Vlajková loď korejské automobilky, která se v roce 2019 navrátila na český trh. I tak můžeme označit obra, kterým je SsangYong Rexton. Konkrétně jeho faceliftovaná varianta, kterou prošla generace s označením Y400 prodávaná od roku 2017. A nutno říci, že změn rozhodně nebylo jenom poskrovnu A Rexton může být v současné konkurenci zajímavou volnou, i z hlediska ceny.
Výrazný vzhled podporující majestátnost
Dalo by se říci, že na facelift se šlo opravdu z gruntu a rozdíly jsou patrné na první pohled. Testovaný SsangYong Rexton vynikne především díky své obrovské masce, s mohutnými chromovými prvky. Chromem se nešetřilo ani v jejím obvodu, který plynule přechází v povedená, opět nově řešená diodová světla. Povedené tvarování karoserie a v podstatě nezbytné chromové prvky, v kombinaci s tmavým odstínem, zamezují tomu, aby tento obr působil jakkoliv krabicovým dojmem, což je dlouhodobě problém mnohých MPV, zatímco segment SUVček se snažím designově odpoutat od řešení, kde dominuje praktičnost nad vzhledem.
SsangYong Rexton to dokládá také povedeně tvarovanou zádí. A lákadla jsou velmi podobná, jako vpředu. Dostatek chromu, v tomto případě kolem výrazných koncovek výfuků, nebo v podobě lišty, která opticky spojuje povedeně designovaný světla. Důležité je taktéž podotknout fakt, že Rexton je postaven na konceptu čtyřvrstvého rámu podvozku. Karoserie je k rámu uchycena na osmi místech, což má za cíl zlepšit stabilitu řízení a podpořit kvalitu jízdního projevu. Doprovodným benefitem je izolace kabiny od povrchu vozovky a hluku motoru. Ne vždy je ale toto řešení možno vnímat pozitivně, ale k tomu se dostaneme.
Osvědčený, velmi luxusně působící interiér
Zatímco v exteriéru, nadneseně řečeno, nezůstal kámen na kameni, interiér se dočkal faceliftu spíše decentněji. Na škodu to rozhodně není, zvláště když nebyl důvod hledat nová, inovativní řešení. Pozornost interiéru přitáhne především čtyřramenný volant, opět s pořádnou dávkou chromu, nebo středová konzole. Ta je řešena spíše jako místo s nabídkou nezbytných úložných prostor, především díky decentnější, blíže k řidiči umístěné řadicí páce, a souboru tlačítek hned pod ní. Dále je tu volič terénních jízdních režimů, a tak pravá a přední část středového panelu plně poslouží k uložení telefonu, nápojů a dalších nezbytností. S možností zatáhnout dobře působící roletky a tím nijak nenarušovat celkový designový záměr.
Chválu je třeba pět také na množství kůže, se kterou se v interiéru skutečně nešetřilo. Díky tomu vlajková loď automobilky SsangYong působí skutečně maximálně luxusním dojmem. Tento stav pomáhá dotvářet i výrazné prošívání, s designově navazujícími vzory na sedadlech, dveřích i na palubní desce. Samotná sedadla nabízejí kombinaci komfortu a praktičnosti, kdy nechybí možnost ventilace či ohřevu. O tom, kolik místa mají pasažéři na předních, ale i zadních sedadlech, je vcelku zbytečné se zmiňovat, jelikož vzhledem k rozměrům vozu, a tomu že korejská auta obvykle dbají na prostornost, nehrozí, že by se kdokoliv cítil stísněně. Drobné výhrady by snad mohla mít dvojice ve třetí řadě sedadel, v případě že bude zvolena sedmimístná varianta, kterou je také možno objednat.
