DS Automobiles, tato nová automobilová značka, která historicky tvořila jakousi luxusní odnož vozů značky Citroën, se nyní prezentuje jako samostatný subjekt. Její aktuální automobilová tvorba však navazuje na historické kořeny a je plná nápaditosti a originality.
První „vlaštovkou“ vozem se kterým se novodobě značka DS prezentuje, je právě testovaný DS 7 Crossback, zástupce kategorie SUV. Konkrétním, testovaným kouskem se pak stal DS 7 Crossback s benzínovou šestnáctistovkou, osmistupňovým automatem a výbavou GRAND CHIC.
Nápaditý exteriér
Co do základního tvaru karoserie tu máme celkem „klasický“ vůz kategorie SUV. DS 7 však zaujme detailem, převážně pak v pojednání přední a zadní partie. Poměrně objemná přední maska je zjemněna svým decentním členění a chromovaným lemováním. Dalším velkým tématem přední partie jsou pak její světlomety. Představení, které se odehrává po odemčení vozu, kdy se jednotlivé „rotační moduly“ efektně a postupně otočí o 180 stupňů, je jednoduše velmi efektní.
Zajímavým a originálním prvkem je pak i linka denního svícení, její kontinuita je přerušena kosočtverečným motivem, který prostupuje designem celého vozu. Výsledkem je jasně rozpoznatelný a dobře zařaditelný světelný podpis přední partie vozu. Denní svícení pak působí jako čerchovaná čára, což zcela jistě ocení nejeden stavební inženýr, neberte mě prosím vážně : – ).
Zadní partie zaujme kontinuální chromovanou linkou, do které jsou zakomponována horizontální koncová světla s prostorovým efektem. Jejich pojednání opět nese velký detail. Spodní části zadní partie pak dominují dvě plnohodnotné, objemné a svisle orientované koncovky výfuku.
Boční profil vozu je pak celkem poklidný a umírněný. Předpokládám, že z důvodu zklidnění pocitů, které ve vás vyvolala, nebo teprve vyvolá přední a zadní část nového DS.
Interiér protkán kosočtvercem
Po usednutí do vozu vás ohromí jeho bohatost a příjemné zpracování. Palubní deska je celkem efektně „slitá“ s mohutným středovým panelem. Z kontinuální palubní desky vystupuje pouze velký displej palubního infotainmentu a plně digitální kaplička přístrojů před řidičem. Displej palubního infotainmentu se tak dostává do velmi solitérní polohy, která je jak z estetického, tak uživatelského hlediska velmi příjemná. Jeho velikost (12 palců) je pak ještě opticky rozšířena tmavě černým a lesklým lemováním. V jeho spodní části pak disponuje lištou s jednotlivými ovladači klimatizace, rádia, navigace nebo ovladačem aktivující nastavení vozu případně volbu atmosféry, ryze kompaktní a elegantní řešení.
Všudypřítomný motiv kosočtverce se propsal i do samotné grafiky obou displejů. Displej infotainmentu to snese velmi dobře, v kapličce přístrojů mně však tento motiv moc nebavil. Budíky jsou nepřehledné a na můj vkus už možná trochu „pouťové“. To je ale asi má jediná výtka na stranu interiéru. Naopak pochválit bych chtěl prostornost sedadel, které jsou na předních pozicích navíc i masážní, zadní pozice pak nabídnou i elektronicky sklopné opěradlo.
Zajímavostí propracovaného interiéru jsou pak ručičkové hodiny B.R.M. R180, které jsou ukryty v palubní desce. Po nastartování vozu se pak, jak jinak než otočením, na palubní desce realizují.
DS 7 Crossback nabídne velmi bohatý interiér, který dobře vypadá a po tom co si zvyknete na umístění některých ovladačů navíc i dobře funguje.
Motorizace
DS 7 Crossback je aktuálně v prodeji jak v benzínové, tak i naftové motorizaci, stejně tak nabídne volbu ve výběru samotné převodovky. K dispozici je tedy jak manuální, tak osmistupňová automatická převodovka. Já jsem si do testu vysloužil nejsilnější přeplňovanou benzínovou motorizaci o objemu 1,6 litru o výkonu 165 kW, která kooperovala s osmistupňovým automatem od značky Aisin.
Testována motorizace se vyznačovala adekvátním a dostačujícím výkonem, bez jakéhokoliv náznaku přeplňování. Její kontinuální zátah byl podpořen velmi dobře řadícím osmistupňovým automatem. Pohonnou jednotku bych dále pochválil také za její kultivovaný a tichy projev, automatickou převodovku pak za poskládání jednotlivých převodových stupňů. Dálniční rychlost a osmý převodový stupeň mají za následek otáčky lehce nad hodnotou dvou tisíc. Stran spotřeby, zde se přiznám, že jsem si dopřál více dynamické jízdy. Ta nebyla DS 7 „bohužel“ vůbec cizí a spotřeba se potom pohybovala nad hodnotou 8 l/100km.
Jízda
Vozy DS jsou vybaveny systémem DS ACTIVE SCAN SUSPENSION, zde dochází k jisté kooperaci přední kamery a adaptivního podvozku. Kamera snímá povrch před vozem a adaptivní podvozek je díky dostupným informacím schopen reagovat na aktuální povrch, který se odehrává se před vozem. Celý systém pak funguje do rychlosti 130 km/h.
Podvozkově je DS velmi měkké a komfortní. Vůz sice stojí na stejné platformě jako ostatní vozy koncernu PSA dané kategorie, jako jediné však disponuje nezávislým zavěšením zadních kol, a to se velmi pozitivně podepsalo na jeho jízdním komfortu. Volba jízdních režimů je pak samozřejmostí. Volit je možné od režimu Eco, přes Komfort, Normal až po režim Sport. Sportovní režim pak celé vozidlo, celkem decentně, přitvrdí. Ostřejší reakce na plyn nebo sportovnější chod převodovky pak doplní i falešný zvuk, jdoucí z příslušného dobře znějícího audiosystému Focal Electra.
Závěrem
DS 7 Crossback, původně jsem ho měl za „načančaného“ frajírka, který se na Vás snaží zapůsobit svým výrazným vnějším vzhledem. Po týdenním redakčním testu jsem ale musel změnit svůj názor. Ano, jeho vnější design je v určitých partiích výrazný a může na někoho působit až možná přeplácaně. Když se ale na jednotlivé detaily zaměříte, zjistíte, že se zde neděje nic prvoplánově. Obdobně se dá hovořit i o samotném interiéru, ten je opět velmi výrazný, přesto ale praktický a pohodlný. Pochválit pak musím také samotný podvozek, který je nastavený velmi komfortně.
Značka DS nám tedy aktuálně nabízí svébytný a originální vůz, který nabízí velkou dávku extravagantnosti ve spojení s příjemným jízdním projevem a komfortním interiérem.
DS 7 Crossback pak pořídíte již od 895 000 kč včetně DPH, a to v základním provedení s přeplňovanou naftovou patnáctistovkou, manuálním „šestikvaltem“ a výbavou PERFORMANCE Line. Mnou testovány vůz vybavený přeplňovanou benzínovou šestnáctistovkou o výkonu 165kW, osmistupňovým automatem a nejvyšší výbavou GRAND CHIC pak pořídíte od 1 215 000 Kč včetně DPH.