Jet k vybitému elektromobilu s elektrocentrálou je zbytečnost. Energii mu dodá zcela banální věc

Business Man Suite While Charging Electric Car

Stejně jako může vozu na naftu nebo na benzín dojít palivo, může elektromobilu dojít energie. V případě uvíznutí auta se spalovacím motorem stačí přijet s kanystrem, dolít palivo a vyrazit. U vozu na elektřinu to může být komplikovanější. Mluví se třeba o přivezení elektrocentrály, která auto u silnice nabije. Ač to zní logicky, nejde o úplně nejlepší způsob a existuje něco mnohem jednoduššího.

Elektrocentrála nabíjí dlouho

I když se zdá, že elektrocentrála může problém s vybitím elektromobilu vyřešit, není to až tak ideální, jak se zdá. Běžné elektrocentrály, které mají obdobné parametry jako standardní domácí zásuvka, elektromobil nabijí velmi pomalu. Obecně se dá mluvit o nabití na 10 km jízdy zhruba za jednu hodinu. Pokud je nabíječka na vzdálenějším místě, může to znamenat dlouhé hodiny stání u silnice.

Mohlo by vás zajímat:  5 tipů na údržbu garáže po zimě
Zdroj obrázku: Freepik

Pomůže odtažení

Je běžné auto, které nejede, odtáhnout na laně. Dělá se to tak od nepaměti a je možné takto odtáhnout jak vozy se spalovacím motorem, tak pochopitelně elektromobily. Lepší než stání u silnice a nabíjení z centrály je auto odtáhnout až k samotné nabíječce, která disponuje parametry, kdy mu může být dodána potřebná energie za několik desítek minut. A jeho řidič může bez problémů vyrazit na zbytek cesty.

Při táhnutí lze elektromobil dobíjet

Táhnutí elektromobilu na laně však lze využít i k tomu, aby se dobíjel. Většina moderních elektromobilů disponuje takzvanou rekuperací. Tedy principem, který získává energii z brzdění a přeměňuje ji na elektřinu, která míří do akumulátoru. Tažení tak může být jakousi alternativou pro jízdu z kopce, kdy při nastavené rekuperaci bude auto dobíjeno. Na kolik kilometrů se jakou vzdáleností dobije, to záleží hlavně na konkrétním typu elektromobilu a nastavené intenzitě rekuperace. Zároveň je však třeba dodat, že vůz, který elektromobil táhne, bude potřebovat značný výkon k tomu, aby se obě auta mohla udržet v pohybu.

Zdroj: https://www.rac.co.uk/drive/electric-cars/running/electric-cars-tow/, https://en.wikipedia.org/wiki/Regenerative_brake
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora