Mitsubishi L200 Rock Proof EVO2: Vzhůru za dobrodružstvím

Olympus Digital Camera

Jak již to v životě bývá, ty nejlepší věci se stávají náhodou. Jednoho pondělního dopoledne přišla krátká zpráva, jestli nechci v úterý otestovat expediční speciál. Neváhal jsem ani chvilku, vybral poslední dovolenou a místo prosluněné Mallorky před Vánoci jsem se na týden přestěhoval do lesa.

Mitsubishi L200 Rock Proof EVOLUTION 2, jak zní celý název testovaného modelu trochu napovídá, že není první svého druhu. Již potřetí spojil síly český importér Mitsubishi s offroad specialistou Dajbych.cz, aby nám ukázali, zač je toho expediční speciál! Zvládne vůbec jezdit po silnici? Vyškrábe se opravdu všude? A není ten stan jen na ozdobu?

OD POHLEDU DRSŇÁK

Současná generace Mitsubishi L200 se představila v roce 2015 a tehdy moc krásy nepobrala. Nemastný-neslaný pracovní pickup, nic o čem by snilo srdce správného drsňáka, tedy rovněž to moje. Všechno se změnilo s loňským faceliftem, který přinesl velmi chtěnou dávku mužnosti a testosteronu.

Foto: Jindřiška Lidická

Možná jde jen o můj pocit, ale vypadá to, že se asijští výrobci inspirovali u Američanů, jak má správný pickup truck vypadat a že jde prodat i někomu jinému, než lesníkům a rybářům. Ostatně i na našich silnicích jde o stále častější jev, kdy si takové pickupy kupují lidé nejen na práci, ale i na parádu. Snad každá firma s outdoorovým vybavením má svou L200 po faceliftu, prostě proto, že vyjadřuje jasný postoj; Nebojí se, je hrdá a miluje dobrodružství. Zní to trochu jako z pera nedostudovaného markeťáka, ale takhle na mě nová L200 působí. Ani bych se nedivil, kdyby u Mitsubishi nový model přejmenovali na Triton, jak se jmenuje například v Austrálii, tím by se jen podtrhla jeho nová drsná image!

Foto: Jindřiška Lidická

Budu ještě chvíli stupňovat přídavné jméno drsný, náš testovaný kus je totiž proti běžnému L200 o dva řády drsnější. Zvýšený podvozek Old Man EMU (ano, tak se firma doopravdy jmenuje), „šnorchl“ Safari, ochranné plastové lemy a nejmíň tucet dalších doplňků z katalogu australské firmy ARB, včetně uzávěrek obou diferenciálů. Stan na střeše, ten je taky od nich. Je tu skutečně všechno na co si zarytý offrouďák i zarytý cestovatel můžou vzpomenout. Jen na jednu, vlastně dvě položky se zapomnělo…

UVNITŘ VŠE PŘI STARÉM

Trpím určitou obsesí na interiéry. V každém automobilu je to pro mě nejdůležitější místo, kde jsem velmi citlivý na barvy a materiály, jak mohlo být patrné v mém testu Hondy Crosstar. V testované L200 mi však interiér nepřišel vůbec důležitý. Interiér jednoduše „JE“ a tím to hasne.

Foto: Jindřiška Lidická

Vážně nepřicházím na jedinou věc, která by mi tu vadila, na nic, co by bylo špatně. Ano, zrovna v interiéru je užitkový původ znát, není tak drsný a cool, jako zevnějšek, ale na druhou stranu tu nic nechybí, ani nepřebývá, ergonomie je báječně jednoduchá a sedadla mají slušné boční vedení, které je v terénu k nezaplacení. Vzadu je spousta místa, vepředu je spousta místa. U auta s délkou 5,2 metrů nic nečekaného.

Mohlo by vás zajímat:  Renault představil Captur se silnějším naftovým motorem

Celkově to na palubě vypadá jako v roce 2010, ale ne zastarale. K offroadům to patří. Zatímco v městském crossoveru pro holky by takový interiér vypadal nepatřičně, v drsném offroadu se jeví jako něco nekonečně bytelného a houževnatého.

Foto: Jindřiška Lidická

Z roku 2010 je i design infotainmentu a jeho obrazovka se sedmi palci není největší. Má to však i své výhody; je tak akorát na dosah ruky a při psaní si nemusíte přehmatávat. Systém je rychlý, přehledný a mobilní aplikace se na něm spouští bez záseků rychlostí blesku. V jednoduchosti je síla.

LOŽNICE NA STŘEŠE, KUCHYNĚ NA KORBĚ

Obývací pokoj se potom nachází kdekoliv si ho uděláte, nejlépe někde v přírodě a stejně je to s toaletou. Je až s podivem, kolik se toho dokáže „nacpat“ do takového pickupu.

