Máme za sebou dost možná nejnapínavější ročník mistrovství světa vozů formule 1. Prvních sedm závodů a sedm různých vítězů, boje na trati i mimo ni a nakonec drama téměř do poslední zatáčky poslední velké ceny. Takový byl ročník 2012.
Vettel a ti druzí
Rozhodně nejdiskutovanějším jezdcem letošního šampionátu byl Sebastian Vettel. Množily se otázky, jestli umí předjíždět, jestli je dobrý jen kvůli monopostu Red Bull nebo jestli udrží nervy na uzdě… Na druhou otázku je jednoduchá odpověď. Red Bull RB8 od geniálního konstruktéra Adriana Neweyho byl totiž přesně tím monopostem, který by chtěl každý pilot ve startovním poli. Až na problém s alternátorem fungoval spolehlivě a hlavně – byl rychlý. To, co ztratil na rovinkách, dvojnásobně dohnal v zatáčkách.
A přesně z toho těžil Sebastian Vettel po celou sezonu, byť na stupínek nejvyšší vystoupal až v Bahrajnu. Fenomenální byla hlavně jeho šňůra mezi GP Singapuru a Indie, kdy dokázal vytěžit maximální počet 100 bodů. I díky tomu dokázal stáhnout Fernanda Alonsa, který si ve druhé polovině šampionátu vybral svou smůlu. Navíc Vettel dokázal, že předjíždět umí. Vždyť v Abu Dhabí dokázal z boxů dojet třetí a v Brazílii se svou vlastní chybou otočil hned v úvodu závodu, přesto dokázal dojet na šestém místě. Bylo by však spravedlivé podotknout, že měl štěstí na výjezdy safety caru a také skvěle naplánovanou strategii.
Přesto je na jeho titulu cosi poskvrněného. V Brazílii se rval o dobré umístění tak urputně, až několikrát kontroverzně předjel svého soupeře. Asi největším momentem k zamyšlení byla situace, kdy na rovince po Sennových esíčkách předjel Jeana-Erica Vergne při blikajících žlutých vlajkách. FIA na žádost Ferrari celou situaci prošetřila a přišla se závěrem, že se nic nestalo a maršál mával ještě před žlutou vlajkou zeleným praporem, který je v tomto případě nadřazen žlutému blikajícímu…
Druhý větší prohřešek pak přišel hned v úvodu sezony, kdy si v Malajsii Vettel svou vlastní chybou prorazil pneumatiku o přední křídlo pomalejšího HRT. Po závodě pak ale reagoval velmi podrážděně a vulgárně urážel Inda Karthikeyana, který v onom incidentu sehrál významnou roli… To by si mistr světa dovolit neměl.
Alonso se rval, ale nestačilo to
Dle mnohých nejlepší pilot ve startovním poli. Fernando Alonso a Ferrari se vrátili na výsluní královny motorsportu, aby z ní po posledním závodě zase spadli. Ne, Alonso nevedl šampionát až do konce, přesto dokázal držet plamen vysoko. Ten byl tak vysoko díky umění Alonsa a v poslední velké ceně také díky Massovi.
Hru o titul ale prohrál dávno před posledním závodem. V Belgii ho ošklivě srazil Romain Grosjean, v Japonsku se zase nepohodnul s Kimim Raikkonenem. Oba závody znamenaly jediná odstoupení v sezoně, přesto bodově velmi citelná. Až do Belgie měl přitom Alonso vždy komfortní náskok před druhým Vettelem. Pak ale přišla šňůra výher v Němcově gardu a smůla v podobě Alonsových vypadnutí a náskok Vettela byl na světě.
