Mlha, déšť a automatické přepínání světel. Většina řidičů není vůbec vidět

Road 569044 640

Podzimní počasí je spojeno s častým deštěm a intenzivními mlhami. Oba meteorologické jevy mají jedno spolčené. Výrazně snižují viditelnost. Přirozenou reakcí řidiče by mělo být rozsvícení potkávacích světel, alternativně mlhovek. Moderní vozy se stále více snaží řidičům ulehčit a ti tak spoléhají na automatické přepínání světel. To s sebou přináší jeden velký problém.

V mlze nebo dešti světla nepřepnou

Velkým problémem automatického přepínání světel, tedy jednotlivých senzorů, které mají zareagovat je to, že nedetekují soumrak, a tak nijak nezareagují. Během mlhy nebo během deště senzor i nadále detekuje to, že intenzita světla je dostatečná k tomu, aby bylo i nadále použito jenom denní svícení.

Mohlo by vás zajímat:  Hyundai Santa Fe v bezpečnosti poráží i Range Rover!

Reálná situace na silnici je však taková, že intenzita světla je sice dostatečná, ale vlivem mlhy nebo deště podstatně klesá viditelnost. A to i o stovky metrů. Na toto automatické přepínání světel nedokáže zareagovat. Proto můžeme při dešti nebo mlze potkat řadu řidičů s denním svícení.

Zvýšení rizika dopravních nehod

K čemu tento stav vede? Zvyšuje riziko dopravní nehody. V první řadě proto, že denní svícení funguje pouze tak, že je v předu obvykle zapnutý slabší pás diod, zatímco vzadu světla nesvítí vůbec. Rizikem tak může být naše neviditelnost pro toho, kdo nás dojíždí.

Mohlo by vás zajímat:  První test zimních pneumatik je tady. Obstály nejenom ty prémiové

Druhým rizikem je to, že nemusíme být dobře vidět protijedoucími řidiči. Pás denních diod nemá takovou intenzitu jako klasická světla, či dokonce mlhovky. Protijedoucí řidič může nasadit k předjížděcímu manévru v domnění, že nic nejede. Realita však bude jiná.

Jaká je rada? Zapnout světla ručně

Jaká je rada pro ty, kdo spoléhají na automatické přepínání světel a senzor soumraku? Pokud se vyskytne mlha nebo déšť, nespoléhejte na techniku a raději světla přepněte ručně. Základní pravidlo s tím spojené je stále stejné: „Vidět a být viděn“. Stisknutí tlačítka nebo přetočení páčky na správnou polohu dokáže zachránit životy.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora