V roce 2000 přišla na trh druhá generace modelu Impreza, opět v karosářských verzích sedan a kombi. A o rok později se na trh dostala i sportovní verze WRX. Během let se tato generace dočkala dvou faceliftů, které odlišoval zejména design předních světlometů. Ty původní dostaly přezdívku „bug eye“ (broučí oči) a nesly je modely A a B. Velkou popularitu ale tento vzhled nezískal, a tak se objivil tvar „blobeye“ (kapkovité oči), který nesly modely C, D a E. Poslední facelift si vysloužil přezdívku „hawkeye“ (jestřábí oči) a doplňovaly novu masku chladiče ve stylu SUV Tribeca na modelech F a G
GDA
Nové Imprezy přijaly označená GD (předchozí nesly kod GC) a od svých předchůdkyní si přisvojily pětistupňovou převodovku. Modernější šestistupňová se objevila až později v modelu WRX STI. Kola byla nově sedmnáctipalcová. Základní motor ve WRX byl odvozen ze staršího modelu WRX STI Version 6 s novým systémem variabilního časování ventilů a měl výkon 184 kW. Nový byl i zadní samosvorný diferenciál Torsen. Hmotnost vozu byla 1340 kg. Na oslavu úspěchů vozů Subaru v Británii se objevila edice WRX UK300. Jak název napovídá, bylo vyrobeno 300 kusů. Na první pohled zaujaly osmnáctipalcová kola OZ s pneumatikami Pirelli Rosso P Zero a odlišné zadní křídlo. Uvnitř na řidiče čekala záplava modré alcantary nebo kůže, podle toho, co jste si vybrali.
STI muselo být pro změnu přizpůsobeno přísnějším emisním normám. Jejich výkon startoval na 195 kW, na některých trzích ovšem měli zákazníci možnost mít vůz s výkonem 210 kW. Kromě sedanu jste STI mohli mít i ve verzi kombi a také jste si mohli pořídit základní model WRX Type RA STI vhodný jako základní vůz na úpravu pro závody. Na první pohled verze STI odlišovaly světlomety, které neměly přec celou svou plochu skleněný překryv, jako WRX.
GDB
Druhá verze se představila v září 2001. Mechanicky se prakticky nezměnila, kromě mírného nárůstu točivého momentu, ale celková hmotnost vozu narostla na 1350 kg. Výraznějších změn se dočkal vzhled, kde přibylo více agresivnějších prvků. Kromě modelu Type RA uvedla automobilka ještě lehčí model označený WRX STI Spec C. Váha klesla díky odlehčeným sklům a panelům karoserie. Díky novým ramenům v závěsech kol se zvýšil rozvor náprav o 15 mm což přispělo k lepšímu řízení. A transmise měly vlastní chladič oleje.
GDC
Listopad 2002 ukázal premiéru třetí verze sportovní WRX, která měla upraven vzhled podle faceliftu sériové Imprezy. Hodnoty výkonu a točivého momentu zůstaly nezměněny. Vylepšoval se ale brzdový systém, na všech kolech nyní byly chlazené kotouče, vpředu čtyřpístkové třemy, vzadu dvoupístkové. Narosla ale opět i hmotnost vozu a to na 1361 kg.
GDD
Čtrvtá verze přišla na trh v roce 2003. Odlehčené verze splynuly v jedinou WRX STI Spec C Type RA, která měla nově karbonový spoiler a nová kola BBS.Kromě toho automobilka uvedla edici WRX STI V-Limited, na jejíchž úpravách se podílel závodní pilot Subaru Toshi Arai.
GDE
Nová verze z roku 2004 se poprvé prodávala na americkém trhu. Subaru jí představilo na detroitském autosalonu přesn měsíc po americké premiéře Mitsubishi Lancer EVO VIII. Kromě klasických verzí objevila i edice WRX WR-Limited s předním podspoilerem, zadním křídlem a zlatými litými koly z verze STI. Hlavice řadící páky byla z Titania. Další speciální edicí byla britská WRX STI WR1, která ve zbytku světa nesla název WRX STI Petter Solberg edition. Limitovaná edice 1000 vozů k oslavě mistrovského titulu Pettera Solberga ve WRC. Výkon vozů byl 239 kW. Společnost Prodrive, která vozy připravila, je odlišila speciálním modrým metalickým lakem Ice Blue a koly Prodrive PFF7 Pewter.
GDF
Hned o rok později představilo Subaru další verzi WRX s novým faceliftem. Nyní měly všechny WRX zvětšený rozvor náprav jako STI a širší kola. Upravovalo se řízení a také se například měnila rozteč na kolech z dosavadní 5×100 mm na 5×114,3 mm. Přepracován byl i interiér, kde dominovala nová středová konzola. Novou edicí byla WRX300, kdy název opět odkazoval na počet vyrobených kusů. Nová byla modra barva Mica a sedmnáctipalcová zlatá litá kola. Výkon vozu byl 195 kW, což bylo zejména díky použití balíčku Prodrive Performance Package. Cena ale nebyla příliš vyšší, než u bežné WRX s příplatkovým balíčkem. Prodrive navíc upravil i přední brzdy, tlumiče, použil jiný zadní spoiler a osmnáctipalcová kola PFF7. Další edicí byla WRX RB320, která vznikla k uctění památky zesnulého Richarda Burnse, který vyhrál s Imprezou titul mistra světa v roce 2001. Vozy byly v černé barvě a měly nový podvozek Prodrive vyvinutý se společnosmi Bilstein a Eibach. Na mnoha místech v interiéru je umístěno logo edice.
