Povinná výbava podle EU může zdražit auta a řidičům značně znepříjemnit život

Traffic 3612474 960 7201[1]

Evropskou unii mnoho motoristů kritizuje. Jak by také ne, když tato instituce mluví do toho, jakými vozy vlastně máme jezdit. A nemáme na mysli jenom éru downsizingu, nebo tolik protlačovanou elektromobilitu. Změny se týkají také výbavy automobilů. Podle mnohých nařízení se musí změnit to, co budou nová auta mít ve své výbavě. A často jde o věci, které mnoho řidičů tak nesnáší. Podle obhájců jde o takovou výbavu, která by měla mít vliv především na bezpečnost na silnicích. Jsou tu ale i negativa, o kterých už se mluví podstatně méně.

Změny se týkají už roku 2022

Brzy bude vše jinak a povinná výbava automobilů bude zcela jiná, než tomu bylo v minulosti. Jelikož už došlo ke schválení daných změn, můžeme jasně mluvit o konkrétním termínu jejich zavedení. A ten je spojený s rokem 2022. Nemáme však na mysli povinnou výbavu, kterou musí mít ve voze každý řidič – ta víceméně závisí na předpisech konkrétního státu. Máme na mysli výbavu, kterou musí disponovat každé auto.

Mohlo by vás zajímat:  Do šesti let by se nová auta měla řídit bez naší pomoci

Co bude ve vozech povinné? Výčet je opravdu rozsáhlý

Podívejme se konkrétně na hlavní novinky. Ty jasně ukazují, jak budou muset producenti vozů na své výbavě zapracovat. Mezi hlavní prvky patří třeba detekce únavy řidiče, stejně jako detekce toho, že se plně nevěnuje řízení. Dále by měl být součástí automobilů také adaptivní tempomat, který pomůže udržet správnou vzdálenost mezi vozidly. Chybět by neměly ani asistenty parkování, a to jak v podobě klasických senzorů, tak i parkovací kamery.

Mohlo by vás zajímat:  Jak se Hyundai snaží snížit spotřebu? Budete překvapeni
Zdroj obrázku: Pixabay

Dále má být ve vozech i takzvaná černá skříňka, kde budou zapsány všechny údaje související s nehodou. Tedy i to, jak rychle řidič jel. Pokud vám přijde, že je toho mnoho, tak stále ještě nekončíme. Nezapomínejme také na asistent udržení vozidla v jízdním pruhu, nebo také systém nouzového brzdění. Inovací by měly projít i bezpečnostní pásy, které přinesou lepší vlastnosti.

K čemu všemu toto nařízení povede? Má svá negativa i pozitiva

Když se podíváme na ona pozitiva, kterými pochopitelně argumentuje i Evropská unie, tak má primárně dojít k tomu, že se zvýší bezpečnost na našich silnicích. Výsledkem má být jak menší počet usmrcených lidí a těžkých zranění, tak i počet nehod. To je určitě neoddiskutovatelný fakt.

Mohlo by vás zajímat:  Mazda představila nový diesel pro model 2

Podívejme se však i na negativa, o kterých se tolik nemluví. Ty první se týkají výrazného zvýšení ceny vozů. Každý daný prvek něco stojí a tak si budou muset zájemci o nová auta zkrátka připlatit. To ale není jediné negativum. Zapomínat nelze ani na výrazné rozdíly v kvalitě různých asistentů. nedokonalá funkčnost může být důvodem pro řadu nesmyslných manévrů a kritických situací.

Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora