Kia NIRO Plug-In Hybrid, 1.6 GDI PHEV 6DCT – ryze praktický plugin

Niro 04

Niro, to je aktuální zástupce crossoverů z portfolia značky Kia. Dalším zástupcem této kategorie v rámci značky je Kia Soul. Niro Vám však v kontextu  těchto dvou modelů nabízí daleko klidnější a usedlejší look.

Do našeho redakčního testu se dostalo Niro v provedení Plug-in Hybrid. Kia tak reaguje na nabídku koncernové značky Hyundai, která svůj model Ioniq nabízí také s pohonem klasického hybridu, plug-in hybridu nebo čistě elektrického.

Niro se již jako hybrid nabízí, aktuální novinkou je verze plug-in hybrid a elektrická verze se již očekává.

EXTERIÉR

Vnější vzhled Nira působí velmi neutrálně. Na první pohled ve Vás nevyvolává žádnou, ať už pozitivní, nebo negativní emoci.

Svojí příslušnost k ekologicky smýšlejícímu vozu nedává skoro vůbec najevo. Že se jedná o plug-in hybrid, se dozvíte až z jednotlivých decentních detailů a samozřejmě z označení na zadní kapotě.

Přední partie vozu disponuje výrazně protáhlými světlomety, které zasahují hluboko do předních blatníků. Maska vozu a její tvarování nese typické rysy značky Kia.

Spodní část nárazníku je vybavena dvojící linek podtrhující mlhová světla a svojí modro-chromovanou barevnou kombinací Vás informuje o své příslušnosti k elektrifikovanému pohonu.

Boční profil vozu dostává významu kategorie crossover, klasická přední část přechází do vyššího profilu střechy vozu, na kterou navazuje výrazně svisle orientovaná zadní partie. Boční partie je vybavena chromovaným lemováním horní části bočního prosklení vozu, dále pak chromováním dolních partií dveří.

Zadní část, to jsou klidné horizontální proporce zadních světel a decentního lízátka s brzdovým osvětlením, doplněno o dvojici již zmiňovaných linek vyskytujících se i v rámci přední partie Nira.

Za nevýrazností jeho vnějšího vzhledu stojí dle mého názoru barva testované verze. Niro v jiných barevných kombinacích působí o poznání svěžejším dojmem.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Subaru Forester XT

 

INTERIÉR

Interiér vozu se nese v duchu kvalitního zpracování, na to jsme si už u značky Kia poslední dobou zvykli.

Prostornost se nese celým interiérem, na předních i zadních místech najdete dostatek prostoru.

Barevnost interiéru je v duchu černo-chromované kombinace. Palubní deska vozu působí klasickým a decentním dojmem. Všechny ovládací prvky jsou přehledně umístěny. To vše je podpořeno jejím jasným horizontálním členěním.

Její střední část disponuje dotykovým displejem, následně samostatně umístěnými ovládacími prvky tohoto displeje a ovládacími prvky klimatizace. Samozřejmostí je i tlačítko bezklíčového startování start x stop.

Osmipalcovým dotykovým displejem ovládáte přes palubní menu, navigaci, rádio nebo telefon. V rámci provedení Plug-in Hybrid jste pak navíc informování o tocích energie v hybridní soustavě, o úrovni stylu Vaší jízdy, spotřebě paliva, dojezdu na čistě elektrickou energii v kontextu s mapou navigace, nebo o seznamu nabíjecích stanic.

Navigační systém disponuje aktualizací mapových podkladů od firmy HERE a to po dobu sedmi let.

Kaplička přístrojů před řidičem, vedle rychloměru, zobrazuje ještě pro vozy této koncepce pohonu klasický ukazatel toku sil. Uprostřed je potom umístěn displej palubního počítače, zobrazující ostatní potřebné informace. Niro lze také přepnout do režimu sport, údaje palubního počítače zmizí a zobrazí se otáčkoměr s červeným pozadím.

Středový panel je vybaven klasickým voličem automatické převodovky, který bych rád pochválil za jeho sametový chod. Dále pak ovladače pro volbu čistě elektrického kontra hybridního pohonu, ovladače pro výhřev předních sedadel nebo výhřev multifunkčního volantu. Niro je vybaveno nožní brzdou, ve středovém panelu je pak dostatek místa ještě pro dva držáky na pití.

Multifunkční volant je po vzoru celého interiéru přehledný a decentní. Jeho střed je klasicky kulatý a velmi masivní, ve výsledku vypadá velice dobře.

