Taky se Vám stalo, že jste při zataženém zářijovém večeru projížděli inzeráty a aukce s krásnou představou, koupit si pěkné americké auto? Problém je ovšem v tom, že zachovalé koráby ze západu jsou stejně drahé na pořízení jako na provoz. Je tedy možné dopřát si alespoň trochu amerického pohodlí za málo peněz? Jednoduše řečeno ano, v dnešní době se dají z druhé ruky koupit Fordy Scorpio za slušnou cenu a jejich náklady na provoz nejsou náročné. Měl jsem k dispozici Forda Scorpio z roku 1992 se čtyřválcovým motorem 2.0 a byla to celkem zajímavá zkušenost. I když Ford Scorpio není čistokrevné americké auto (jeho původ je evropský), svým stylem a jízdními vlastnostmi se jim dost podobá. V Americe se prodával pod značkou Merkur Scorpio, bohužel značka Merkur neměla v Americe velký úspěch a tak se ji Ford rozhodl po pár letech ukončit.
První Ford Scorpio byl představen v roce 1985 ve Velké Británii (tam se prodával pod označením Ford Granada Mk III). Jednalo se o přímého nástupce Fordu Granada, který představoval vrchol nabídky automobilky v kategorii vozů vyšší střední třídy. Nástupce dostal moderní tvary a bohatou výbavu ve verzích s označením CL, GL a Ghia. Velkým kladem byla široká škála pohonných jednotek benzínových a naftových, pohánějících zadní kola. Benzínové motory byly osazené rozvody OHC, dieselové měly rozvody typu OHV a kromě prvních dvou nejslabších benzínových agregátů, byly vybavené vstřikováním paliva. Jejich obsah byl 1.8, 2.0 (dvoulitry byly osazeny karburátorem nebo vstřikováním) u čtyřválce a u šestiválce 2.8, což byl nejsilnější montovaný motor. Dieselová varianta se nabízela jako atmosféra i s turbodmychadlem, obsah motoru byl stejný pro oba agregáty a to 2.5 litru. V roce 1987 se začaly vyrábět verze s pohonem všech kol, ten byl ale výhradou nejsilnější benzínové verze.
V letech 1990 a 1992 prodělalo Scorpio dvě vlny faceliftu, díky kterému dostalo nová zpětná zrcátka, přední a zadní světlomety, a zapracovalo se na systému ABS. Změny se odehrály také v interiéru a výběru pohonných jednotek, kde přibyl benzínový motor 2.9 Cosworth. Co se jízdních vlastností týče, mnou testovaný vůz měl dvoulitrový motor, který je spodní hranicí pro koráb těžký 1345 kg. Žádnou sportovní jízdu nečekejte, Scorpio je čistě o pohodlí a pomalé houpavé jízdě s pocitem řízení velkého člunu a to především v zatáčkách, kde se ve vyšších rychlostech dost naklání a lepší by mohl být cit mezi koly a volantem.
Převodovka je kapitola sama o sobě a je nutné si zvyknout na klasické dlouhé americké odstupňování, protože rozdíly mezi druhým a třetím a čtvrtým a pátým stupněm je i zhruba 1000 ot/min. Na dlouhé cesty je to v pořádku, ale ve městě se musí motor točit zbytečně vysoko. Další možnou komplikací ve městském provozu mohou být celkové rozměry, které v kombinaci s úzkým patrovým parkovištěm představují nebezpečí odření ráfků kol o obrubník. Na druhou stranu je z auta dobře vidět. V roce 1993 se začala vyrábět i verze kombi, se kterou se i příjemně couvalo. Po otevření dveří do prostorného interiéru najdeme přední a zadní sedadla o rozměrech sedací soupravy z obývacího pokoje, spoustu úložného prostoru a palubní desku s volantem připomínajícím lodní můstek. Řidič měl dokonalé pohodlí, jelikož sedadlo bylo výškově nastavitelné a měnit se dala i jeho tvrdost. Verze z roku 1993 byla osazena na tu dobu velmi kvalitní audio soustavou s osmi reproduktory.
Druhá generace Fordu Scorpio si odbyla premiéru v roce 1994 a na první pohled se jednalo o zcela nové auto. Díky zajímavému tvaru karoserie jsou první dojmy často rozporu plné a ne každého zaujmou. Mě osobně se moc líbí zpracování zadní části a tvar světel. Konstruktéři si pohrávali s myšlenkou pohonu předních kol, ale nakonec zůstali u původní koncepce pohonu kol zadních. Přední náprava sice nedostala pohon, zato byla zdokonalena modernizovanými vzpěrami McPherson, novými příčnými rameny a stabilizátorem, zadní náprava byla modernizována také, ale jen nepatrně. Zachován zůstal velký výběr pohonných jednotek od základního benzínového 2.0 8V a 16V, 2.3 16V až po šestiválec 2.9 24V od Coswothu, dieselové varianty byly nabízeny v atmosférické a přeplňované verzi se shodným obsahem 2.5 litru. K těmto motorům jste si mohli vybrat ze dvou převodovek a to pětistupňového manuálu a čtyřstupňového automatu, který měl možnost volby mezi ekonomickým a sportovním režimem.
U druhé generace se dále zapracovalo na bezpečnosti, vůz dostal silnější boční výztuhy a vylepšený posilovač řízení. V interiéru také nezůstal plast na plastu a celá palubní deska dostala kulatější podobu s dřevěným dekorem oblíbeným především v USA. Středový tunel s řadičkou, ruční brzdou a odkládací a schránkou s loketní opěrkou zůstal z předešlého modelu. V roce 1998 prošlo Scorpio posledním faceliftem, který je vidět na ztmavených předních světlometech a méně chromované mřížce chladiče. Chvilku na to byla jeho výroba ukončena bez uvedení nástupce.
Z mého představení Fordu Scorpio si možná myslíte, že se jednalo o velké, neohrabané a žíznivé auto, tedy něco, co byste si rozhodně nepořídili. To je ale omyl. Všechno, co chceme je americké auto za přijatelnou cenu a kdyby Scorpio nemělo ony velké sedačky, obří rozměry, dlouhou převodovku a nehoupalo by se jako říční člun, nebyla by to pravá americká kára. A právě jeho osobité vlastnosti jsou důvodem, proč si jej pořídit. A jestli se vám pořád zdá nevhodné, není to autem, ale zemí, kde s ním jezdíme, protože upřímně řečeno, v Americe je vše trochu větší.