Začněme odshora, tedy stanem ARB Kakadu, který jak uvádí výrobce „je vhodný do teplejšího podnebí“ – jeho stěny jsou tvořeny jemnou síťkou, kterou výborně proudí vzduch, i kdyby to byl ledový vzduch Jizerských hor. Nad stanem se naštěstí vzpíná tropico, takže sic na nás foukalo, alespoň jsme nezmokli. Jeho rozložení vyžaduje mírnou dávku akrobacie a poměrně dost soustředění. Plánujete-li večer konzumovat alkohol, je lepší si nejdříve otevřít stan a až pak láhev, mohli by jste si nejen ublížit, ale taky spát pod širákem. V chladnějších podnebích, jako je to naše se nicméně hodí, že se lezením po autě trochu zahřejete 🙂

Foto: Jindřiška Lidická

Postup je zpočátku poměrně složitý, je třeba nejdříve odstranit „nájezdy“ ze střešního nosiče a poté lézt po autě, jak orangutan po stromě, už na třetí pokus to však máte „v malíku“. Stan je nejlépe rozdělávat ve dvou, sám bych to zvládnul o dost pomaleji, navíc bych byl hodně sprostý.

Samotné spaní ve stanu je velice pohodlné, uvnitř je měkká pěnová matrace a spoustu odkládacích prostor,vytáhnout nahoru si můžete i kabel s 12V zásuvkou. Výtku bych měl snad jen k žebříku, který byl jednak trochu krátký, druhak nešel zajistit v zasunuté poloze, v průběhu noci tak může kdykoliv přijít zombie a sníst vám mozek…

Nyní pojďme prozkoumat, co všechno se schovává na korbě: Korba je rozdělena na několik částí, jsou tady čtyři velké přihrádky, nádrž na vodu, vzduchový kompresor, dva USB porty a nakonec dva dlouze výsuvné šuplíky, uzamykatelné. V nich se schovává důležitá kempingová výbava: plynové bomby s hořákem, originální ARB židličky a dokonce hromada nádobí. Na jednom ze šuplíků je připevněn cestovní mrazák, v němž nám dělal několik dní společnost filet z tuňáka. Mrazák je tím pádem výsuvný a lépe se k němu dostanete. Levý šuplík skrývá vestavěné prkénko na krájení.

Mohlo by vás zajímat:  Honda Jazz Crosstar Hybrid: Připraven na nástrahy velkoměsta
Foto: Jindřiška Lidická

Je toho přehršel, nejlépe o tom asi vypoví přiložené fotografie. Nesmím zapomenout na stoleček, u kterého jsme stolovali každý večer a každé ráno 🙂 Až na drobnost se žebříkem a špatně zvolené podnební pásmo pro test, bylo to příjemných pár dní o̶t̶u̶ž̶o̶v̶á̶n̶í̶ kempování s optimální výbavou. Zmiňoval jsem nádrž na vodu? Ano, s L200 Rock Proof EVO2 se můžete i vysprchovat.

Foto: Jindřiška Lidická

KROUŤÁK JE VIC NEŽ VÝKON

400 NM při 1750 ot/min. Tohle je hlavní a klíčový údaj, který o pohonné jednotce potřebujete vědět. Jinak jde o naftový čtyřválec s turbem o objemu 2,3L a výkonem 150 koní (110 kW). V základu je spojena se šesti stupňovým manuálem, já mám k dispozici automat se stejným počtem převodů. Nazvedaný pickup váží 2,1 tuny, vyhraje motor souboj s gravitací?

V terénu rozhodně, tady Vás nic nezastaví. Síly je nadbytek a dá se báječně dávkovat, brzdy jakbysmet, citlivé jsou ukázkově. Jízda po silnici je však něco jiného, tady se vezete na vlně točivého momentu, proto ho tolik vyzdvihuji. Automat řadí hladce, převody jsou vhodně odstupňované, a tak si vlažně plujete krajinou a nikam nespěcháte.

Můžete kamkoliv, patří Vám celý svět, není kam spěchat. Tady prostě hraje prim kroutící moment, jedete klidně 130, kopec nekopec, ale chcete-li se pohybovat jiným způsobem než „vlažně“, je nutno šlápnout do pedálů. Pak se začne něco dít, L200 se slušně rozhýbe, ani převodovka neprotestuje, dá se krásně předjíždět, celé je to však trochu vynucené. Jako když já musím běhat. Umím to, zvládám, nicméně to dělám nerad. Větší výkon,alespoň tak 200 koní, by expedičnímu speciálu přišel vhod. U lehčího sériového modelu ten pocit lenosti nejspíš nebude tak silný. 

