Vyhrazené pruhy najdeme v celé řadě měst. Obvykle slouží vozidlům městské hromadné dopravy, dále také vozidlům taxi, pochopitelně i vozidlům IZS a v poslední době se objevují i další výjimky spojené s využitím elektromobily. Tím ale výčet dopravních prostředků, které mohou legálně do tohoto pruhu, nekončí. V některých městech do nich mohou i motorkáři.
Proč vyhrazené pruhy?
Jsou jakousi motivací k tomu, abychom přestali jezdit našimi klasickými vozy, a používali veřejnou dopravu, nebo ekologické dopravní prostředky. Zatímco s naším klasickým autem budeme stát v zácpě, vyhrazeným pruhem se kolem nás může prohnat třeba několik autobusů MHD, nebo vozidel s nulovými emisemi ve formě elektromobilů. Toto má být primární účel vyhrazených pruhů v mnoha městech. Jsou však i města, kde do nich pustily také motorky.
Vyhrazený pruh mohou využívat i motorkáři
Tím městem je polská Varšava, která se rozhodla povolit jízdu ve vyhrazeném pruhu také majitelům jednostopých vozidel. A to natrvalo. K tomuto kroku však nedošlo ze dne na den, jelikož nejprve bylo vše testováno v rámci pilotního provozu. Ten se osvědčil a tak Varšava zavádí tuto novinku nastálo. Motorkáři jedoucí polským městem tak nemusí na konkrétních úsecích stát v kolonách, ale mohou využít vyhrazený pruh a tak cestovat mnohem rychleji.
Vše v rámci bezpečnosti?
Dá se říci, že si toto povolení motorkáři doslova sami vymohli. Málokterý z nich čeká v kolonách. Většinou je zcela běžné, že se proplétají mezi jednotlivými vozidly, což může způsobovat řadu negativ. Ať už jde o drobné škrábance, nebo klasické nehody. Podobné chování v kolonách se dá považovat za standard, a to i u nás. Varšava proto v zájmu bezpečnosti všech účastníků silničního provozu dovolila motorkářům využívat vyhrazený pruh, aby došlo k minimalizaci karambolů, které by se odehrály při jejich proplétání kolonou. Dá se tedy říci, že svou dlouhodobou nebezpečnou jízdou si vymohli možnost použití vyhrazeného pruhu. Je to však ku prospěchu věci.
Zdroj: Autorský text, Warszawa, Rafał Trzaskowski