Supersport? Hračka pro děti! Hypersport? Trenažér pro dorostence! Pokud chcete opravdu chlapské auto, musíte pořídit megasport. Tím jediným je v současnosti Koenigsegg One:1, alespoň tedy podle slov samotného výrobce. A ono toto tvrzení má své opodstatnění, neboť se jedná o první produkční auto schválené k provozu na pozemních komunikacích, které nabízí výkon 1 000 kW. Tedy 1 MW!
Plnit svůj sen si Christian von Koenigsegg začal již 12. srpna 1994, kdy ve svých 22 letech založil společnost nesoucí jeho jméno. Posuňme se o pět produkčních aut a řadu světových rekordů v Guinessově knize do současnosti. Výrobce slaví dvacet let existence ve velkém stylu – výrobou prvního světového megasportu! A aby toho nebylo málo, váha vozu je totožná, tudíž má One:1 poměr váha výkon v poměru 1:1. Nízká hmotnost byla dosažena rozsáhlým použitím karbonu a kevlaru při konstrukci. Součástí karoserie jsou i aktivní aerodynamické prvky v podobě předních křidélek pod splitterem a zadního přítlačného křídla.
O pohon této švédské bestie se stará hliníkový 5.0 V8 se sekvenčním vícebodovým vstřikováním a čtyřmi vačkami na válec. Výrobcem patentovaný postup 3D tištění dílů dal vzniknout uložením turb s proměnnou geometrií a titanovým koncovkám výfuku. Výkon jednotky je 1 MW, tedy 1360 koní, při 7 500 ot/min a točivý moment 1 371 Nm při 6 000 ot/min. Zrychlení z klidu na 100 km/h výrobce pro jistotu neudává, ale sprint na 400 km/h je oficiálně otázkou 20 sekund! Maximální rychlost nebyla cílem při vývoji vozu, ale podle výpočtů má činit přes 440 km/h. O přenos hnací síly se stará speciálně vyvinutá dvouspojková převodovka a elektronický diferenciál. Při tom všem pohonná jednotka splňuje ekologickou normu Euro 6. Řízení je vybaveno elektrohydraulickým posilovačem.
Koenigsegg One:1 má udávanou pohotovostní hmotnost 1360 kg, která je rozdělena v poměru 56% vzadu a 44% vepředu. A díky propracovanému podvozku zvládne na silničních pneumatikách v zatáčkách přetížení až 2.0 g, konkrétně se jedná o Michelin Cup 2 obuté na devatenáctipalcových kolech vepředu a dvacetipalcových vzadu. O zastavení se starají keramické ventilované brzdové kotouče o průměru 397 mm na přední nápravě a 380 mm na zadní.
Švédský megasport je vybaven také systémem napojeným na 3G a GPS, podle nějž předvídá změny jízdních podmínek a tomu přizpůsobuje nastavení podvozku. Součástí je rovněž program zaznamenávající jízdní data, která pak odesílá do speciální aplikace v majitelově iPhonu. Nechybí ani elektricky stahovatelná okénka, alarm, parkovací kamera a další. Cena udána nebyla, ale plánovaných šest kousků už je vyprodáno. Výstavní premiéra je naplánována na ženevský autosalon.
Zdroj: Koenigsegg