Jagaur představuje SUV F-Pace

Jaguar chce v nejbližších letech navýšit prodeje až na 200 tisíc automobilů ročně. K tomu mu mají pomoct dvě, pro Evropu naprosto stěžejní, modelové řady. Sedan střední třídy XE známe již z loňské Paříže, letos ve Frankfurtu se představuje historicky první SUV s kočkovitou šelmou ve znaku.

S XE má F-Pace společné více, než jen ušlechtilý cíl vytáhnout Jaguar na výsluní. Tak třeba modulární platformu iQ[Al], díky níž váží nejlehčí provedení SUV jen 1665 kilogramů, s osmdesáti procenty hliníku, osmnácti procenty vysokopevnostní oceli a dvěma procenty hořčíku najdeme v útrobách obou automobilů. To stejné se dá říct také o motorech řady Ingenium, u nového SUV zastoupené vznětovým dvoulitrovým čtyřválcem s výkonem 180 koní a točivým momentem 430 Nm. Vedle něj naftovou větev doplňuje ještě třílitrový šestiválec o výkonu 300 koní s točivým momentem 700 Nm. Zážehová paleta startuje u dvoulitrového čtyřválce s výkonem 240 koní a točivým momentem 340 Nm a končí u kompresorem přeplňovaného třílitrového šestiválce o výkonu 340 nebo 380 koní. Nejslabší benzínová jednotka kombinuje osmistupňový automat ZF (varianta 8HP45) s pohonem zadních kol, naopak šestiválce mají osmistupňovou samočinnou převodovku ZF (varianta 8HP70) vždy ve spojení s pohonem všech kol. U dvoulitrového naftového čtyřválce lze šestistupňovou manuální převodovku zkombinovat s pohonem zadních nebo všech kol, osmistupňový automat ZF (varianta 8HP45) ale zvládne jen čtyřkolku.

Mohlo by vás zajímat:  Volkswagen Taigun - malé SUV namířené proti Nissanu Juke

Systém pohonu všech kol využívá inteligentního řízení dynamiky hnacího řetězce IDD, což znamená, že v běžném režimu je zachován pohon zadních kol, ale v několika okamžicích dokáže elektronika nepozorovaně přenést část točivého momentu na přední nápravu. To kdyby auto ztrácelo přilnavost. Z technologie Terrain Response, používanou u automobilů Land Rover, je odvozen systém Adaptive Surface Response, který je integrován do systému Jaguar Drive Control, dokáže identifikovat typ povrchu a optimalizuje podle něj mapování pohonné jednotky i kontrolu stability. Poprvé se tato funkce objevila již u sedanu XE, zde však byla doplněna o režimy pro šotolinu a hluboký sníh. Dalším elektronickým pomocníkem je All Surface Progress Control, samočinně regulující plyn a brzdy pro co největší přilnavost, což dovoluje plynulý rozjezd vozu a řidiči stačí otáčet volantem. Systém je kompatibilní s pohonem zadních i všech kol a funguje při rychlosti 3,6 km/h až 30 km/h, přičemž řidič volí požadovanou rychlost pomocí tlačítek tempomatu. Stále ale jde používat i plynový pedál, kde je k dispozici funkce Low-Friction Lunch, využívající velmi progresivní mapování plynu.

Mohlo by vás zajímat:  Nissan Qashqai - Druhá generace oficiálně!

Podvozek má vpředu dvojitá příčná ramena, zatímco vzadu najdeme zavěšení typu Integral Link ze sportovního F-Typu. Jízdním vlastnostem primárně na silnici výrazně pomáhají vektorování točivého momentu, elektronický posilovač řízení, adaptivní tlumiče (za příplatek) nebo volič jízdních režimů Configurable Dynamics.

Design 4731 mm dlouhého, 1936 mm širokého a 1652 mm vysokého Jaguaru s rozvorem náprav 2874 mm je věcí osobního vkusu. Stejně jako XE nebo XF nejspíše striktně rozdělí společnost na ty, kterým se líbí, a ty, kterým se nelíbí. Kromě posledních dvou sedanů britské automobilky se asi největší inspirací stal koncept C-X17, z něhož je odvozeno především tvarování předních partií s velkou maskou chladiče a neméně výraznými nasávacími otvory. Přední i zadní světla využívají LED diod, vpředu jsou reflektory dokonce adaptivní, kola mají až 22 palců. A ačkoliv to na první pohled nemusí vypadat, samonosná karosérie, vážící jen 298 kilo, má velmi slušnou světlou výšku 213 mm, přední nájezdový úhel 25,5 stupně a zadní nájezdový úhel 26 stupňů. Na auto, které se do terénu asi nikdy nevydá, poměrně slušný počin.

Interiér královsky usadí pětici cestujících a 650 – 1740 litrů zavazadel. Už v základní výbavě se objeví digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3 palce a obrazovka multimediálního systému InControl Touch s úhlopříčkou 8 palců. Mnohem zajímavější však je vyšší verze infotainmentu s dovětkem Pro, 10,2palcovým displejem, čtyřjádrovým procesorem a Wi-Fi hotspotem až pro osm mobilních zařízení. Rovněž mezi příplatky bude laserový head up displej, audio Meridian, panoramatická střecha nebo unikátní voděodolný náramek Active Key, umožňující bezpečné uzamčení klíčů ve vozidle, které elektronika samozřejmě deaktivuje. Pro odemčení vozu stačí přiložit náramek k zadnímu znaku. Jaguar chce takto podporovat aktivní životní styl. Vedle prvků tak trochu jako z Matrixu je součástí kabiny čalounění kůží Windsor nebo čtyřzónová klimatizace.

Mohlo by vás zajímat:  Nový Peugeot Landtrek si v Evropě nekoupíme. Auto zamíří jen do Ameriky a Afriky

Bezpečnostní výbava obsahuje autonomní brzdy s detekcí chodců, varování před opuštěním jízdního pruhu, systém pro udržení v jízdním pruhu, rozpoznávání dopravních značek, inteligentní omezovač rychlosti a systém monitorování stavu řidiče. Vedle dvoutisícové zaváděcí edice First Edition v modré Caesium, zlaté Halycon, černé Ultimate nebo stříbrné Rhodium s unikátním designem 22palcových kol, 300koňovým dieselem nebo 380koňovým benzínem a extra porcí výbavy nabídne Jaguar F-Pace v liniích Pure, Prestige, Portfolio, R-Sport a S. Základní cena má být 34 170 liber (cca 1 263 000 korun).

Zdroj: Jaguar