I u automatické převodovky se musí řadit. Ale někdy to nejde. Přitom to není chyba, ale vlastnost. Pokud vám ta správná rychlost někdy nešla dát, mělo to svůj jasný důvod. V případě automatické převodovky totiž řadíte jenom čtyři stupně, a to P, R, N a D. Někdy se může objevit ještě S, pro označení sportovního režimu, při kterém se nejenom upraví vlastnosti auta, ale také máte možnost využít třeba pádla pod volantem.
Proč tam rychlostní stupeň nejde?
Kdo přestoupí z manuálu do automatu, ten nejenom-že často hledá spojku, ale také nemusí přesně vědět, jak s řadicí pákou u automatické převodovky zacházet. Zatímco u manuálu stačí sešlápnout spojku a můžeme s ní hýbat, tak v případě automatu je to přece jenom trochu jinak. U automatu nelze jenom tak vzít za řadicí páku a navolit pomocí ní stupeň, který chceme. Je třeba udělat ještě něco navíc.
Je tu i pojistka
U většiny automatů najdeme na řadicí páce drobnou pojistku, kterou je třeba zmáčknout. Teprve až potom máme možnost zařadit například z P požadovaný rychlostní stupeň D. Kdo jede s automatem poprvé, ten o dané pojistce nemusí vědět a může být rozhozen z toho, že auto neřadí, jelikož páka je jakýmsi záhadným způsobem zablokovaná. A zařadit požadovanou rychlost D prostě nejde.
Nejde o chybu, ale vlastnost
Nutno říci, že nejde o chybu, ale vlastnost vozu. A to bezpečnostní. Pokud by zde pojistka nebyla, hrozilo by, že neopatrným pohybem může dojít z přesunu řadicí páky z polohy P do polohy D a auto by se začalo rozjíždět. Daná pojistka má těmto neopatrným pohybům zabránit, a když už dojde k řazení, tak se stisknutou pojistkou se dává vozu najevo, že řadič opravdu řadí proto, že se chce rozjet. A nemusí to být jediný bezpečnostní prvek, jelikož nelze opomenout i nutnost stát ve vozech s automatickou převodovkou na brzdovém penálu a tím také eliminovat neočekávané rozjetí kupředu.
Zdroj: Autorský text