První Vespa Primavera se zrodila v turbulentním a kreativním prostředí roku 1968 a rychle se stala hvězdou, protože generaci, která měnila svět, nabídla dvě kola a spoustu stylu.
Se svými kompaktními rozměry a lehkými a čistými liniemi, doplněnými jiskřivým výkonem, jednoduchostí a potěšením z jízdy byla Vespa Primavera ve světě hladovém po změně jako závan čerstvého vzduchu. Její celosvětový úspěch z ní udělal jeden z nejoblíbenějších modelů v historii značky.
Vespa Primavera, navržená podle stejných principů stylu a elegance a vybavená tou nejlepší technologií své doby, se znovu zrodila v roce 2013. Vespa „s malou karoserií“, která vždy ztělesňovala nejmladšího a nejvíc městského ducha značky, byla ultramoderní, protože kromě mobility a exkluzivního elegantního designu nabídla také praktičnost a jedinečná technická řešení, jako je celoocelová karoserie. Design a styl nové Vespy Primavera, využívající nejlepší technologie té doby, představovaly v porovnání s předchozími generacemi skutečný krok vpřed.
Přesně deset let po svém návratu nyní Vespa Primavera prochází důležitou stylovou a technologickou inovací, přičemž zároveň zůstává sama sebou. Příběh značky Vespa je ostatně příběhem nekonečného technického a designového vývoje. Změny mezi jednotlivými modely jsou často minimální, někdy významné, ale nikdy nezapomínají na původní myšlenku, která vždy kladla styl, eleganci a potěšení z jízdy na první místo.
Vespa Sprint
V polovině 60. let vtrhla na evropské silnice nová generace sportovních skútrů Vespa. Tyto malé „rakety“ byly malé, rychlé, extrémně obratné a moderní, přesně jako chlapci a dívky, kteří na nich jezdili. „Malá karoserie“, které charakterizovala modely Vespa 50 a Vespa Primavera, rozdělila svět nejoblíbenějších skútrů do dvou rodin, přičemž modely s velkou karoserií zůstaly dospělým.
Dnes je Vespa Sprint S přirozeným nástupcem tohoto tradičního ztělesnění vitality, stylu a mládí. Vychází z karoserie nové Vespy Primavera a je určena mladým jezdcům, přičemž zdůrazňuje detaily sportovního stylu, avizovaného už v samotném od samého začátku legendárním názvu. Řada Vespa Sprint, představená v roce 2014, nyní prochází modernizací a technickým i designovým vývojem, stejně jako řada Primavera.
Nový design, stále Vespa
Vlastnit Vespu bylo vždy volbou životního stylu, vyjádřením nezávislosti, elegance a pozitivity. Vespa představuje styl, který se neustále vyvíjí, často předvídá nebo určuje trendy a je vždy moderní, vždy aktuální a doprovází celé generace, které značce Vespa důvěřují, protože vyjadřuje jejich svobodu.
Modely Primavera a Sprint S mají shodnou exkluzivní ocelovou karoserii, která vždy odlišovala Vespu od všech ostatních skútrů a zajistila jí jedinečnost. Nyní se oba modely mohou pochlubit řadou designových vylepšení, díky kterým jsou ještě modernější.
Designové studio Piaggio Centro Stile neustále vyvíjí nová barevná provedení a nové kombinace materiálů a zároveň věnuje velkou pozornost detailům, aby zdůraznila jedinečnost každého z modelů Vespa Primavera a Vespa Sprint.
Celý blok řídítek byl přepracován s důrazem na celkový tvar i detaily a nové jsou také rukojeti zajišťující přesnější a přirozenější řízení. Zadní část čelního panelu je u modelů Primavera a Sprint S úplně nová a s viditelně lepší kvalitou použitých materiálů i zpracování. Verze Vespa Primavera Tech, doplněná o bezklíčový systém, je vybavena voličem namísto tradičního zapalování s klíčkem. Ráfky kol jsou nové s pětipaprskovým designem u modelu Primavera, zatímco šest paprsků u modelu Sprint S tvoří atypický spirálový tvar, který dodává siluetě energii a dynamiku. Mezi další prvky, které prošly designovými úpravami, patří nová ozdobná lišta na blatníku (pouze u modelu Vespa Primavera) a nový design zadního krytu čelní kapotáže. U některých verzí bylo vylepšeno dokonce i sedlo, a to za použití nových materiálů s lepším povrchem.
Nové technologie
Kromě toho, že nové modely Vespa Primavera a Vespa Sprint S prošly významnou změnou designu, dostávají také technická vylepšení v zájmu zachování špičkové úrovně – stejně jako tomu bylo vždy v historii značky. Vespa tak ztělesňuje tu nejlepší dostupnou technologii dekádu za dekádou.