Z verze WRX STI byl odvozen speciální model S203, který se odlišoval speciálními koly BBS. Po ní se objevil model S204 s novým střešním spoilerem a maskou chladiče, která se neobjevila na žádné jiné Impreze. Výkon byl zvýšen na 239 kW a šestistupňová převodovka byla upravena. Celý vůz měl nižší světlou výšku, na úpravách podvozku spolupracovalo oddělení STI s Yamahou. Aerodynamiku upravoval nový přední karbonový podspoiler a zadní difuzor. Pneumatiky P Zero Corsa dodala firma Pirelli. Nová speciálně tvarovaná sedadla opět pocházela od firmy Recaro. Celkem bylo vyrobeno 600 vozů edice S204, každý měl speciální plaketu s poadovým číslem.Dalších 5 vozů bez plakety bylo ovšem dodáno na Nový Zéland a tak skutečný počet vozů je nejistý.
Speciální edicí bylo WRX STI Spec C. Úpravy opět dělal Toshi Arai, a vozy tam měly upravené tlumiče a stabilizátory, což znovu zlepšilo ovládání vozu. Uložení motoru bylo z plastových komponentů, aby se omezily vibrace přenášené do kabiny, což se u některých vozů ukázalo jako problematické řešení a tak byly plastové díly později nahrazeny gumovými. Tento vůz se pak stál základem pro homologaci speciálu skupiny N pro rally. Do listopadu 2005 se vyrobilu celkem 350 vozů verze WRX STI Spec C. Na tuto verzi navázala WRX STI Spec C Type RA, ve které se na voze objevilo více příplatkových prvků z katalogu STI. Například nové nastavitelné tlumiče s růžovými pružinami a přepracovaným uložením, nové zavěšení kol, větší koncovku výfuku, sedmnáctipalcová kola Enkei a nový přední spoiler.
Z verze Spec C vycházela speciální edice S202, která byla doplněna celou řadou dílů z katalogu STI. Vůz měl speciální žlutá sedadla s logem STI, menší a lehčí kompresor klimatizace a větrané drážkované brzdové kotouče. Další edicí postavenou na základě modelu Spec C byla WRX STI Spec C Type RA-R. Takhle opravdu už složitě zapamatovatelná edice vznikla ve 300 exemplářích na konci řijna 2007. Ve výbavě byla osmnáctipalcová kola Enkei, speciální podvozek od oddělení STI, šestipístkové přední brzdiče Brembo, které po zahřátí měnily barvu ze stříbrné na zlatou a nové turbodmychadlo. Výkon vozu byl 235 kW. Poslední písmeno R v názvu znamená „Radikální“ a označovalo nové úpravy vozu.
GDG
Poslední evoluce WRX druhé generace byla mechanicky shodná s tou předchozí. U STI bylo ale použito nové turbodmychadlo VF43 (dříve se používalo VF39) a přepracovaná převodovka. Z verze STI vycházela upravená edice A-Line, která postrádala velké zadní křídlo. Brzdy Brembo byly lakovány černou barvou, kola Enkei zase odstínem titánia, interiér a sedala jsou čalouněny černou kombinací látky a alcantry. Další verzí STI byla Spec D, která působila skoro až diskrétně. Na zádi bylo běžné křídlo z WRX, kola byla lakovaná stříbrně. Audiosoustavu o výkonu 200W dodala firma Pioneer, rádio mělo připojení pro iPod a bluetooth synchronizaci s mobilním telefonem. Zlepšená byla zvuková izolace a vůz byl vybaven i novým typem klimatizace. To ale nejsou věci, které zajímají majitele Imprezy. Ty spíš potěšilo zvýšení výkonu na 206 kW. Bylo vyrobeno 300 vozů v metalíze Crystal Grey. Poslední limitovanou edicí byla Impreza WRX STI GB270 z roku 2007, která vznikla ve 400 exemplářích, z nich rovná stovka s karoserií kombi a šedou metalízou. Sedany dostaly modrou barvu WR Blue Mica. Jméno edice pocházelo od použití motoru 2,5 L přeplňovaného turbodmychadlem. Celkový výkon byl 199 kW a točivý moment 420 Nm. Z 0 na 100 km/h zrychlil vůz za necelých 5 vteřin a zrychloval až na konečných 235 km/h. Upravené tlumiče se sníženou světlou výškou a litá kola dodala firma Prodrive.
Pak se ale nad druhou generací s bezrámovými okny na dveřích zavřela voda. V historii Imprezy WRX se měla udát designová revoluce….
Foto:scorpiocars.net, autoevolution.com, topspeed.com, auto123.com, clubaristo.com, automobilemag.com, mad-spark.com, rsiauto.com, carfolio.com, dragtimeinfo.com, cargurus.com, conceptcarz.com, autoweek.com