Foto: Jindřiška Lidická

Naladění motoru odpovídá i podvozek. Kdo by čekal, že offroad na rámu, se zadní „tuhou“ bude po silnici skákat jako koza, je vedle jak ta jedle. Jízdní komfort je překvapivě dobrý, vzdáleně k vám doléhá drncání tuhé nápravy s listovými pery, ale jen tolik, že to neobtěžuje. V zatáčkách se pak pochopitelně dost naklání, ale i díky vysokým bočnicím pneumatik, je komfort na slušné úrovni. Ani několikahodinové přesuny po dálnici, někam daleko od civilizace, nebudou utrpením. Mimo zpevněné cesty je to pak vyloženě slast, EVO2 se tu bez problémů pohybuje podobnými rychlostmi, jako na silnici. 

Průměrná spotřeba paliva v testu, byla 11,7L/100km, ale je v tom započítáno i terénní dovádění a cesty po lesích. Mimo město se dá jezdit i za 9 a čistě město jsem dával za 10,5L/100km

KRÁL DIVOČINY

Byla by ohromná škoda nevyzoušet, co všechno v terénu EVO 2 dokáže, na papíře to totiž vypadá velmi slibně. Systém pohonu všech čtyř kol u Mitsubishi nazývají 4WD Super Select-II. Můžete si vybrat mezi pohonem zadních kol, všech čtyř a k dispozici je i čtyřkolka s mezinápravovým diferenciálem, plus ještě redukce. Všechny tři diferenciály navíc můžete uzamknout, takže by neměl být sebemenší problém se vyhrabat odkudkoliv a kamkoliv. Pokud…

Mohlo by vás zajímat:  TEST Subaru Impreza WRX STI
Foto: Jindřiška Lidická

Vydal jsem se vstříc hledání limitů, vstříc jejich překonávání. Stačil krátký telefonát do Offroad Klubu Milovice a bylo jasno. Pánové mě tu přijali s otevřenou náručí;  „HLAVNĚ NEZAPADNI“, zněla nejdůležitější poučka. Nebudu zastírat, byl jsem tu poprvé a rozhodně ne naposledy, tak skvěle jsem se dlouho nebavil!

Ať už to byly prudké kopce, nebo hluboké kaluže, klesání i boční náklony, limit L200 jsem nenašel, zvládla všechno. Když tu najednou, ten limit přišel. Cesta k výjezdu byla osudnou, jediný kopec jsme společně nezvládli. Ač podvozek zvýšený, tři metry rozvoru si vybraly svou daň. Uvízli jsme na břiše… V tu chvíli bych dal cokoliv za NAVIJÁK, bohužel tu žádný NENÍ a to je obrovská chyba jinak perfektního offroadu. Nebyla jiná možnost, s mírnou ostudou jsem si zavolal o pomoc. Martin dorazil v Saabu 9-7X na silničních pneumatikách a doslova nás z té šlamastiky vytáhnul, tímto mu hluboce děkuji! Bohužel na Mitsubishi nebylo žádné tažné oko, nebylo kde chytit kurtu… Čert vem naviják, tohle byl teprve prů*er! Nakonec jsme si poradili i bez něj a se zbytkem adrenalinu v krvi,  jsme vyrazili zpátky do bezpečné civilizace.

Foto: Jindřiška Lidická

VZHŮRU DO NEKONEČNA A JEŠTĚ DÁL

Mitsubishi L200 je po faceliftu zase o kus příjemnějším pickupem, vzdálil se své zemědělské minulosti, a kráčí vstříc drsné cool budoucnosti. Myslím si, že se tohoto trendu budou držet všichni výrobci užitkových pickupů, až jednoho dne splyne Ford F150 a Toyota Hilux v jeden globální model. Ano, mám bujnou fantazii, ale za 50 let si na má slova vzpomenete. 

Foto: Jindřiška Lidická

Stojí tu před námi úžasný stroj, na kterém zamakali odborníci na slovo vzatí. Není to auto, je to stroj na sny. Mitsubishi L200 Rock Proof EVO 2 je připravené vás dopravit kamkoliv na světě a naplnit vaše životy novými příběhy, novými zážitky, užít si báječné dobrodružství, žít svůj sen. V testovaném provedení stojí 1,5 milionu, ale je jen na vás, co přidáte, nebo co uberete, možnosti jsou neomezené a prodejce Vám rád vyjde vstříc. Základ je za 784 tisíc, tedy vlastně za polovic. 

Až na pár drobností mi to vážně přišlo dokonalé. Silnější motor jednou stejně přijde, ten současný stačí úplně na všechno, ani spotřeba není přehnaná. Terénní schopnosti úžasné. Limitem jste jen vy a vaše volba pneumatik. Namontujte naviják a bude to naprosto fantastické. 

Václav Linhart

O Václav Linhart

Kontakt na autora: vaclav.linhart@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora