Honda Civic 4D 1.5 VTEC Turbo (2020) – stylový vůz zaměřený na řidiče

0

Desátá generace Hondy Civic, konkrétně pak modelový rok 2020, se stal naším redakčním vozem předminulého týdne. Jednalo se o Civic 4D, tedy karosářské provedení sedan, s výbavou Elegance, přeplňovanou zážehovou patnáctistovkou a manuálně řazenou šestistupňovou převodovkou.

Testované karosářské provedení sebou v kontextu s hatchbackem (verzí 5D) přináší jistou „umírněnost“ vnějšího vzhledu. Sedan disponuje nižší a delší proporcí oproti avizovanému sourozenci a celkově tak hraje do noty spíše usedlejšímu řidiči.

I přesto je ale vnější vzhled desáté generace Hondy Civic značně dynamický, jasně čitelný a odlišný od vozů konkurence.

Samotná přední partie pak díky zajímavě tvarované přední masce, která zasahuje až nad přední světlomety, nabídne nejvíce dynamiky. Linka kopírující spodní část předních světlometů pak velmi elegantně vytváří horní hranu nárazníku. Následně pak přechází až do předních blatníků, kde celkem hravě kopíruje tvar samotných lemů vozu.

Boční profil vozu je tvořen dvojicí hlavních linií, které disponují celkem kontinuálním průběhem. První (linie střechy) a druhá (linie bočních dveří), obě jsou pak důmyslně zakončeny ve zlomech zadních koncových světel a podepisují se tak na jejich celkovém tvarování. Koncová světla jsou vytlačena do bočních částí vozu a jejich zalomený tvar přechází až do hrany víka kufru.

Zadní partie sedanu je v úrovni blatníků rozšířena a opticky vypadá velice robustně a stabilně. Střecha vozu v zadní části postupně klesá a plynule přechází ve víko zavazadlového prostoru.

Interiér desáté generace prošel mezigeneračně značnou revolucí, došlo k jeho výraznému zklidnění a zjednodušení. Interiér modelového roku 2020 pak zůstává v zajetých kolejích, a i nadále nabízí dobré zpracování, slušnou ergonomii a prostornost.

Mohlo by vás zajímat:  Test Volkswagenu Golf 8 2.0 TDI: Životní jistota

Kaplička přístrojů před řidičem je přehledná, s maximem informací. Jejímu středu dominuje objemný otáčkoměr s digitálním rychloměrem, dále pak údaje z přepínatelného palubního menu. V levé části je umístěn ukazatel teploty, v pravé potom palivoměr, vše opět v celkem přehledném podání. Přehlednost kapličce přístrojů tedy rozhodně nechybí, mně osobně však k celkovému „mechanickému“ dojmu z vozu nesedí „servírovaná“ grafika přístrojů. Daleko více bych ocenil nějaké klasické analogové přístroje.

Střední část palubní desky je vybavena dotykovým displejem ovládající palubní infotainment. Dotykový displej je do ní celkem vkusně integrován, jeho grafické pojednání a samotné prostředí bohužel celkem značně „pokulhává“ za konkurencí.

Středový tunel je vybaven voličem manuální šestistupňové převodovky, který disponuje velice přesným chodem. Při přeřazení klade příjemný lehký odpor a řazení s ním je uživatelsky velmi příjemné.

V prostoru okolo voliče převodovky jsou umístěny jednotlivé ovladače parkovací brzdy, deaktivace systému start x stop nebo volič ekonomického stylu jízdy. U testované verze, zde bylo k dispozici ještě bezdrátové dobíjení mobilního telefonu.

Jak na předních, tak i zadních pozicích nabídne Civic 4D bohatě dimenzovaná sedadla a dostatek prostoru. Obzvláště pak na zadních pozicích, které disponují hlubokým sedákem a spoustou místa pro kolena.

