Historie Tatra 97

Posledním typem, který naplno využíval aerodynamickou vizi konstruktérů, byla Tatra 97. Byla sice méně luxusní, než její větší sestřičky 77 a 87, ale zase konstrukčně jednodušší. Jednodílné čelní sklo, dvojice předních světlometů a pouze čtyřválcový boxer OHC, který dotáhl vůz na rychlost 130 km/h. Výroba probíhala v letech 1937 až 1939 a celkem vzniklo …

Číst více

Historie Ferrari 365 GT

O Ferrari se říká, že vyrábí skvělá auta, když se jim moc nedaří. Hlavně tedy, když se jim nedaří na závodních tratích Formule 1. Z mnohem temnějšího období pochází i sportovní typ 365 GT 2+2. Ten se zrodil v době, kdy pyšnému maranellskému hřebci hrozil bankrot. Firmu měl zachránit Ford, ale Enzo si prodej …

Číst více

Historie FSO Syrena Sport

Polský automobilový průmysl byl prakticky z ničeho vybudován až po druhé světové válce, jeho páteř navíc tvořila především v licenci vyráběná vozidla. Například slavná Warszawa, vyráběná automobilkou FSO od roku 1951, byla vlastně GAZem M20 Poběda a o Polskem Fiatu asi také netřeba dlouho hovořit. O to víc si Poláci cenili malou zakulacenou Syrenu, jeden …

Číst více

Historie Ferrari 500 Superfast

Jméno Superfast se u italské automobilky neobjevilo poprvé, nesl jej už koncept 410 Superfast. V roce 1964 se však v Ženevě představil rychlejší a luxusnější model, který si toto jméno vypůjčil. Původně sice měl převzít od předchůdce jméno Superamerica, ale po instalaci pětilitrového vidlicového dvanáctiválce se třemi karburátory Weber s výkonem 294 kW konstruktéři usoudili, …

Číst více

Historie Suzuki Fronte Coupé

Je to menší než malé, ale Mini to není. Má motor vzadu a pohon zadních kol, ale Porsche 911 to není. Má konfiguraci 2+2, ale Bentley Continental to není. Co to tedy je? Suzuki Fronte Coupé, jedno z prvních (ne-li úplně první) sportovně laděných kei aut. Původní striktně dvoumístné kupé s délkou 2995 …

Číst více

Historie Citroën SM

Už v roce 1966 se přetřásala myšlenka náhrady za úchvatný Citroën DS. Nový prestižní vůz nejvyšší třídy měl mít i lepší výkonové parametry a dokonce měl být schopen dosahovat rychlosti 200 km/h. Vývojový tým vedený Jacquesem Né se však potýkal s problémem dostatečně silného agregátu. Spásou se stalo v roce 1968 převzetí majoritního podílu v automobilce …

Číst více

Historie Saab 95

Sedan Saab 93 se prodával velmi dobře a dostal automobilku do podvědomí široké veřejnosti. Inženýři ale věděli, že s jedním typem vozu se automobilka nikam neposune, a tak zahájili práce na typu 93F ve verzi kombi. Nový model dostal název Saab 95 a celou přední částí se se sedanem 93F shodoval. Zadní část byla …

Číst více

Historie IFA Multicar

Nákladním vozům se sice věnujeme méně, ale copak tohle je vlastně náklaďák? IFA Multicar, později jen Multicar, nebo také Kinderkamion či multikráva, to byla dlouhá léta neodmyslitelná pomocnice veřejných služeb a zelené hranaté kabiny byly takřka na každém rohu měst a vesnic. Dnes už se z nich pomaličku stává sběratelský artikl. Značka Multicar …

Číst více

Historie Saab 93

Hlad po automobilech ve Švédsku neustále rostl, takže se v automobilce Saab rozhodli svůj vůz modernizovat. V roce 1955 tak byl ve Stockholmu představen Saab 93. Hlavní novinkou byl dvoutaktní tříválec o objemu 748 ccm s výkonem 24 kW a točivým momentem 70 Nm. Výroba těchto motorů se postupně přesunula z německé továrny Heinkel do švédského …

Číst více

Mini – Ohlédnutí za britským knedlíkem

Moje současné pobláznění mi velí zpracovat historii kultovního britského vozítka. Legendární vůz, trojnásobný vítěz Rallye Monte Carlo a dopravní prostředek Mistra Beana si to prostě zaslouží. Třeba i proto, že je dodnes ceněn za své vytříbené jízdní vlastnosti. Na začátek příběhu je ale nutné vrátit se do roku 1959, kdy byl Sir …

Číst více