Velmi moderně působí digitální přístrojovka v podobě displeje o velikosti 12,3, který zle modifikovat a přizpůsobit si tak zobrazované informace potřebám řidiče. Oproti němu může spíše zastaralým dojmem působit středový infotainment, u kterého je nutné počítat s absencí češtiny. Zároveň však nelze říci, že by v něčem extra nedostačoval, ale přece jenom, absence modernizace je vzhledem k celkovému charakteru vozu přece jenom škoda. Podobné tomu může být také u různých zvuků, které mohou mnohdy působit otravně až úsměvně a které jsou u evropských automobilek řešeny spíše decentními tóny i hlasitostmi.
Na silnici, stejně jako do terénu
SsangYong Rextron je velmi zajímavým univerzálem. Svým vzhledem je pochopitelně zařaditelný spíše mezi luxusnější velká SUV, u kterých terénní vlastnosti nejsou nijak zajímavé. To ale není případ tohoto korejského obra. Přepínatelný pohon všech kol umožní využít Rexton jako zadokolku, stejně jako auto s pohonem 4×4. A to v režimu High, určeného na běžnou jízdu, tak režimu Low s redukcí, do náročnějšího terénu. V tomto směru auto skutečně umí podržet a zvládnout řadu nástrah, ale samotná velikost je pro něho značně limitující. Ne, že by se objevily obavy z toho, že by průjezd mnoha lokacemi nezvládl pohon, ale objevil se strach z faktu, zda konkrétní cesty nebudou pro Rexton až příliš úzké, zvláště dojde-li na kluzkém podkladu k lehkému sesunu stranou.
Nabídka motorizací není v daném případě nijak složitá, i když se může zdát omezující. K dispozici je 2,2 dieselový motor s výkonem 202 koní, kombinovaný s automatickou převodovkou. Maximální tažná síla auta zaujme 3 000 kilogramy a vzhledem ke své velikosti auto překvapí i poměrně svižným zrychlením, jak na semaforech, tak v případě předjížděcího manévru. Ne vždy se ale budete cítit na silnici jako doma. Rámová konstrukce a dvacetipalcová kola nejsou kombinací pro rychlejší jízdu na dálnici. I při maximální povolené rychlosti dokážou nepříjemně překvapit opravdu výrazné řidiče vozu, které nutí k zamyšlení, zda s vozem není něco v nepořádku. Těžkopádně může auto působit i při ostřejším průjezdu klikatých okresek, ale vzhledem k jeho velikosti je něco podobného očekávatelný jev. Naopak při běžné, řekněme rodinné jízdě na výlet, se stává velmi pohodlným a příjemným společníkem.
Pro mnohé může být určitým pohledem do minulosti fakt, že Ssang Yong Rexton je primárně zadokolkou a čtyřkolku tak lze aktivovat výhradně ručně, ve chvíli kdy je to potřeba. To může být pro řadu lidí jisté negativum, zvláště v době automaticky připojitelných systému, kdy je možné u moderních aut nechat vše na elektronice, která rozděluje výkon zcela automaticky, kde konkrétní situace. Druhým negativem může být i pohled na palubní počítač. Papírových kombinovaných 7,5 litrů na sto kilometrů je v podstatě nemožné dosáhnout a i při snaze o úspornou jízdu je možné držet se kolem hranice deseti litrů nafty.
Za málo peněz, hodně muziky
Celkově působí Ssang Yong Rexton velmi zajímavým dojmem, ať už s ohledem na svou velikost, s tím související praktičnost, či možnost jeho poměrně dobrého využití i jeho asfalt. Zmíněná negativa sice mohou být pomyslným závažím na miskách vah, ale zde je třeba zmínit jeden velmi důležitý argument – cenový. Rexton začíná na částce 1 059 900 Kč a v našem případě jsme se díky metalickému laku, střešnímu oknu a dvacítkovým diskům dostali na 1 106 600 Kč. A za tuto částku je auto, kterému v podstatě nic nechybí a které se může pyšnit i zárukou na 5 let, nebo 150 000 kilometrů. A v tu chvíli se různé neduhy autu během chvíle odpouští.
Zdroj: Autorský text Zdroj fotografií: Vlastní fotografie autora / David Hampl