Verze Tech modelu Vespa Primavera využívá bezklíčový systém, u kterého je klasický spínač zapalování na zadní části čelního panelu nahrazen praktickým voličem. Stačí ho pouze přepnout do polohy ON a poté lze motor nastartovat jako obvykle pomocí tlačítka umístěného na pravém ovládacím bloku. Klíč se používá také k otevření sedla a aktivaci systému dálkové identifikace Vespa, který spustí všechny směrovky a pomůže najít skútr na rušném parkovišti.
Nový přístrojový panel, který převzaly všechny verze Primavera a Sprint S (s výjimkou modelů Primavera Tech 125, 150 a Elettrica), elegantně kombinuje analogové i digitální funkce na třípalcovém LCD displeji. Kromě tradičního tachometru zobrazuje řadu užitečných funkcí včetně dojezdu, spotřeby paliva a průměrné a maximální rychlosti. Digitální přístrojový panel umožňuje také správu multimediální platformy Vespa MIA, která umí propojit Vespu s chytrým telefonem a je součástí standardní výbavy u modelu Vespa Primavera Tech. K ostatním modelům řady je Vespa MIA k dispozici jako volitelné příslušenství.
Vespa Primavera Tech ve verzích 125 a 150 ccm využívá nový celobarevný 5″ TFT přístrojový panel, který v současné době patří k těm nejmodernějším. Aplikace Vespa MIA kromě funkcí souvisejících s jízdou a vozidlem umožňuje na TFT displeji zobrazit všechny funkce pro správu telefonních hovorů, zpráv a seznamů skladeb a také navigaci s piktogramy a dvojitým režimem pro denní a noční zobrazení.
Bezpečnost zvyšuje také LED technologie ve všech světlech, a to jak u modelu Primavera, tak u modelu Sprint S. Mezi nové prvky patří přední světlomet, zadní světlo a charakteristické blinkry integrované do karoserie. Lepší viditelnost a výkonnější osvětlení zvyšují úroveň bezpečnosti za všech podmínek.
Dvě úspěšné řady
Příchod nových verzí Vespa Primavera a Vespa Sprint S umožňuje reorganizaci modelové řady Vespa, přičemž Vespa Primavera a Vespa Sprint S jsou nyní k dispozici se spalovacím motorem i elektromotorem.
Benzínové verze v kubaturách 50, 125 nebo 150 cm3 se mohou pochlubit ultramoderními čtyřdobými tříventilovými motory s elektronickým vstřikováním. Všechny vyhovují nejnovější normě Euro 5+.
V rámci trvalé udržitelnosti jsou modely nové řady Vespa s „malou karoserií“ v nabídce také s elektromotorem, a to ve verzích moped (vyhovující kategorii moped s rychlostí omezenou na 45 km/h) a verzích motocykl, přičemž všechny jsou k dispozici s paketem výbavy Primavera Tech.
Všechny modely s elektrickou pohonnou jednotkou se mohou pochlubit technologií vyvinutou během posledních let v modelu Vespa Elettrica, představeném v roce 2018. Elektromotor je integrován do náboje zadního kola, zatímco baterie je umístěna pod sedlem. Toto efektivní a kompaktní uspořádání nijak neovlivní jedinečný a ikonický design, protože Vespa není jen elektrický skútr, ale umělecké dílo s technologickým srdcem.
Vespa Primavera Elettrica a Vespa Sprint S Elettrica mají výhodu také v tom, že baterii lze během několika sekund vyjmout odpojením kabelu, který ji spojuje s vozidlem, a díky rukojeti ji snadno přenášet a pohodlně nabíjet doma, v kanceláři nebo kdekoli jinde.
Barevná paleta
Vespa díky svému barevnému, bezstarostnému vesmíru umí vyjádřit osobnost svého majitele. To je důvod, proč nové modely Primavera a Sprint S chtějí využít tradiční paletu barev Vespa a vytvořit na jejím základu ještě živější a modernější vzhled.
Vespa Primavera je k dispozici v barvách Bianco Innocente, Nero Convinto, Verde Amabile, Arancio Impulsivo a Blu Energico, přičemž všechny doplňují elegantní chromové doplňky. Všechny kubatury modelu Vespa Primavera jsou k dispozici také s výbavou Primavera S, která nabízí módní odstíny kombinované se speciálním sedlem, povrchovými úpravami a grafikou. Barvy zahrnují: Beige Avvolgente, Nero Convinto Opaco a Giallo Curioso.
Model Primavera Tech představuje technologicky nejvyspělejší srdce Vespy její barvy Blu Energico Opaco a Grigio Entusiasta kontrastují s odvážnou grafikou a neonově zelenými detaily.
Vespa Sprint S je k dispozici v pěti barvách: Bianco Innocente, Nero Convinto Opaco, Verde Ambizioso, Rosso Coraggioso a Blu Eclettico. Každé provedení má svou vlastní grafiku a výrazné černé detaily, buď s matným povrchem, například na tradičním krytu čelní kapotáže, nebo s leštěným povrchem, například na ráfcích kol.