Mohlo by vás zajímat:  Dieselový hybrid? Ano! Kdo s ním přijde?

Objem kufru, který je omezen umístěním baterií, disponuje objemem 324 litrů. Oproti verzi klasického hybridu je zde z důvodu umístění větší baterie úbytek 103 litrů zavazadlového prostoru.

 

MOTOR A JÍZDA

Kia Niro Plug-in Hybrid, to je kombinace benzínového čtyřválcového atmosférického motoru o objemu 1,6 litru o výkonu103 koní a elektromotoru o výkonu 43 koní. Celkový výkon hybridního systému je potom 141 koňských sil.

Plug-in hybrid sdílí svoji techniku s klasickým hybridem, disponuje jen baterií s vyšší kapacitou. Její kapacita činí 8,9kWh (v provedení hybrid jen 1,56 kWh). Dojezd Nira pouze na elektrickou energii je 55 elektro kilometrů.

Způsob, jak mezi sebou spolupracují elektromotor a zážehový motor je odvislý od stavu nabití akumulátorů. Při jejich dostatečném nabití jezdí Niro převážně na elektrickou energii a to do doby, než výkonově elektromotor přestane stačit, poté se automaticky připojí motor zážehový.

V hybridním režimu je zajištěno užívání zážehového motoru a elektromotoru v duchu maximální hospodárnosti.

Pohonné ústrojí vozu je spojeno s šestistupňovou automatickou dvouspojkovou převodovkou, která s dvojicí motorů a s jejich jednotlivým připojováním funguje výborně. Převodovka samozřejmě řadí hladce, plynule.

Niro není žádným závodníkem, jedná se o vůz z kategorie, která Vás o jízdě nutí přemýšlet. Rekuperace energie funguje dobře, proto včasné sundání nohy z plynu hraje velkou roli.

To vše se nejvíce projeví v rámci provozu ve městě, kde je jízda mnohdy od semaforu k semaforu a tady se dá mnoho času strávit s vypnutým motorem a jízdou na čistě elektrickou energii.

Dle výrobce činí spotřeba Nira 1,3 litru na 100km. Reálná spotřeba je samozřejmě vyšší. Redakční test probíhal v období, kdy noční teploty klesali hluboko pod bod mrazu, Niru tedy po nastartování na poměrně dlouhou dobu běží benzínový motor pro celkové zahřátí a vytopení interiéru. To se potom výrazně propisuje do spotřeby.

Mohlo by vás zajímat:  Česko se v podpoře elektromobilů má ještě čemu učit. Od koho?

Spotřeba paliva se v rámci týdenního testu pohybovala okolo 6,0 litrů na sto kilometrů. Na této spotřebě se také výrazně projevil dálniční provoz, který v celkovém počtu najetých redakčních kilometrů tvořil skoro polovinu. V rámci dálničního tempa není moc prostoru pro samotnou rekuperaci, proto Plug-in Hybridy dobíjí svoji baterii spalovacím motorem, nikoliv rekuperací a to má bohužel také jasný přesah do spotřeby.

 

ZÁVĚR

Kia Niro ve verzi Plug-in Hybrid, to je prostorný vůz s velice decentním vzhledem. Jeho ideálním prostředím je město, kde jeho elektrický potenciál využijete naplno.

Dojezd čistě na elektrickou energii může mnoho lidem na cestu do práce postačit. Cestou jistě naspoří nějaké rekuperační kilometry a přes noc si vůz doma opět nabijí na druhý den. Ano, tak růžové to jistě nebude, topení, nebo aktuální potřeba akcelerace benzínový motor uvedou jistě do chodu, přesto jsou ale vozy této pohonné koncepce zajímavou volbou.

Vozidlo Vám dále dává velkou svobodu, protože normálně funguje i s minimem elektrické energie, prostě ho jen dotankujete na nejbližší pumpě.

V základu je Niro velmi bohatě vybaveno, za příplatek můžete mít jen metalický lak, nebo paket Convenience (disponující čalouněním z umělé kůže, nebo ventilovaná přední sedadla). Jeho základní cena tedy činí 974 980 Kč a to bohužel není málo.

Kia Niro je velice praktickým vozem pro každodenní užívání. Jeho neutrálnost v rámci vnějšího vzhledu do jisté míry napomůže Vaší nerozhodnosti při výběru nového vozu.

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora