Již dlouho se mluví o možnosti zamezit vjezdu automobilů do velkých měst. Některá nařízení v souvislosti s tím již platí a v Evropě existují. Jedná se například o problém smogové situace, kdy je cílem daný stav hlavně nezhoršovat. Podobná omezení mají pochopitelně i řadu odpůrců. Hlavně těch, který se to týká. Poměrně jasný rozsudek v souvislosti s tím v nedávných dnech padl v Německu.
Zákazy mohou být přípustné
A výsledek daného rozsudku? V podstatě nahrává těm, kteří chtějí tímto způsobem zamezit smogové situace a chtějí zajistit čerstvý vzduch pro obyvatele velkých měst. Podle německého soudu jsou zákazy přípustné. Již v minulosti se na toto téma v podstatě stejně vyjádřil Stuttgartu. Nyní došlo jenom k opětovnému potvrzení daných slov.
Zákaz vjezdu automobilům s dieselovým motorem
Vyjádření soudu tak jasně koresponduje s hlavní argumentací, která říká, že velký podíl na smogové situaci mají především dieselové motory. Tedy automobily s tímto motorem. Je tedy správným řešením zakázat vjezd daných automobilů do velkých měst s tím vzduch dále neznečišťovat a urychlit jeho přirozené vyčištění.
Tímto rozhodnutím se tedy dotčeným městům dala do rukou celkem velká moc. Mohou v případě potřeby zakázat vjezd dieselovým automobilům. Pokud ho máte, nastávají posledních chvíle, k tomu, abyste do velkých německých měst mohli zcela beztrestně.
Problémy má 70 německých měst
Že se nejedná o problém nijak malý, potvrzují statistiky. Již od roku 2010 platí nové limity oxidu dusičitého v ovzduší. Jsou stanoveny jasné koncentrace, které se musí dodržovat. Tedy které by se měly dodržovat. Čísla totiž ukazují, že celkem 70 německých měst je už 8 let porušuje. V podstatě nemá páky k tomu, aby hodnoty jakkoliv rapidně snížila. Největší problémy mají určitě města Stuttgart a Düsseldorf.
Pravděpodobně už letos
Vyjádření soudu je spojeno i s varováním pro majitele dieselů. Na zákazy by se měli připravit, jelikož se dá očekávat, že města daného posvěcení velmi rychle využijí. První zákazy by se měly objevit pravděpodobně už letos. A to nejenom ve výše zmíněných městech. Nad zákazem uvažuje i celá řada jiných měst. Příkladem může být Dortmund, Hamburk, Mnichov, Kolín nad Rýnem, Berlín a ještě několik dalších.
Zákaz by se tak měl dotknout nejenom 15 milionů naftových automobilů, které jsou v Německu registrované. Pochopitelně nebude platit i pro motoristy ze zahraničí. Tedy například i pro turisty z České republiky, kteří vyrazí svým naftovým vozem.
Výjimky? Euro 5 a vyšší
Jakých vozů by se měl zákaz týkat? Hraniční bude pro letošní rok norma Euro 4. Koho vůz splňuje tuto a horší normu, toho se zákaz dotkne. Kdo má normu Euro 5, nemusí se zatím obávat. Tedy až do příštího roku, kdy by se měl zákaz rozšířit. Dlouhodobou jistotou je tedy norma Euro 6. Majitelé těchto vozů zatím obavy mít nemusí.