Metalex Rapid a Metalex Roadster

 

Dva velcí nadšenci motorismu a zejména motoristického sportu z Plzně, Václav Bervid a Karel Jílek, zatoužili po vlastní dílně, kde by mohli realizovat své ideje a úpravy automobilů a motocyklů. 1. ledna 1969 tak založili firmu Metalex, která se primárně zabývala technologií ochrany ocelových konstrukcí  – tzv. metalizací. S Metalexem od jejich počátků úzce spolupracoval náš špičkový designér Václav Král, jejichž nejznámější společné dílo je MTX Tatra V8, se kterou pak ředitel Metalexu Ing. Petr Bold v roce 1991 vytvořil český rychlostní rekord v podobě 265 km/h. Celkem vyprodukoval Metalex sídlící v Mělníku více než 170 prototypů a upravených verzí, mezi kterými byly jak formulové vozy, tak offroadové, speciální užitkové, kabriolety nebo sportovněji naladěné sériové vozy.

Protože je léto, i když věru zatím spíše propršené, podíváme se na dva krásné youngtimery – kabriolety, jenž si Metalex vzal na paškál. První je MTX Rapid – jak už z názvu vyplývá, vychází ze Škody Rapid a druhou kráskou nahoře bez je MTX Roadster na bázi Škody Favorit.

 

MTX Rapid

Vznikl na popud jednoho německého dovozce, který chtěl nabídnout zákazníkům také nějakou „echt gut“ verzi bez střechy. Vše se odehrálo v roce 1988, kdy se objevil zásluhou firmy pana Heinzingera první prototyp (nakonec bylo vozů 6). Nezbývalo nic jiného než někomu zadat výrobu a ten někdo byl právě Metalex. Ačkoli to nebyla jediná otevřená verze Rapida, tak právě od Metalexu (i když ji nezkonstruoval, pouze vyráběl) byla nejpovedenější.

Mohlo by vás zajímat:  Příběhy méně známých modelů z historie: Škoda Sagitta

Každý kabriolet trpí na tuhost karoserie, nejinak tomu bylo i u Rapida. Vzhledem k absenci sloupků oken nebo za sedadly pomocného rámu (podobně jako vozy targa) musely být zesíleny sloupky čelního skla a hlavně prahy. Zadní čelo bylo zvýšeno o 6 cm, což vzhledu oproti dalším verzím kabrioletů odvozených od Rapida rozhodně prospělo. Látková střecha se šila u nás v Československu a kvůli jejímu uskladnění za zadními sedadly se musely upravit zadní opěradla. Přední sedadla byla navíc posazena o celé dva centimetry níž. Všitá okna mohla být buď klasická čirá, nebo tónovaná.

Jinak se, co se týče techniky, toho moc nezměnilo, pohon obstarával stále klasický, notoricky známý řadový čtyřválec 742.136 o objemu 1 289 cm3 s rozvodem OHV s osmikanálovou hliníkovou hlavou leží vzadu až za nápravou. Je to vlastně téměř identický agregát, který s minimálními konstrukčními zásahy převzal Favorit. Dosahuje výkonu 46 kW (64 koní) při 5 000 ot/min a 100 Nm při 3 000 ot/min. 900 kg vážící kabriolet se díky tomu rozjel z 0 – 100 km/h za 15 sekund. Jízdní vlastnosti zůstaly velmi dobré, přesné a lehké hřebenové řízení se čtyřpístkovými brzdami vpředu a hlavně se zadní poháněnou úhlovou kyvadlovou nápravou zajišťovalo na svou dobu pěkné svezení. Převodovka byla klasická pětistupňová se stálým převodem 3,9 : 1. Na přání mohl být vůz obdařen slušivými spoilery a stát na třináctipalcových litých kolech Ronal.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Renault R8

Smůla byla, že takové „šmrncovní“ stylové „kábro“ nebylo schváleno pro provoz na našich silnicích. Nakonec i původní myšlenka o výrobě 40 kusů nebyla naplněna, vyrobilo se totiž jen a pouze kusů 12 (+ 6 od Heinzingera), což z něj dělá docela unikátní sběratelský kousek.

 

MTX Roadster

Nástupce řady 105/120/130/135/136 (včetně Garde a Rapid), nový a pro Mladoboleslavskou automobilku převratný model Favorit se také dočkal otevřené verze. K původnímu záměru Škodovky vedle klasického Favoritu hatchback a kombi Forman vyrábět ještě tříprostorový sedan a sportovní třídveřové kupé nakonec nedošlo, a tak Metalex přišel s nápadem nabídnout vlastní otevřený dvoumístný sporťák.

Její design navrhl právě Václav Král a vedení vývoje bylo svěřenu Ing. Ivanu Solfronkovi. Vývojáři si dali záležet zejména na tuhosti karoserie, která byla ještě o 62 % tužší v krutu, než klasický Favorit. Mohla za to kompletně přepracovaná zadní část karoserie, zesílené prahy, podlaha, rám okna a profilované bočnice. Bezpečnost posílily obloukové rámy za sedadly se vzpěrami. Bezpečnost a tuhost se projevila na váze, Roadster byl o pětačtyřicet kilogramů těžší než sériový favorit, ovšem na jízdních vlastnostech se to neprojevilo. Pozměněná maska chladiče a nové spoilery spolu se zcela jinou zádí se slušivým křídlem působily sportovně, vše ještě korunovala krásná litá čtrnáctipalcová kola. Vnější rozměry byly až na výšku (o 10,5 cm nižší) shodné s Favoritem. Interiér byl v podstatě sériový, bonusem byla elektrická okna a centrální zamykání, na přání šla objednat kožená sedadla. Plátěná střecha se natahovala na skládací střešní díl, který byl uložen za zadními sedadly.

Mohlo by vás zajímat:  NSU Ro 80 - Auto roku 1968

Agregát 781.135 je téměř totožný s tím v Rapidu, se stejnou hlavou válců, ale rovnými písty přichází snížení kompresního poměru na 8,8 : 1 (vhodnější pro spalování bezolovnatého nízkooktanového Naturalu). Dává výkon 43 kW (58 koní) při 5 000 ot/min a maximální hodnota točivého momentu 94 Nm vrcholí při 3 000 ot/min. Na stovku se rozjel za 15 sekund a jel 150 km/h. Metalex nabízel i sportovnější úpravy motorů, například vačkovou hřídel se sportovnějším časováním nebo jiný karburátor. Už tak na svou dobu slušné jízdní vlastnosti a stabilita Favorita byly podpořeny mírným snížením a rozpěrou mezi tlumiči.

Celkově bylo vyrobeno přes 150 vozů, jejichž výroba skončila v roce 1996 a nástupcem se stal o rok později čtyřdveřový kabriolet Felicia MTX. Přestože zhruba polovina Roadsterů šla za hranice, v současnosti se díky nadšencům značky s okřídleným šípem ve znaku a vůbec českých aut vrací zpět.

Máme tady dva české youngtimery bez střechy. Už dnes mají solidní sběratelskou hodnotu a rozhodně mají něco do sebe. Který byste zvolili Vy?