Druhá generace Jaguaru XF v provedení kombi, na sebe se svým uvedením na trh, nechala poměrně dlouho čekat. Zákazník se ale nakonec dočkal a my jsme jej měli tu čest v minulém týdnu podrobit redakčnímu testu.
Nabídka vozů s karoserií kombi, v segmentu vyšší střední třídy, je jak víme velice pestrá a vozy jsou žádané. Je samozřejmostí, že i Jaguar chce svoji část z daného segmentu zákazníků pro sebe. Se svým Sportbrake v aktuální druhé generaci se daného úkolu zhostil velice dobře.
Jaguar XF Sportbrake se po stránce designové neskutečně povedl. Například právě jeho boční profil ve variantě kombi, to je něco, na co se dokážete dívat pořád a pořád.
Vozy portfolia značky Jaguar nesou obdobný rukopis. Některým z nás se to však může připadat fádní a okoukané, mne osobně to přijde jako scelující prvek a jistou rozeznatelnost vozů značky od konkurence.
Testovaná verze byla osazena přeplňovaným čtyřválcovým benzínovým dvoulitrem, automatickou převodovkou a výbavou Portfolio.
EXTERIÉR
XF Sportbrake je velice elegantním vozem, čistých tvarů a křivek, šéfdesigner Ian Cullum tady odvedl výbornou práci.
Jeho vnější pojetí vcelku logicky vychází ze sedanu. Vnější proporce, které jsou dány převážně jeho délkou 4955mm v kombinaci s velkým rozvorem 2960mm, jsou impozantní.
Boční profil vozu mne zaujal nejvíce, jistě je to dáno jeho originalitou v rámci portfolia vozů značky Jaguar. Zaměřme se například na krátký převis karoserie před předním kolem a nasazení samotné kabiny. XF a jeho karoserie opticky působí jakoby celá posunuta směrem vzad. Dynamický tvar bočního profilu vozu tak směřuje, akcentuje Vaše oko právě na zadní partii.
Střecha vozu směrem k zádi decentně klesá a v rámci zadních dveří kufru je zakončena lízátkem s brzdovým světlem. Celkově její tvar společně s áčkovými sloupky opisuje velice elegantní křivku.
Velký rozvor a velký převis v rámci zadní partie tak dává vyniknout velkému prostoru v interiéru vozu.
Přední partie působí celkem mohutně, odlehčena je mřížkováním masky chladiče a nádechy v nárazníku, které jsou doplněny decentním chromováním. Přední světlomety jsou tvarem masky a přední kapoty efektně zamračeny.
Záď vozu pak pouze podtrhuje celkově skvělý dojem. Ve stylu celkového konceptu vozu působí umírněně. Zadní koncová světla disponují pro Jaguar typickým světelným podpisem v podobě zaoblení světelné linky v jejich spodní partii. Světla jsou dále propojena chromovanou linkou na šířku pátých dveří.
Samozřejmostí je potom dvojice chromovaných výfuků integrovaných do zadního nárazníku, nebo výrazné logo značky v rámci pátých dveří.
Testovaná verze byla obuta na devatenácti palcových discích v jednoduchém designu a v černo-chromované kombinaci.
INTERIÉR
Interiér Jaguaru působí jednoduše, přesto elegantně, nese se v duchu čistých a jasných linií s výrazným horizontálním členěním. Palubní deska má klasické, přehledné a intuitivní uspořádání.
Námi testovaná verze byla ve výbavě Portfolio. Interiér, sedadla a horní část palubní desky byla obšita kůží Windsor. V rámci středového tunelu, bočních výplní dveří a horní části palubní desky bylo použito lesklé ebenové dřevo.
Kaplička přístrojů před řidičem byla vybavena velkým digitálním 12,3 palcovým displejem, který již známe z modelu F-Pace.
V rámci jeho zobrazení si můžete zvolit různé grafiky zobrazení jednotlivých budíků. Obvykle se jedná o zobrazení rychloměru a otáčkoměru a to v různých pozicích, na třetí pozici jsou potom zobrazovány údaje o dojezdu, nebo ujetých kilometrech, dále se v rámci této pozice pohybujete v samotném menu.