Zavazadlový prostoru verze sedan nabídne 519 litrů. Objem je uživatelsky celkem dostatečný, karoserie sedan však sebou nese jistá omezení v podobě zmenšeného přístupu do zavazadlového prostoru. Právě tento přístup je pak nejvíce limitující stran objemnosti převážených předmětů. Samozřejmostí je potom možnost sklopení opěráků zadních sedadel pro převoz delších, nikoliv objemnějších předmětů.

Mohlo by vás zajímat:  TEST: Nissan Leaf

Co se týče pohonných jednotek, Honda aktuálně značně zatočila s jejich nabídkou, Civic 4D je totiž nabízen pouze s přeplňovanou benzínovou patnáctistovkou, Civic 5D nabídne navíc ještě litrový tříválec. V minulosti testována naftová motorizace, která na mě svým projevem zanechala velmi pozitivní dojmy, pak vypadla z nabídky bohužel zcela úplně.  

Pojďme ale k testovanému vozu, tedy k turbem dopované čtyřválcové patnáctistovce, ona je totiž ještě lepší než avizovaná „nafta“. Jedná se o motorizaci, která nabídne velmi slušných 134 kW výkonu a 240 Nm točivého momentu. Motorizace dále disponuje velmi kontinuálním zátahem v širokém spektru otáček. Maximum točivého momentu má k dispozici již od 1950 ot./min. až po 5000 ot./min.

V klidovém režimu toho tato přeplňovaná motorizace pobere velmi mnoho tzv. odspodu, nenutí vás tedy k častému řazení (podřazování). Na druhou stranu řadit s tímto šestistupňovým manuálem je naprostá radost. Přesné a krátké dráhy řazení jsou voleny velmi krátkou řadicí pákou, která je navíc ergonomicky dobře umístěna na vyvýšeném středovém panelu. Ostřejší režim pak této motorizaci rozhodně nevadí, motor miluje otáčky a s širokým výkonovým spektrem se pak skvěle pracuje.

Samotný podvozek vozu je pak jednou z dalších ingrediencí skvělého jízdního prožitku. Jeho tužší a sportovnější naladění dopřeje potřebnou jistotu v zatáčkách. Podvozek však rozhodně není přehnaně tuhý a při klidném stylu jízdy umí být i komfortní.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Toyota LAND CRUISER 2.8 D-4D – více výkonu pro léty ověřenou techniku

Stran jízdního projevu potěší tedy Civic svojí motorizací, převodovkou a podvozkem, dále však nabídne také velmi slušnou spotřebou. V městském prostředí si řekne o necelých sedm litrů a okresky pak zvládá s klidem za šest. Já jsem se s ním protentokrát v ostřejším průměru dostal na hodnotu 6,7 l/100 km.  

Aktuální pořizovací cena Civicu 4D je obdobně jako u ostatních modelů značky zvýhodněna zimní akční nabídkou (bonus 50 000 Kč). Vůz je pak nabízen ve dvou výbavových stupních, Elegance a Executive.

Hondu Civic 4D, v celkem bohaté výbavě Elegance s šestistupňovým manuálem, tedy nyní pořídíte již od 609 900 Kč včetně DPH, s automatickou CVT převodovkou pak tuto specifikaci pořídíte od 644 900 Kč včetně DPH.

Druhá nabízená, vyšší výbava Executive je s manuálem nabízena od 679 900 Kč včetně DPH, s automatem pak od 714 900 Kč.

A jak už jsem psal výše, uvedené čtyři varianty pak u verze 4D disponují pouze jedinou pohonnou jednotkou, tedy benzínovou, turbem přeplňovanou patnáctistovkou 1.5 VTEC TURBO.

Honda Civic desáté generace jsi i pro modelový rok 2020 podržela originální a dobře čitelný rukopis. Dynamický vnější vzhled vozu je pak prezentován v celkem umírněném stylu.

Když pomineme samotný infotainment, musím chválit také interiér, převážně pak jeho prostornost na zadních pozicích.

Nejvíce si však na tomto voze cením jeho jízdní projev. Kombinace výkonově potentního benzínového přeplňovaného motoru, šestistupňového manuálu a adekvátně naladěného podvozku přináší řidiči opravdu skvělý jízdní zážitek.

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora