Minulý článek byl celkem kritický, proto jsem se rozhodl, že si tentokrát zlepším náladu a zasním se, jaký by byl ideální motoristický svět. Jak se zbavit současných problémů a zpříjemnit si ježdění?
Mít jako koníčka automobily je vlastně jedna z nejhorších, nebo spíš nejdražších zálib, které můžete provozovat. Nejde jen o to, že automobil je dražší než kniha, počítač nebo fotoaparát. Samozřejmě, nedá se předpokládat, že Ferrari bude stát 50 tisíc. Pořád je to složitý stroj, jehož výroba není laciná, jenže musíte kromě automobilu neustále uzavírat pojištění a starat se o své oprávnění jej řídit. A tyhle druhotné náklady jsou tím hlavním důvodem, proč nekupujeme další úžasné vozy každý druhý měsíc, proč si neplníme garáže a zahrady starými hot-hatchi a roadstery. Když si půjdete koupit novou kvalitní zrcadlovku, zapaltíte vysokou cenu za fotoaparát, objektiv, brašnu a paměťové karty, případně za software na úpravu Vašich snímků. Ale nemusíte si dělat oprávnění, že smíte fotit. A také nemusíte každý rok váš fotoaparát pojistit. Samozřejmě, povinné ručení není zbytečnost a řidičský průkaz je nutný. Jenže šlo by to i levněji, ne? Proč se například musí platit povinné ručení za každé auto zvlášť? Copak se můžeme rozkrájet a jezdit s více auty naráz?
Mohli bychom po absolvování autoškoly dostat každý svou unikátní SPZ ve dvou kusech a platit si ručení nějak paušálně. A pak by bylo jedno, kolik vozů je doma. prostě ráno přijdete do garáže, a vyberete si, kterým z těch skvělých aut pojedete ten den do práce. Tím, že máte více aut, neohrožujete více lidí na ulicích ani nezvyšujete znečištění. Vždy totiž stejně můžete sedět jen v jednom. Navíc by to přineslo zvýšení prodejů aut. Dnes si nekoupíte domů pět aut, abyste platili tolik pojistek. Ale tohle by možná opravdu prodejům pomohlo. Roadster pro letní víkendy, hot-hatch na cesty do práce, SUV pro zimní výlety na hory, dodávku, kdybyste náhodou stěhovali nebo jeli pařit s kamarády, Caterham, abyste si vyjeli na track day, kombíka, až pojedete s rodinkou na dovolenou. K tomu všemu jen SPZ Vaše a Vaší ženy a jen dvě pojistky. Nádherná představa.
A že bychom si všichni kupovali youngtimery a tak výrobu nepodpořili? Ale jděte. Větší poptávka po starších autech znamená, že se sníží jejich nabídka a samozřejmě budou více ubývat, tím pádem je bude potřeba nahradit moderními ekvivalenty. Navíc by se prodalo více zajímavých modelů, více nepraktických kupé nebo dražších sportovních verzí, které jdou v současnosti hůře na odbyt. Více lidí by si splnilo sny. Vždyť si vzpomeňte, když na trh přišlo Capri. Byl to v podstatě hezčí nepraktičtější Escort, ale dle reklamy auto, které jste sami sobě slibovali. A tehdy si spousta lidí ten slib i splnila. Myslíte si, že petrolheadi se od té doby změnili? Ne, stále chceme zajímavá auta, jen nás obtěžuje s nimi spojená byrokracie. A tleskám všem, kteří na to nedbají a ty svoje motoristické sny si plní.
Starší auta by také mohla být zbavena nesmyslné ekodaně. Je zbytečná, aut v hrozném stavu potkávám na silnicích stejné množství, jediné co zmizelo byly pečlivě opečovávané kusy po důchodcích v původním stavu, leštěné pravidelně jelenicí. Když si představím, jak se do těch krasavců zabořily kusadla šrotovacích strojů, krvácí mi duše.
Co se týče provozu, i ten by se dal zlepšit. Dopravovat náklady by se mohlo po železnici. Osobní dopravě po kolejích sem po osobních zkušenostech nikdy nefandil, ale to spíše vinou monopolního dopravce a jeho laxnosti. Pro dopravu nákladů je však ideální. Máme dobrou síť železnic (než jí zrušíme), nákladní nádraží jsou umístěna zpravidla v centrech měst a bylo by pak snazší jednotlivé zboží rozvážet po městech. Nákladní vozy co přes nás pouze projíždí by se daly naložit na vagony a převézt z jednoho konce Republiky na druhý. Tím pádem ze silnic zmizí kamiony, což značně prospěje plynulosti provozu a také kvalitě silnic. Dobré by také bylo dokončit síť cyklostezek, aby cyklisté nemuseli jezdit po silnicích. A ti co radši jedou po silnici, ačkoliv soubežně vede stezka, by se mohli stát novým terčem dopravních policistů. Situaci, kdy automobilisté a cyklisté nepřijdou při dopravování do styku by uvítaly obě strany. Cyklisté by se necítili ohrožení bytelnějšími automobily a nemuseli by dýchat při fyzickém zatížení výfukové splodiny. My za volanty bychom byli ušetřeni jejich pomalostí a strachem z nepředvídatelnosti jejich chování.