Přesto je Alonso pro mnohé morálním vítězem celého šampionátu. Vždyť měl k dispozici pomalejší monopost než Red Bull. V prvních závodech měla ztráta činit až 2 vteřiny na kolo! Přesto Alonso svým vymačkáním více než 120% potenciálu auta dokázal Ferrari posouvat vzhůhru. Velmi emotivní bylo hlavně jeho vítězství při VC Evropy v domácí Valencii. Tisícovky lidí mu nadšeně aplaudovaly a Alonso si to opravdu užíval. Španěl dokázal těžit hlavně z výborných startů, protože kvalifikace v jeho podání nebyly úplně oslnivé.
Přesto to na výhru nestačilo, i když v posledním závodě se za vydatného přispění Felipeho Massy snažil a dělal, co mohl.
Bavič Kimi, odchod Schumachera
Ještě více sledovaným momentem než bitva o titul byl v jednu chvíli návrat legendárního Icemana, tedy Kimiho Raikkonena do formule 1. Před začátkem sezony si plácnul s Lotusem a jeho návrat se opravdu vydařil. Raikkonen dokázal bodovat v 19 z 20 závodů a v Abu Dhabí si dojel pro své vytoužené vítězství. Kromě precizní a až profesorsky přesné jízdy dokázal během závodů bavit i jinak. To, když do týmového rádia v Abu Dhabí dostával pokyny, co má dělat a odpověď zněla: „Nechte mě být, vím dobře, co dělám.“ V Malajsii pobavil novináře rozesíláním nanuků a v Brazílii si po nehodě ve volném tréninku sednul na plastovou židličku vedle trati a společně s maršály sledoval ostatní piloty. I proto se tenhle Fin těší obrovské popularitě a kdekdo mu přál titul více než výše zmíněným borcům. Nakonec z toho bylo třetí místo, což je ale i tak velký úspěch.
##kimi_radio##
Ale jak se povedl jeden návrat, druhý už tak slavný nebyl. Michael Schumacher se totiž rozhodnul, že po sezoně již nebude aktivním pilotem. Rekordman snad ve všech statistikách pověsil helmu na hřebík po tříletém comebacku s Mercedesem. Přes všechny letošní problémy by se letošní sezona dala označit za jeho nejlepší. Vždyť dokázal vyhrát kvalifikaci, a dokonce vystoupat na pódium. Opět ale všechno ve stínu nejrůznějšího očerňování nebo nepřejícných komentářů. Navíc, monopost MGP W03 nebyl bůhví jak dobrý. V Austrálii musel odstoupit ze čtvrtého místa, v Číně mu zase mechanici pokazili zastávku, když si jel pro pódiové umístění. Tohle si prostě legendární Schumi nezasloužil…
Trable McLarenu
Po prvním závodě jasný adept na titul, po polovině sezony taky, po konci sezony jen oči pro pláč. McLaren prostě neměl na růžích ustláno. Jenson Button dokázal vyhrát úvodní závod v Austrálii, Lewis Hamilton dokázal zase dojet v úvodu sezony třikrát třetí. Pak se ale něco zlomilo a začaly se množit chyby v boxech nebo problémy s monopostem.
Navíc Button šel s formou dolů a to stejné se dá říct také o Hamiltonovi, který však dokázal zvítězit v Kanadě. Pak ale přišlo pro McLaren jen jedno druhé místo a jedno vítězství ze čtyř závodů a tým byl rád, že nastane letní přestávka. Po ní se McLaren vrátil ve skvělé formě – Button dokázal vyhrát v Belgii, Hamilton v Itálii a vypadalo to, že oba piloti dokážou ohrozit vedoucí duo. Hlavně Hamilton se dostal do formy a v Singapuru dlouho vedl.
Pak ale přišla porucha a první místo spadlo do klína Vettelovi. Po závodě navíc přišlo prohlášení o Hamiltoně posezoním odchodu k Mercedesu. Nevím čím to, ale Hamilton měl od té doby ještě více smůly. V Japonsku drobná závada, která mu nedovolila jet tak, jak by potřeboval, v Koreji to byla zpackaná zastávka v boxech, v Abu Dhabí technická porucha a smůla se povedla prolomit až v Austinu, kde Hamilton vyhrál. V Brazílii se chtěl rozloučit jak nejlépe mohl, přesto mu to nakonec po smyku pokazil Nico Hulkenberg. Hamilton byl ale rozhodně jedním z pilotů, kteří by při menší smůle měli šanci na titul.
