Základní modely Porsche to nikdy neměly jednoduché. Typ 912 je dnes vzácnější, než chlup na vejci, 914 si sebou nese často hanlivě vyslovovaný název Volkswagen Porsche a Boxster je prý jen pro chudáky, co nemají na 911. A k tomu všemu je tu typ 924 se vším tím posměchem kvůli motoru.
Ale zaslouží si to vůbec tento model uvedený už v roce 1976? Vždyť šlo o první Porsche s vodou chlazeným motorem umístěným vepředu! Jistě, typ 928 byl sice navržen dříve, na trh se ovšem dostal později. Ikonické 911 však v té době mělo takovou reputaci, že jistě v Německu nějakou kritiku očekávali. V začátku novému základnímu modelu příliš nepomohla ani vysoká cenovka v USA nebo slabý motor (šestnáctistovka měla výkon jen 95 koní). Čtyřstupňová převodovka nebo bubnové brzdy vzadu pak v očích zákazníků dělaly auto horším, než jak byl vnímán jeho předchůdce 914.
Typ 924 však exceloval svou univerzálností a dobrým řízením. Konkrétně řízení dokonce magazín Excellence označil za nejlepší mezi všemi sériovými vozy Porsche. Aby však automobilka umírnila vášně kritiků, brzy do vozů začala montovat pětistupňovou převodovku a kotoučové brzdy na zadní nápravu. Výkon vzrostl na 110 koní. Od roku 1978 se objevila přeplňovaná verze 924 Turbo. Tu poháněl dvoulitr Audi s turbodmychadlem KKK K-26 a výkon celého agregátu stoupl na 170 koní. To už bylo na dostřel modelu 911 SC, který měl jen o 10 koní více. Jako by to základnímu modelu nestačilo, objevil se ještě typ 924 Carrera GT s výkonem 210 koní. A nakonec ještě 924 Carrera GTS s výkonem 245 koní. Obě tyto verze jsou vysoce ceněným sběratelským artiklem. A ještě bychom neměli opomenout model 924 S s čtyřválcem 2.5 o výkonu takřka 160 koní.I
Přes řadu vzácných verzí si stejně většina lidí bude typ 924 pamatovat jako to Porsche, co skončilo někde v půli cesty. Zvláště, když stuttgartští posléze uvedli typy 944 a 968, které byly ještě dokonalejší. Vůči vozu je to ovšem poněkud nefér. Pořád je to Porsche a říkejte si co chcete. Má svou eleganci i inženýrskou promyšlenost. Sakra, vždyť má transaxle, sofistikované tlumiče a aerodynamickou karoserii. Na svou dobu bylo velmi bezpečné. V Porsche se zkrátka pokusili vymanit se z okovů tradic, bohužel zpátečničtí zákazníci se pokroku bránili. Jenže to mluvíme jen o zatvrzelých fanoušcích typu 911, normálně měl typ 924 obrovský úspěch u ostatních zákazníků. A automobilce vytrhl trn z paty podobně, jako před dekádou mohutný Cayenne.
Praví nadšenci značky si typu 924 cení, zejména prvních modelů. Tento typ je navíc skvělým prvním krokem k vlastnictví Porsche.
Foto: AutoWP