De Tomaso Mangusta – skutečný supersport

Alejandro de Tomaso byl argentinec narozený v roce 1928, který v padesátých letech emigroval do Itálie. Původně soutěžil s vozy OSCA a Maserati. Později v roce 1959 ovšem založil vlastní firmu De Tomaso Automobili Spa a začal vyrábět sportovní automobily. Jeho úspěšné návrhy vozů pro Formuli 1, 2, 3 a Junior zajistili firmě zisky. Prvním civilním vozem …

Číst více

Ferrari F355 – Další dvacátník

Dvacetiny už je řádný věk. A letos tyto kulatiny slaví Ferrari F355, které se pak vyrábělo dalších 5 let do roku 1999. Za tu dobu vzniklo 11 273 vozů. Jejich tvar navrhnul Pininfarina, takže neni divu, že F355 vůbec nezestárlo. Kromě klasického kupé nazvaného Berlinetta se vyráběla ještě targa GTS a Spider. A všechny …

Číst více

Historie Fiat 128

Už v roce 1969 se objevil malý rodinný sedan Fiat 128, který nahradil starší model 1100. Na výběr byla dvou- nebo čtyřdveřová karoserie. Její tvary navrhnul šéfdesignér Fiatu Dante Giacosa. Při návrzích se hlavně brala v potaz prostornost interiéru i s ohledem na kompaktní rozměry. Například zavazadlový prostor měl objem 370 litrů. A jelikož nešlo …

Číst více

Historie MTX Beach Buggy

Sen o českém sportovním či minimálně zábavném automobilu nabíral v devadesátých letech minulého století na obrátkách. Supersportovní Tatry MTX V8 vzniklo jen několik kusů, Dioss Rebel skončil úplným fiaskem a relativně úspěšným se tak stala až buggyna podle západního vzoru. Za její výrobou stálo MTX, o design se postaral, podobně jako u obou zmíněných aut, …

Číst více

80 let kvasinského závodu Škoda

Závod automobilky Škoda v Kvasinách slaví 80. výročí založení. Automobily se ve východočeském závodě vyrábí od roku 1934, od roku 1947 z linky sjíždí vozy s okřídleným šípem ve znaku. Dnes v Kvasinách vyrábí zhruba 4200 zaměstnanců modely Superb, Yeti a Roomster. Závod se tak stal jedním z pilířů globální výrobní společnosti a současně největším zaměstnavatelem v Královéhradeckém kraji. …

Číst více

Historie koncepčního Porsche C88

V ceníku Porsche dnes nenajdete auto s cenou pod milion korun, přesto jsou prodeje nejlepší za celou dobu existence stuttgartské automobilky. V relativně nedávné minulosti však existoval projekt se jménem Porsche, který by dnes ze všeho nejvíc konkuroval rumunské Dacii. Koncept levného sedanu C88 vznikl za pouhé čtyři měsíce a hnacím motorem pro …

Číst více

Historie Škoda 120 S

Když řeknete stará rally škodovka, většinou vás napadne 130 RS. Ale to není jediný typ, který zářil na tratích rally. Již před ní byl například speciál 200 RS. A ještě dříve závodní sedan 120 S, který si dnes představíme. Již dříve byl homologován sedan 110 L Rallye, který vycházel ze sedanu 110. …

Číst více

Mercees-Benz 450SEL 6.9 – Vrchol řady W116

Je těžké si představit  reakce lidí, když před sedmatřiceti lety přišel na americký trh Mercedes-Benz 450SEL 6.9. Byla to zvláštní doba plná organizace OPEC, písně “I’m Your Boogie Man”, prezidenta Nixona a sportovního vozu od Johna DeLoreana. Mezi výrobci automobilů tehdy zuřila výkonová válka a němci se rozhodli do ní vstoupit s novým …

Číst více

Historie Ford Capri

Ford slavil s modelem Mustang v USA obrovské úspěchy. A tak se šéfové značky rozhodli vyzkoušet v Evropě podobný recept. Vytvořit ne příliš drahý vůz kategorie GT, který by využíval techniku osobních vozů. Mělo jít o dostatečně atraktivní vůz, který se bude dobře řídit a převeze 4 pasažéry. A navíc ten reklamní slogan: „Auto, které jste sami …

Číst více