Samozřejmě teď hovoříme o situaci mimo města. Počítám s tím, že kromě cyklostezek by musely být dobudovány silniční obchvaty obcí. Nikdo z nás nechce trávit hodiny v pražských zácpách, ale nic Vás nemotivuje autem po městě nejezdit. MHD stojí ranec, a je neefektivní. A přitom řešení je jednoduché, postavit na kraji města velké parkoviště, ideálně hlídané. Tam si zaplatíte parkovné na den, které ale nesmí být drahé. A za lístek z parkoviště můžete jezdit celý den hromadnou dopravou bez omezení. Cena za parkovné musí být levná, nebudete mít důvod odstavit svůj vůz, pokud to bude stát stejně, jako si dojet přímo kam potřebujete. Každý si váží i svého pohodlí. Díky tomuto opatření zmizíme s auty z měst a necháme je chodcům a cyklistům. S tím by se měly spokojit i různé nátlakové organizace.
Takže máme skvělá auta a celkem prázdné silnice. Tudíž bychom mohli zrušit rychlostní limity, ne? Jsme přece rozumní, provoz se snížil a my řídíme vozy svých snů, přece si je nechceme rozbít. Navíc pokud se vymlátíme mezi městy o stromy, ohrožujeme hlavně sebe. Když se nyní silnice opraví, kamiony je nerozbijí a budou mít kvalitní povrch, opět se tím sníží riziko kolizí. Navíc my přece milujeme zatáčky, nikoho nebaví letět dvoustovkou po rovince. Ale pomalé zatáčky, kde můžeme trénovat meziplyny a trefovat apex, to zbožňujeme. Není potřeba omezovat nám rychlost, my si v zatáčkových úsecích zpomalíme sami. A na dopravu z A do B nám zůstanou dálnice, na to si do garáže koupíme jeden koráb se všemi nesmyslnými asistenty a klidně se povlečem v koloně 160 km/h a řídit nás může Google přes satelit.
A co nějaké vyžití? Máme zrušené skládky a opuštěné lomy, kam nidko nechodí, nikdo se o ně nestará, jen jsou nepřístupné. Místo zákazů vstupu a závor se tam můžou udělat rallyové dráhy nebo offroadové tratě. Mohly by se věnovat našencům do aut. Zde bychom si mohli jít zajezdit a vyzkoušet sebe a svůj vůz, pobavit se, zařádit si a přitom nehrožovat ani neomezovat ostatní účastníky provozu. A co stará vojenská letiště? Máme spoustu milovníků sporťáků, co by si zde pořádali sprinty, zatímco teď jsou asfaltové plochy ohraničené závorami a zarůstají trávou. Mimo civilizaci, mimo dosah lidí, kteří nejsou na nějaké autaře zvědaví.
Abych nezapomněl, najednou máme všichni více aut, takže budem potřebovat více garáží. Stoupne stavební průmysl. A také je zde spousta starých opuštěných továrních hal, protože nové firmy si montují na loukách ty svoje krabice. Znám spoustu petrolheadů, kteří by si v partě rádi takovou větší halu pořídili, tam by si ustájili své klenoty a hezky hromadně si je tam spravovali, mívali tam srazy a pohodovou atmosféru, sám bych do toho šel. A díky tomu opečovávání starších klenotů bychom možná začli být šikovnější. Dnes jsou auta samý plastový dekl a u všech závad je v návodu jen příkaz, abyste jeli do servisu. Ale když si pořídíte starou Alfu Spider a budete jí udržovat v chodu, tak možná do roka budete šikovní jak Venca z filmů Slunce, seno a spravíte pračku nebo televizi jako nic. Navíc v té partě v takové velké garáži si troufnete opravit víc věcí, než sám doma. Vždyt kolem Vás budou další a víc hlav víc ví, však to znáte. To by bylo, abyste v pěti lidech nezvládli swap motoru.
Tak co, také jste se zasnili? No, a když si uvědomíme, že nic z toho není pravda a nedočkáme se, aby to na světě někdy tak fungovalo, tak vlastně ani nevím, jestli jsem si tu náladu zlepšil. Ale zasnění to bylo krásné. Co vy? Jak si vy představujete motoristickou utopii a jak vy sníte o ideálním motoristickém světě? Zdají se vám některé nápady až příliš utopické? Myslíte že jsou neuskutečnitelné? A líbil by se vám vůbec takový svět?
Foto:Autoniusy