Nikdo netušil, že UPS už několik měsíců využívá pro rozvoz samořiditelná auta. Začala s tím v květnu

00

O zavádění autonomních neboli samořiditelných vozidel se mluví jako o budoucnosti nákladní dopravy. Různé firmy se předhánějí v tom, jaké najdou pro auta využití a co už zvládnou. A potom je tu UPS. Známý přepravce, který se obešel bez jakýchkoliv pompézních akcí. Prostě si objednal samořiditelná auta a nasadil je do běžného provozu. Nikoliv nyní, ale už v průběhu měsíce května. Autonomní vozy tak rozvážejí pro UPS zásilky několik měsíců.

Samořiditelná vozidla jsou využita na cestě mezi Phoenixem a Tucsonem

Rozhodně nejde o nijak krátkou vzdálenost. Od května využívá UPS samořiditelná auta na trase mezi Phoenixem a Tucsonem. Vzdálenost obou měst je asi 115 mil, což odpovídá zhruba 185 kilometrům. Pro představu se jedná o podobnou vzdálenost, jako z Prahy do Brna. Po celou cestu auto neřídí člověk, ale propracovaný systém využívající celkem 9 kvalitních kamer a dále ještě dva senzory LIDAR.

Mohlo by vás zajímat:  Motor bez vačkových hřídelů může být realitou. Klasické rozvody mají být nahrazeny elektromotory

Už od května letošního roku!

Zásilky UPS jsou mezi Phoenixem a Tucsonem převáženy už od května letošního roku. Vše trvá několik měsíců bez toho, aby si tohoto unikátu všimla média, nebo veřejnost. To jenom potvrzuje, na jak vysoké úrovni autonomní vozy jsou a že v nich skutečně můžeme hledat budoucnost dopravy. Tu vidí i UPS, která investovala do společnost TuSimple. Spolu s ní pracuje na projektu, který by autonomní doručování posunul opět dále. V plánu je pilotní projekt přepravy zásilek mezi Phoenixem a Dallasem, což je vzdálenost dlouhá 1 000 mil, tedy více než 1 600 kilometrů.

Mohlo by vás zajímat:  Mercedes odhalil motor nového kupé AMG GT

UPS se chce dostat na úroveň 4

Současná autonomní vozidla se dělí do několika kategorií. Tou aktuálně nejlepší je úroveň 4, při které už nemusí být v kabině vozu přítomen řidič a auto je schopnost jezdit z jednoho místa na druhé zcela samo, bez nutnosti lidského dozoru. Právě na tuto úroveň se chce UPS v budoucnu dostat. To by mělo zefektivnit a primárně zlevnit dopravu jednotlivých zásilek o zhruba 30 %. Zatím k dosažení tohoto stupně nedošlo, což znamená, že balíčky sice rozváží samořiditelná auta, ale lidé v nich stále sedí. Nutno však dodat, že do řízení nijak nezasahují a vše nechávají v rukou auta. Je vidět, že to si se všemi nástrahami poradilo vždy velmi dobře.

Mohlo by vás zajímat:  Správně doplnit provozní kapaliny neumí každý. Obrátit se na odborníka u banálních úkonů ale není zadarmo

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora