Organizace francouzské Národní četnictvo (Gendarmerie Nationale), která v roce 2021 nakoupila vozy Peugeot 5008, si v letošním roce objednala 395 vozů Peugeot 3008 Plug-in Hybrid. Pokračuje tak dlouhá historie vztahu mezi značkou Peugeot a četnictvem, která začala těsně po druhé světové válce.
Gendarmerie Nationale na konci čtyřicátých let v poválečném zmatku obnovovala svůj vozový park, jak jen to šlo, rekvírováním vozů z odboje nebo využitím zbytků armádního arsenálu. Zcela přirozeně se součástí četnických oddílů staly první modely Peugeot 202, 302 a 402, a to v omezeném množství… a nejčastěji v černé barvě. Dnes už ikonická „četnická“ modrá se stala standardem až na přelomu let 1969/1970.
Nejprve kombi, pak SUV
V 50. letech Gendarmerie Nationale strukturovala své nákupy vybavení a začala ve velkém objednávat nová auta. To byl začátek dlouhé historie spolupráce se značkou Peugeot, zaměřená zejména na vozy kombi.
Právě kombi 203 bylo prvním vozem, který četnictvo používalo, zejména v nově vytvořených oddílech dopravní policie ve Francii. Každé desetiletí pak přineslo četnictvu další várku vozů Peugeot: 403, 404, 204, 304, 305, 504, 505 a 306… až do příchodu nové generace vozů, které kombinovaly praktičtější a velkorysejší vnitřní prostor s vynikajícími jízdními vlastnostmi. Četníci se rozhodli pro Peugeot Expert, následně pro model 5008 a brzy poté nakoupili vozy 3008 Hybrid.
Historie značky Peugeot a četnictva zahrnuje samozřejmě kromě těchto velkoprostorových vozů i další modely, počínaje hvězdnými 205 a 206, které oddíly četnictva využívaly ve velkém počtu, stejně jako Peugeot 306, který ocenily zejména dálniční hlídky. Nesmíme zapomenout ani na vozy 203, 403, 305 nebo 505, které jako služební vozy pro vedení četnictva nebyly klasicky modré, ale černé nebo šedé.
Speciální modely
Četnictvo, které je zodpovědné za bezpečnost území v celé jeho rozmanitosti (silnice, dálnice, horské oblasti, venkov…) a všech jeho částí (metropolitní Francie, zámoří), tomu muselo přizpůsobit svůj vozový park. Pořídilo si proto speciální, někdy až atypické modely.
Motoristé z 80. a 90. let si zřejmě vzpomenou na Peugeot 405 T16 (200 k) a 306 S16 (167 k). Tyto modely používaly jednotky rychlého zásahu, které působily na francouzských dálnicích.
Další vozy, které si široká veřejnost také možná pamatuje, jsou kombi 203, 403, 404, 504 a 505 Republikánské gardy, které zajišťovaly bezpečnost cyklistického závodu Tour de France. Méně známé, ale stejně užitečné byly MPV Peugeot 806, které v 90. letech sloužily k doprovodu jaderných konvojů.
Aby mohlo četnictvo zasahovat ve všech typech terénu, včetně těch nejtěžších, disponovala Gendarmerie Nationale vždy flotilou vozů s pohonem 4×4. V osmdesátých letech si četnictvo stejně jako francouzská armáda vybralo vozy Peugeot P4, určené především pro mobilní četnické oddíly. V zámořských departementech umožňovaly četníkům vozy kombi 504 a 505 4×4, které upravila firma Dangel, cestovat v tom nenáročnějším terénu. A konečně v roce 2004 bylo některým oddílům dodáno několik vzácných exemplářů vozů 206 s pohonem všech kol, které přestavěla firma FAM.
Od čtyřicátých let tak vozy Peugeot přepravovaly nejen osoby…ale také zvířata. Vozy Peugeot J7 a následně modely Expert, přestavěné na dodávky, sloužily k přepravě koní Republikánské gardy. Oddíly psovodů se mohly spolehnout na vozy kombi Peugeot 203 a poté 504 a poté přešly na vozy Peugeot Partner, Boxer nebo Bipper, které byly považovány za praktičtější než tradiční kombi.
Historie je to tedy dlouhá. Četníci z 50. let, kteří brázdili silnice se svým odolným kombi 203 (42 k, 4stupňová manuální převodovka, max. 120 km/h, 8 l/100 km), by byli nepochybně překvapeni výkonem vozu 3008 Hybrid 225 eAT8 (225 k, 8stupňová automatická převodovka, max. 225 km/h, 1,4 l/100 km).
Zdroj: TZ Peugeot