Vlastně za tohle nemanželské dítě může Škoda. tedy ne dnešní Škoda Auto, ale komunistickými kádry prolezlá AZNP Mladá Boleslav. Krátkozrakost odpovědných lidí totiž zůstává i dnes nepochopitelná. Ano, na přelomu 70. a 80. let sice na tratích rally řádila úžasná Škoda 130 RS, ale všem muselo být jasné, že její homologace jednou vyprší. A když se tak po několika prodlouženích v roce 1983 skutečně stalo, neměli v Boleslavi čím prázdné místo zaplnit. Vznikl sice prototyp 738 (externě označovaný jako 130 RS A5), který měl nahradit okruhové vozy 130 RS, ale stále se jednalo jen o vylepšený původní speciál s motorem z mnohem starší 180 RS. Ten startoval pouze jednou v Mostě, kde si nevedl zle. Druhý prototyp 739 s aerodynamicky tvarovanou přídí také vycházel z vozu 130 RS a měl závodit na tratích rally. Nikdy ale nestartoval v žádné soutěži a dnes je vystaven v muzeu automobilky. Homologaci dostal až prakticky sériový vůz Škoda 120 L postavený dle předpisů třídy A5. Jezdci zvyklí na dosavadní speciál se náhle museli potýkat s nedostatkem výkonu a špatnou vyvážeností. Jiný model ale automobilka odmítala vyrábět, zamítnut byl i návrh na vývoj nového motoru. Nakolik za to mohlo vedení továrny a na kolik centrální plánování politiků, to si netroufám odhadnout.
Řešení nabídl pražský Metalex. V jeho dílnách sáhli po atraktivním kupé Garde, pod jehož zadní kapotu v Praze namontovali motor 1.6 z ruské Lady 2106. Dnes by vás možná takto nenapadlo sdílet motory, ale tehdejší doba umožňovala prezentovat tento počin jako československo-sovětské přátelství. Sice instalace výkonnější šestnáctistovky asi nepramenila z politické uvědomělosti konstruktérů, ale spíše z čisté nouze v nabídce vhodných agregátů, rozhodně se dá předpokládat, že některý uvědomělý politruk by se této propagandistické příležitosti chopil. Českým soutěžákům vysvitla ale naděje na konkurenceschopný vůz pro skupinu B. Jen v Mladé Boleslavi z toho neměli radost a tak automobil nazvali bastardem, kterážto přezdívka přetrvává dodnes.
Komu se vůz naopak velmi líbil, to byl socialisticý kapitalista František Čuba, šéf slavného JZD Slušovice. Ten nemohl škodovce odpustit, že „těm jeho jézeďákům přece nebudou prodávat tovární specifikaci soutěžních automobilů„, takže se naopak snažil tovární tým porazit. U Metalexu tak slušovičtí objednali tři vozy, které byly záhy postaveny. Dva s motory Lada 1.6 a jeden s motorem 1.3 Turbo z prototypu 130 RS. Škodovku ukliďnovalo už jen to, že pro homologaci musela být vyrobena série 200 vozů během dvanácti po sobě jdoucích měsíců. A to už v silách Metalexu nebylo. Pomocnou ruku ale mohly podat Bratislavské automobilové závody BAZ, kde se kupé Garde montovalo. A také že ano, vše už bylo domluveno a vyjednáno. Škodovka si ale případnou konkurenci rozhodně nechtěla pustit k tělu a výrobu kupé Garde v Bratislavě ukončila. JZD Slušovice se sice snažilo toto rozhodnutí zvrátit, ale neúspěšně.
Přesto se ale vůz mohl objevit alespoň na českých soutěžích. Asi nejvíce bychom si jej mohli spojovat se jménem pilota Václava Blahny. Prvním startem byla Rallye Valašská zima 1984, kde Blahna vedl s obrovským náskokem nad Norem Hauglandem se Škodou 120 L. Mimo soutěž jeli ještě Křeček a Kvaizar s prototypy 130 LR, ale ani oni neměli šanci Blahnovo náskok stáhnout. Velký tlak však Blahna neustál a v závěji ztratil svůj velký náskok. Vůz pak startoval ještě několikrát, za volatem se objevil i pilot Kašpárek. Vzhledem k zamítnuté homologaci ale nemělo smysl ve vývoji pokračovat, navíc nový speciál 130 LR se jevil jako dobrý soutěžní vůz, byť slabší než bylo kupé MTX 160 RS.
Foto: EWRC (Jiří Fryje), iFaster, Auta5p, Autokaleidoskop