Jeho kolega Jenson Button měl snad ještě horší sezonu. Kromě technických závad se často pral se svým autem a nedokázal ho vymačkat tolik jako Hamilton. Nakonec se dočkal ještě jedné výhry a to v závěrečné GP v Brazílii.
Hvězdčika Sauber, hvězdička Maldonado a díra jménem Mercedes
A kdo ještě tuto sezonu překvapil? Příjemně Sauber, spíše příjemně Maldonado a nepříjemně Mercedes. Sauber dokázal letos několikrát dojet na stupních vítězů, za což vděčí hlavně Sergiu Pérezovi. Ne nadarmo tak příští rok bude tento Mexičan hájit barvy McLarenu. Pérez dokázal dojet druhý v Malajsii a Itálii a třetí v Kanadě. Jeho kolega Kobayasahi bodoval třetím místem na domácí půdě v Suzuce. Výkony Sauberu ale byly tak jako tak spíše na houpačce. Jednou na stupních, podruhé zase mimo body. Přesto, pokud by se Peteru Sauberovi povedlo stabilizovat formu týmu, může se ze Sauberu stát černý kůň šampionátu, zvláště když za ně bude příští rok jezdit talentovaný Nico Hulkenberg.
Druhým překvapením a poměrně příjemným byl Pastor Maldonado. Někdo by na adresu venezuelského pilota mohl namítnout, že měl během sezony nespočet incidentů a musel bych mu dát za pravdu, ale byl to právě Maldonado, který dovezl letos Williams opět na stupínku nejvyšším. Stal se tak prvním pilotem za pěkných pár let, kterému se to povedlo. Navíc přesně o víkendu, kdy Frank Williams slavil narozeniny. VC Španělska se tak zapíše navždy zlatým písmem do historie tohoto pilota. Co se naopak moc nepovedlo byly časté kolize, nevynucené chyby nebo nepozornost, která Maldonada stála několikrát lepší umístění na startovním roštu. A právě kvalifikace byly největší Maldonadovou zbraní v letošní sezoně. Několikrát dokázal postoupit mezi TOP 10 a zcela zastínil Bruna Sennu.
Posledním, ale opravdu špatným překvapením, byl v letošní sezoně Mercedes. Ambiciózní stáj s velkým množstvím peněz a jezdeckou dvojicí, která by jinde jisto jistě bojovala o titul. Takhle je z toho ale jen jedno vítězství za tři roky, odchod Michaela Schumachera a docela velké trable. Přitom začátek sezony nevyzněl v kontextu událostí pro Mercedes úplně nejhůř. Přece jen kvalifkační výkony byly dobré a hlavně Schumacher v úvodu sezony potvrzoval, proč má 7 titulů mistra světa. Navíc přišla výhra v Číně v podání Rosberga… Jenomže množství technických poruch, vyřazení a podobných neduhů bylo prostě nad limitní. Do konce sezony se od čínského vítězství dokázal Mercedes zviditelnit už jen několika defekty, třetím místem ve Valencii a jednou vyhranou kvalifikací. Oboje v podání Schumachera. Od Japonska však tým získal jen 6 bodů a to prostě nestačí. Navrátit tým na vítěznou vlnu má Lewis Hamilton. Povede se mu to?
Taková byla ve zkratce letošní sezona MS vozů formule 1. Jak se můžete přesvědčit, nechyběly souboje na trati, příjemná i nepříjemná překvapení, kontroverze, boje v zákulisí i vtipné momenty. Jaká bude další sezona? To se dozvíme již za méně než 120 dní na startu Velké ceny Austrálie.
Fotografie: Worldcarfans
##RBR##