Historie Porsche 924

Základní modely Porsche to nikdy neměly jednoduché. Typ 912 je dnes vzácnější, než chlup na vejci, 914 si sebou nese často hanlivě vyslovovaný název Volkswagen PorscheBoxster je prý jen pro chudáky, co nemají na 911. A k tomu všemu je tu typ 924 se vším tím posměchem kvůli motoru.

Ale zaslouží si to vůbec tento model uvedený už v roce 1976? Vždyť šlo o první Porsche s vodou chlazeným motorem umístěným vepředu! Jistě, typ 928 byl sice navržen dříve, na trh se ovšem dostal později. Ikonické 911 však v té době mělo takovou reputaci, že jistě v Německu nějakou kritiku očekávali. V začátku novému základnímu modelu příliš nepomohla ani vysoká cenovka v USA nebo slabý motor (šestnáctistovka měla výkon jen 95 koní). Čtyřstupňová převodovka nebo bubnové brzdy vzadu pak v očích zákazníků dělaly auto horším, než jak byl vnímán jeho předchůdce 914.

Mohlo by vás zajímat:  Porsche 911

Typ 924 však exceloval svou univerzálností a dobrým řízením. Konkrétně řízení dokonce magazín Excellence označil za nejlepší mezi všemi sériovými vozy Porsche. Aby však automobilka umírnila vášně kritiků, brzy do vozů začala montovat pětistupňovou převodovkukotoučové brzdy na zadní nápravu. Výkon vzrostl na 110 koní. Od roku 1978 se objevila přeplňovaná verze 924 Turbo. Tu poháněl dvoulitr Audi s turbodmychadlem KKK K-26 a výkon celého agregátu stoupl na 170 koní. To už bylo na dostřel modelu 911 SC, který měl jen o 10 koní více. Jako by to základnímu modelu nestačilo, objevil se ještě typ 924 Carrera GT s výkonem 210 koní. A nakonec ještě 924 Carrera GTS s výkonem 245 koní. Obě tyto verze jsou vysoce ceněným sběratelským artiklem. A ještě bychom neměli opomenout model 924 S s čtyřválcem 2.5 o výkonu takřka 160 koní.I

Mohlo by vás zajímat:  Historie Alfa Romeo T33

Přes řadu vzácných verzí si stejně většina lidí bude typ 924 pamatovat jako to Porsche, co skončilo někde v půli cesty. Zvláště, když stuttgartští posléze uvedli typy 944968, které byly ještě dokonalejší. Vůči vozu je to ovšem poněkud nefér. Pořád je to Porsche a říkejte si co chcete. Má svou eleganci i inženýrskou promyšlenost. Sakra, vždyť má transaxle, sofistikované tlumiče a aerodynamickou karoserii. Na svou dobu bylo velmi bezpečné. V Porsche se zkrátka pokusili vymanit se z okovů tradic, bohužel zpátečničtí zákazníci se pokroku bránili. Jenže to mluvíme jen o zatvrzelých fanoušcích typu 911, normálně měl typ 924 obrovský úspěch u ostatních zákazníků. A automobilce vytrhl trn z paty podobně, jako před dekádou mohutný Cayenne.

Mohlo by vás zajímat:  BMW řady 8 (E31)

Praví nadšenci značky si typu 924 cení, zejména prvních modelů. Tento typ je navíc skvělým prvním krokem k vlastnictví Porsche.

Foto: AutoWP