Palubní deska a její středová část disponuje 10,2 palcovým širokoúhlým displejem, kterým se ovládá velice povedený a propracovaný příplatkový systém InControl Touch Pro. Jeho ovládání je jednoduché, intuitivní s širokým spektrem funkcí. Disponuje také režimem Dual View, kdy řidič a spolujezdec mohou zároveň sledovat různý obsah.
Systém lze pomocí vlastní SIM karty, nebo pomocí Wi-Fi hotspotu z vašeho telefonu připojit na internet.
Pod displejem jsou dále umístěny jednotlivé ovladače větrání, klimatizace, vyhřívání sedaček nebo oken, dále ovládání duální klimatizace s malými digitálními displeji zobrazující nastavenou aktuální teplotu.
V rámci středového tunelu je umístěn ovladač automatické převodovky. Ovladač je klasický, po vzoru automobilky Jaguar, jedná se o otočný, kruhový ovladač, který po nastartování vozu efektně vyjíždí z roviny středového panelu. Obdobně pracují také elektricky otočné výdechy klimatizace.
Prostor pod loketní opěrkou disponuje dvojicí USB vývodů a místem pro vložení SIM karty.
XF Sportbrake disponoval multifunkčním, kůží potaženým volantem, jehož prostřednictvím se pohybujete v menu displeje v palubce přístrojů, ovládáte telefon nebo adaptivní tempomat.
Obdobně jako u testovaného F-Pace mne zklamal chod jednotlivých tlačítek volantu, kladou poměrně velký odpor a jejich chod je dlouhý a tuhý. Tlačítka tak nepůsobí prémiovým dojmem, opět je to ale jedna z mála věcí, které Jaguaru mohu vytknout.
Samotný interiér vozu je díky svému velkému rozvoru a dimenzím vozu velice prostorný. Ve voze sedíte poměrně nízko, obklopuje Vás mohutná přístrojová deska a neméně mohutný středový panel.
Efektním prvkem testovaná verze, byla velká, pevná, prosklená panoramatická střecha.
Vcelku praktický zavazadlový prostor disponuje objemem 565 litrů, kufr je vybaven kolejnicovým systémem, lampičkou, háčky, sítí a samozřejmě roletkou, která se naplno zatáhne po zavření kufru. Po sklopení zadních sedadel a po demontáží roletky a sítě vzniká rovná ložná plocha. Vyklápění pátých dveří kufru je elektrické, ovladačem nebo čidlem na spodní straně zadního nárazníku.
MOTOR A JÍZDA
Námi testovaný vůz pod označením 25t byl osazen benzínovým čtyřválcovým motorem s turbodmychadel o výkonu 184kW / 250 koní ve spojitosti s osmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem zadní nápravy.
Motor je velice kultivovaný, disponující velkým výkonem a rovnoměrným zátahem, bez jakékoliv prodlevy, nebo turbo efektu. Ve spojitosti se skvěle řadícím automatem a zadním náhonem si jízdu rozhodně užíváte.
Osmistupňová automatická převodovka pracuje výborně, samozřejmě s možností ji ovládat pádly pod volantem, nebo přepnout do režimu sport.
Jaguar Vám dále nabízí různé jízdní režimy, jedná se o normal, eco, sport a režim pro kluzký povrch.
V režimu sport pak máte na výběr z lehké individualizace stran odezvy od řízení, převodovky nebo podvozku.
Maximální rychlost uvádí Jaguar 241 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h potom za 7,1 sekundy.
Spotřeba se v rámci redakčního testu, kdy jsme XF nijak nešetřili, pohybovala lehce pod deset litrů.
XF Sportbrake se navzdory svým vnějším rozměrům výborně řídí. Řízení je přesné a krátké, to vše navíc ve spojitosti s výkonným motorem, plynule řadící převodovkou a pohonem zadní nápravy.
ZÁVĚR
Jaguar nám svým XF Sportbrake nabízí velice zajímavou alternativu rodinného kombi ze segmentu prémiových vozů.
Cena XF Sportbrake v základní výbavě Pure se vznětovým přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem, pohonem zadní nápravy a manuální převodovkou startuje na 1 217 500 Kč. Námi testovaná verze přeplňovaného benzínového dvoulitru s automatickou převodovkou, pohonem zadní nápravy a ve výbavě Portfolio poté na 1 584 495 Kč.
Jaguar Vám za daný obnos nabízí originální vůz, který nejen dobře vypadá, ale i skvěle jezdí. Volba je tedy na Vás, my máme jasno.