Máte doma veterána? Možná ano

170915 Skoda Favorit Entering An Era Of Success 30 Years Ago 8

Současný automobilový trh můžeme rozdělit hned do tří konkrétních skupin. Jsou to nová auta, jsou to starší auta a dále to jsou veteráni. Zde jsou poměrně jasná pravidla spojená s tím, kdy se starší auto veteránem stává. Kromě toho, že musí být staré, je třeba také absolvovat registraci u některého z klubů. Poté je možné říkat, že v garáži již nemáte staré auto, ale že doma máte skutečně veterána. Podívejte se společně s námi na to, které vozy do této kategorie mohou nově patřit. A už nyní můžeme jasně říci, že u některých mluvíme o tom, že zařazení do této kategorie je minimálně úsměvné. Tak pojďme na to.

Audi V8

I když mnozí tento automobil řadí spíše do kategorie starších aut, my už musíme říci, že splnil podmínky pro to, aby se jednalo o veterána. A pokud se rozhodnete pro registraci, tak musíme říci, že to bude veterán celkem zajímavý. Stačí se totiž podívat na technologické inovace, se kterými byl model Audi V8 spojený. To hlavní, o čem musíme mluvit, je rozhodně kombinace pohonu všech čtyř kol a automatické převodovky. To bylo na danou dobu něco přelomového. Stejně tak nesmíme zapomínat ani na to, že pod kapotou se nacházel vidlicový osmiválec. Jednalo se o první vůz této značky, který měl takový motor. Jako veterán tak může být celkem zajímavě ceněný.

Škoda Favorit

Jdeme na vůz, který už pro někoho může skutečně spadat do kategorie těch vozů, u kterých je zařazení do segmentu veteránů skutečně velmi úsměvné. Když se totiž podíváme do minulosti, tak produkce modelu Škoda Favorit proběhla už v roce 1987. Sice se vyrobilo jenom několik kusů, ale kdo daný kus má, ten ho může zaregistrovat právě jako veterána. Pravděpodobnost toho, že takový vůz budete mít v garáži, je ale celkem malá. A to hlavně z důvodu, že kvalita jednoho z prvních vozů nebyla úplně dokonalá. Proto může být lepší počkat si na některý z mladších modelů, kteří se za pár let stanou také veterány. To ale vědí i jejich současní majitelé, a tak se některé ucházející modely již prodávají za desítky tisíc korun. Ano, tolik skutečně stojí Škoda Favorit. A dá se očekávat, že ceny porostou.

Mohlo by vás zajímat:  Plánujete road trip po Evropě? Víte, kde můžete přespávat na divoko, a kde nikoli?

BMW M5 E34

K tomuto vozu, který ještě stále můžete potkat na našich silnicích, se váže poměrně zajímavá historie. Když se na ni podíváme blíže, tak začneme tím, že se začala psát již v roce 1988. To byl rok, kdy došlo k výrobě druhé generace modelu M5. Zajímavostí bylo, že doba výroby byla skutečně velmi dlouhá. Trvalo celé dva týdny, než se jeden model tohoto vozu vyrobil. Vyplatilo se ale to, pokud si člověk počkal. A to z toho důvodu, že pod kapotou se nacházel řadový šestiválec o objemu tři a půl litru. To znamenalo zrychlení za 6,3 sekundy, stejně jako to znamenalo možnost dosáhnout rychlosti 250 kilometrů za hodinu. To jsou samozřejmě čísla, o kterých musíme říci, že v dnešní době jich pravděpodobně mnoho vozidel nedosáhne. Na druhou stranu právě takové parametry jsou důvodem, proč model BMW M5 E34 bude považován za celkem zajímavého veterána, se kterým nelze šlápnout vedle.

Mohlo by vás zajímat:  Jak správně a bezpečně umýt auto v zimě? Těchto rad se držte!

Jaguar XJR-S

Na první pohled automobil, který svým vzhledem rozhodně nezklame a který jasně ukazuje, že se netratí ani v dnešní době. I proto potěší fakt, že model Jaguar XJR-S už není nutné vnímat jenom jako obyčejné starší auto. Tento konkrétní model je možné vnímat jako velmi zajímavého veterána, který bude hrdou vizitkou svého majitele. Nevěříte? Tak připomeňme třeba to, že to byl právě tento model, kterému se povedlo vyhrát prestižní závod 24 hodin Le Mans. Také je to automobil, který má pod kapotou motor V12 o objemu dnes naprosto nepředstavitelných 5,3 litru. I díky tomu je k dispozici výkon 290 koní. Toto všechno dohromady se však negativně podepisuje na ceně vozu, kde už se začíná pomalu ale jistě projevovat jeho sběratelská hodnota. Ceny totiž rozhodně neklesají pod 600 tisíc korun.

Mercedes-Benz 190E 2,5

Ten to Mercedes je možné na první pohled celkem dobře identifikovat. Dokonce jde o model, který proslavil i pořad Top Gear. Auto se tak stalo celkem zajímavou možností, jak si pořídit stále ještě dobrého staršího Medvěda. Dnes už to ale staré auto není, jelikož dnes už může být model Mercedes-Benz 190E 2,5 veteránem. A to poměrně zajímavým, jelikož na první pohled vypadá auto stále ještě celkem mladě. Nutno říci, že zatímco pozitivem vozu je třeba motorizace, má auto i několik negativ. A to třeba poměrně komplikovaná převodovka, která se zkrátka a jednoduše nepovedla.

Mohlo by vás zajímat:  Martin Tolar: Jak se stát Loebem?

Ford Sierra RS Cosworth

To, že se do segmentu veteránů dostal model Ford Sierra RS Cosworth je poměrně unikátní zprávou. A to proto, že se může rapidně zvýšit cena daného vozu. Tedy pokud se nutně nebude jednat o obyčejný sedan, ale o variantu RS. Právě ta se v posledních letech stala velmi ceněným artiklem. A to i přesto, že stále mluvíme jenom o starém autě a nikoliv o veteránovi. Nyní už je jasné, že vzhledem k roku výroby je model Ford Sierra RS Cosworth veteránem a tak se budou ceny zvedat. A to i přes ne úplně ideální parametry klasického modelu. Má jenom 225 koní, a pokud jde o vzhled, není zase až tak lákavý. Na druhou stranu i díky velmi nízké hmotnosti, měl vůz mnohdy na závodních oválech často velmi navrch.

Renault 19

S úsměvem náš přehled zakončíme. Pokud jste si řekli, že se rozhodnete pro pořízení veterána, tak se dá očekávat, že to s největší pravděpodobností rozhodně nebude model Renault 19. I ten ale už musíme zařadit do našeho výčtu, jelikož i ten se s ohledem na svůj rok výroby řadí do skupiny, kdy se může stát sběratelským kouskem.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora