapuštěnými klikami dveří; kombinací střešního spoileru a bočních aerodynamických lišt okolo zadního okna; velkým difuzorem ve spodní části zadního nárazníku; aerodynamicky optimalizovanými koly z lehké slitiny; a téměř zcela zakrytým podvozkem s přesně tvarovanými vzduchovými kanály a skrytými koncovkami výfuku. Tyto prvky v kombinaci s dynamickými proporcemi vozu zlepšují součinitel odporu vzduchu; v závislosti na modelové variantě činí součinitel cx modelové řady 2 Active Tourer pouhých 0,26.

Mohlo by vás zajímat:  Nejoblíbenější všestranný motocykl Honda NC750X získal více výkonu

Menší je také aerodynamický hluk vznikající tvarem karoserie a přídavných dílů. Vylepšená koncepce těsnění kolem dveří a víka zavazadlového prostoru a současně i efektivnější usměrňování proudění vzduchu nově navrženými vnějšími zpětnými zrcátky zvyšují ve srovnání s předchozím modelem akustický komfort. Použití tišších pneumatik snižuje valivý hluk. K tomu se přidávají úpravy v uložení motoru a převodovky, které snižují přenos vibrací, a tím zvyšují jízdní komfort. Také startování a vypínání motoru nového BMW řady 2 Active Tourer generuje výrazně menší vibrace.

Inteligentní lehká konstrukce zvyšuje tuhost a snižuje hmotnost.
K agilitě a hospodárnosti nového BMW řady 2 Active Tourer pomáhá lehčí karoserie a podvozek. Inteligentní kombinace materiálů pomohla snížit hmotnost, zvýšit tuhost karoserie a současně zlepšit bezpečnost při nárazu. Za tepla lisované oceli a hliníkové slitiny použité pro prostor pro cestující jsou pro dodatečné vyztužení doplněny ocelemi s proměnnou tloušťkou.

Hliníková kapota snižuje hmotnost přední části a přispívá tak ke zlepšení agility, zatímco lehké plastové vzpěry v předních a zadních dveřích přinášejí další úsporu hmotnosti. Lehká kovaná kola (nejsou standardní výbavou všech modelových variant) pomáhají snížit neodpruženou hmotnost. Použití ocelových komponentů s povrchovou úpravou zinek/hořčík zlepšuje ochranu proti korozi.

Komplexní koncepce pasivní bezpečnosti maximalizuje ochranu cestujících v extrémně širokém spektru kolizí a zohledňuje požadavky nárazových zkoušek na všech trzích, kde bude nové BMW řady 2 Active Tourer nabízeno. Kromě extrémně tuhé kabiny pro cestující a vysoce odolných nosných struktur patří do souboru bezpečnostních prvků také integrovaná bezpečnostní elektronika, která aktivuje zádržné systémy ve správném pořadí, v optimálním okamžiku a s požadovaným účinkem pro konkrétní typ a závažnost nárazu. V případě bočního nárazu se mezi řidičem a spolujezdcem na předním sedadle aktivuje středový airbag, který zvyšuje ochranu cestujících. Nové BMW řady 2 Active Tourer je standardně vybaveno také aktivní kapotou, jež zvyšuje úroveň ochrany chodců. Pyrotechnické patrony v případě střetu vozidla s chodcem kapotu zvednou, což mezi kapotou a tvrdými spodními konstrukcemi vytvoří větší deformační prostor.

Mohlo by vás zajímat:  Nový aktivní systém pro udržování rychlosti BMW Motorrad

Udržitelnost v celém hodnotovém cyklu.
Výběr materiálů byl pečlivě promyšlen a jasně určen již v rané fázi procesu vývoje sériového vozu. To zlepšuje udržitelnost výroby nového BMW řady 2 Active Tourer a zajišťuje vysokou míru recyklovatelnosti na konci jeho životního cyklu. Vysoké standardy udržitelnosti BMW Group zahrnují také závazek snižovat množství emisí CO2 během výroby a uplatňují se v celém hodnotovém cyklu, včetně dodavatelského řetězce.

Při výrobě nového BMW řady 2 Active Tourer v továrně BMW Group v Lipsku se používá pouze elektřina z obnovitelných zdrojů. Podstatnou část této energie vyrábějí čtyři větrné elektrárny vybudované v areálu závodu. V souladu s dohodou mezi BMW Group a příslušnými dodavateli jsou výhradně ekologicky získávanou energií vyráběny také bateriové články pro plug-in hybridní varianty nového BMW řady 2 Active Tourer.

Pátá generace technologie BMW eDrive používaná v plug-in hybridních modelech rovněž stanovuje nová měřítka z hlediska hospodárnosti a úspory zdrojů. Princip konstrukce elektromotorů umožňuje vyhnout se použití vzácných kovů, což znamená, že BMW Group není závislá na dostupnosti těchto kritických surovin. Během vývoje současné generace bateriových článků byl podíl kobaltu obsaženého v katodovém materiálu snížen na méně než deset procent. BMW Group navíc kobalt a lithium potřebné pro vysokonapěťové baterie nakupuje sama a následně je dodává firmám, které bateriové články vyrábějí. Společnost tak může zajistit, aby při těžbě a zpracování kobaltu a lithia byly dodržovány standardy ochrany životního prostředí a udržitelnosti a aby nedocházelo k porušování lidských práv.

K udržitelnější výrobě přispívá také neustálé zvyšování podílu použitého druhotného hliníku. Kromě toho se v novém BMW řady 2 Active Tourer pro řadu komponentů používají také vysoce kvalitní recyklované plasty. Tato opatření pro udržitelnost společně přispívají k tomu, že uhlíková stopa nového BMW řady 2 Active Tourer je v průběhu jeho životního cyklu výrazně menší než u předchozího modelu.

Zdroj: TZ BMW
Tomáš Dostál

O Tomáš Dostál

Kontakt na autora: tomas.dostal@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora