Nissan Leaf – elektromobilová evoluce

Nissan Leaf 21

Aktuálně jsem dostal možnost otestovat druhou generaci elektromobilu Nissan Leaf. Jeho první generace se chlubí přívlastkem nejrozšířenějšího elektromobilu na světě. V čem všem se tedy nový model liší od svého předchůdce?

Vzhled

Oproti starému Leafu, tento nový, mnohem více zapadá mezi ostatní aktuální modely značky Nissan. Osobně se mi tento střízlivější design líbí o mnoho více.

Nejvýraznější změny jsou vidět při pohledu ze předu a ze zadu, boční silueta vozu si zachovala velmi podobné rysy. Nové full LED světlomety nahradily ty staré, vyboulené které byly delší než kapota. To samé na zádi, vysoké, vertikální světlomety přes celou záď nahradily menší a elegantnější „fajfky“.

Černo-stříbrné hliníkové disky se výborně hodí k šedé metalíze.

Interiér

V interiéru je vidět velký pokrok, a to převážně v použitých materiálech, rozmístění ovládacích prvků pak zůstalo celkem obdobné jako u předchozí generace. Jako nevýhodu vidím absenci podélného nastavení volantu. Ocenit pak musím nahrazení futuristicky designovaného kokpitu za standardní s ručičkovým rychloměrem na jedné straně a velkým barevným displejem na straně druhé. Infotainment vozu prošel také výraznou modernizací, dostal nové již celkem známé funkce Apple CarPlay a Android Auto. Navíc je možné pomocí NissanConnect EV vzdáleně ovládat klimatizaci, sledovat nabíjení a podobně. Navigace funguje vcelku intuitivně, neobsahuje však příliš mnoho nabíjecích stanic, nejsou tam bohužel ani všechny rychlonabíječky firmy ČEZ.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Peugeot 106 Rallye

Přední sedadla jsou prostorná, pohodlná a měkká. Zadních sedadla jsou ještě měkční a jejich pozice je navíc díky umístěným bateriím vyšší.

Jízda a provoz

Výkon motoru je v rámci nové generace zvýšen z 80 na 110 kW, jízdní dynamika je výborná a zrychlení z 0 na 100 zvládne Leaf za 7,9 s. Pro pohyb dopředu nabízí převodovka dvě možnosti klasické D a B s intenzivnější rekuperací vhodnou především při jízdě z kopců.

Jednou z nejzajímavějších věcí Nissanu Leaf je E-pedal – po jeho aktivaci se plynový pedál změní na jakousi kombinaci plynu a brzdy. Při ubrání plynu auto celkem intenzivně zpomaluje až do úplného zastavení. Tento způsob ovládání oceníte hlavně ve městě, kde se ovládání vozu stává více komfortnější. Někomu by mohl chybět režim plachtění, který více využívá setrvačnosti vozu, který najdete u jiných elektromobilů. Další, novou funkcí je ProPilot, jedná se vlastně o adaptivní tempomat a aktivní udržování v jízdním pruhu. Pocitově mi přijde, že je náročnější na šířku pruhu a tuďíž funguje pouze na dálnicích či ve městech, naopak si celkem dobře poradí i s hůře čitelnými čarami.

Mohlo by vás zajímat:  Kia Rio 1.0 T-GDI – velmi hbitý a prostorný hatchback

Při nízkých rychlostech vozidla, jeho pohyb, téměř neslyšíte, při couvání už o sobě dá vědět pípáním které je vypínatelné. Při vyšší rychlosti už je hlučnost Leafa podobná ostatním vozům kvůli aerodynamickým hlukům a podvozku – při 90 km/h intenzita dosahuje 53 db.

Spotřeba a dojezd:

Nová generace má 40 kWh baterii (předchozí verze měly kapacitu 24 nebo 30 kWh).

Leaf je obut do pneumatik s nízkým valivým odporem Dunlop Enasave EC300 215/50 R17 91V, činitel odporu je 0,28 (minulá generace disponovala údajem 0,29 ). Jistě to není špatný údaj, ale je mnoho vozů i se spalovacími motory, které dosahují lepších hodnot. Spotřeba se pohybuje cca od 12 do 16 kWh na 100 km, průměr za celou dobu redakčního testu byl nějakých 14,5 kWh. Dojezd vozu by se tedy měl pohybovat okolo 275 km, to přibližně odpovídá kombinovanému dojezdu dle WLTP. Ve městě by měl mít Leaf dojezd cca 389 km, to si opravdu dovedu představit pouze při plynulé jízdě rychlostí 40 km za hodinu.

Od vyššího stupně výbavy N-Connecta už má Leaf moderní tepelné čerpadlo, které není tak náročné na energii jako starší systém. Díky NissanConnect EV můžete pomocí telefonu nastavit vytápění nebo naopak klimatizování na určitý čas. Pokud byste přece jen chtěli spořit co nejvíce energie, můžete namísto toho využít vyhřívání sedadel.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Mini Cooper S

Dobíjení

Leaf disponuje rychlonabíjecím standardem CHAdeMO, pomocí kterého je možné nabít baterii do 80 % za 40 až 60 minut podle aktuální teploty baterie.

Palubní nabíječka má výkon 6,6 kW a nabití trvá 7,5 hodiny, dodaným adaptérem z běžné zásuvky trvá nabíjení až 21 hodin.

Pozitivní je, že Nissan u Evropské verze nahradil konektor Typ 1 Yazaki za u nás mnohem rozšířenějším Typem 2 Mennekes.

Závěr

Infrastruktura pro elektromobily se pomalu vyvíjí, například obchodní řetězec Lidl disponuje u některých svých obchodů rychlonabíjecí stanice zdarma.

Oproti předchozí generaci je vidět obrovský pokrok v použitých materiálech, designu a nových technologií pro pohodlnější řízení. Pohonný systém vozu se vylepšuje postupnými a zcela patrnými kroky, příští rok by měl Leaf dostat 60 kWh baterii.

Cena

Cena od:
926 000 Kč

Cena testovaného vozu:
1 022 500 Kč
Výbava N-Connecta: 981 700 Kč
příplatková výbava:
ProPILOT: 11 900 Kč
LED světlomety: 13 900 Kč
Šedá metalická barva: 15 000 Kč