Škoda RS: 40 let kultu rychlosti

Historie vozů s přídomkem RS se začíná psát v roce 1974, kdy vznikly závodní speciály Škoda 180 RS a Škoda 200 RS. Jedním z nejúspěšnějších soutěžních vozů 70. a 80. let 20. století je legendární Škoda 130 RS. Prvním novodobým modelem RS se stala Škoda Octavia RS představená v roce 2000. Od roku 2003 je nabízena varianta RS také …

Číst více

Historie Hondy S2000

Honda S2000 je malý roadster s motorem vpředu a pohonem zadních kol, který si získal velkou popularitu díky svému motoru a jízdním vlastnostem. Letos si připomínáme 15 let od zahájení výroby a 5 let od jejího ukončení. První prototyp se ukázal již v Tokiu v roce 1995. Produkční verze se ovšem představila až v dubnu 1999 a to …

Číst více

Historie Mitsubishi Lancer EVO

Evo, Evolution, LanEvo, to jsou jen jedny z mnoha přezdívek, které získal Lancer Evolution, přeplňovaný sedan s pohonem všech kol, se kterým potěšila řidiče a rallyové fanoušky automobilka Mitsubishi. Plných 22 let nám tenhle klenot dělal radost a podněcoval zdravou rivalitu s Imprezou WRX, ale teď se zdá, že se za ním po deseti generacích.. tedy pardon, evolucích, zavře voda.

Číst více

Historie Imprezy WRX STI – část III.

Newyorský autosalon přichystal v roce 2007 zvýšení adrenalinu motoristickým fanouškům. Právě zde se představila třetí Impreza jak v civilní verzi, tak ve sportovním outfitu pod názvem WRX. A pro mnohé to byl šok, elegantní bezrámová okna byla pryč, tradiční stupňovitá záď s velkým křídlem taky. Ale namísto toho tu byl ďábelský hot-hatch. Hned v řijnu …

Číst více

Historie Volkswagen Golf

Volkswagen Golf je etalon nižší střední třídy. V Německu této třídě také neříkají jinak než Golf-klasse. A přesto, že VW nikdy neprozradil, zda jméno pochází od Golfského proudu (aby zapadlo mezi větrnné Passaty, Bory a Scirocca), nebo od sportu Golf (protože jsme zde měli malé vozy Polo a Derby), zájem fanoušků o něj neutuchá. Vždyť …

Číst více

Historie Imprezy WRX STI – část II.

V roce 2000 přišla na trh druhá generace modelu Impreza, opět v karosářských verzích sedan a kombi. A o rok později se na trh dostala i sportovní verze WRX. Během let se tato generace dočkala dvou faceliftů, které odlišoval zejména design předních světlometů. Ty původní dostaly přezdívku „bug eye“ (broučí oči) a nesly je modely A a B.

Číst více

Historie Imprezy WRX STI – část I.

Málokdo by tipnul, že jí táhne na dvaadvacet, ale je tomu skutečně tak. 1. března 1993 se představil nový kompaktní model Impreza veřejnosti. Čtyřdvéřový sedan a pětidvéřové kombi nabízeli 3 benzínové motory typu boxer a pohon předních nebo všech kol. Dvoudvéřová varianta se světu představila v roce 1995. Hned od počátku Subaru rozjasnilo tváře …

Číst více

Dioss Rebel

Snahy o stavbu ryze českého sportovního automobilu neskončily ani po pádu komunismu a (ne)úspěšných projektech typu Škoda Super Sport či ÚVMV 1100 GT. Těsně po legendární MTX Tatře V8 vznikl v Klatovech malý sportovní automobil, který by v dnešním měřítku konkuroval třeba Mini Coupé. Píše se rok 1994 a klatovská firma Dioss právě rozhodla o stavbě …

Číst více

Lancia (1906 – současnost)

Se smutnými zprávami o stahování značky Lancia nadešel čas si připomenout, o co vlastně nás italský Fiat pod vedením Sergia Marchionneho připraví. Lancia začínala jako značka prosazující technické inovace a největší slávu si získala účastí ve světovém rallyovém šampionátu. Z toho všeho nezbylo už nic. Snad jedině to jméno, při jehož vyslovení se nám …

Číst více

Ferrari Enzo (2002 – 2004)

Je to jeden z nejultimativnějších supersportů všech dob, jezdící socha zakladateli slavné značky, sen mnoha kluků, chlapců či mužů. Takhle se dá ve zkratce charakterizovat pouze jedno auto – Ferrari Enzo!  Enzo vzniklo v roce 2002 jako následovník slavných typů F40 nebo GTO. Podle Lucy di Montezemola, šéfa Ferrari, tohle auto jde …

Číst více