Datsun 240Z

Zatímco u nás byly před 40 lety pořadníky na auta dost běžnou záležitostí, v USA, kde bylo vozů dostatek, takový jev obvyklý nebyl. A pokud nastal, souvisel s mimořádným prodejním úspěchem. Jaký vůz mohl něco takového na americkém trhu dokázat? Možná Vás to překvapí – byl to japonský Datsun 240Z. A jak dokázal svým konkurentům takříkajíc vypálit rybník?

Docela slušnou pověst si vozy Datsun v USA získaly ještě před nástupem „zetka“, zejména modelem Fairlady 1600. Datsun (označení Nissanu na většině exportních trzích) 240Z se v Americe představil na podzim roku 1969 jako konkurence pro sportovní vozy Opel GT, Fiat 124 Spider, MG B GT, Jaguar E nebo Triumph TR 6 a nutno říct, že je prakticky dohromady ve všech směrech překonal. Datsun 240Z (typové označení Nissan S30) je tak trochu evropan, jeho design navrhl německý návrhář Nissanu Albrecht Goertz a pokud si dobře prohlédnete například již zmiňovaný Jaguar E,  Fiat 124 Spider nebo Porsche 911, možná najdete jistou tvarovou inspiraci „zetka“. Jedná se o dvoumístné dvoudveřové coupé s délkou 4 135 mm a se splývavou zádí, která umožňovala skvělý přístup do zavazadlového prostoru skrze třetí dveře. Karoserie z ocelových plechů měla jediné mínus – antikorozní ochrana byla zřejmě největší slabinou jinak nádherně tvarovaného a zpracovaného auta. Interiér byl poměrně dost prostorný i pro vyšší postavy. Na první pohled zaujme palubní deska, která je jakoby z vozu o minimálně deset let mladšího, oplývá nadčasovými tvary s „klasickými“ kruhovými přístroji. Sportovní atmosféru ještě doplnila sportovní sedadla potažená koženkou.

Mohlo by vás zajímat:  Tatra 700

Pravý důvod jeho oblíbenosti spočíval ve vynikajících jízdních vlastnostech klasické koncepce motoru vpředu a pohonu zadních kol. Podvozek měl nezávisle zavěšená všechna kola, přední náprava používala zavěšení McPherson s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči. Auto vážilo 7 kilogramů přes tunu, přičemž hmotnostní poměr byl rozdělen v poměru 52/48 na přední/zadní nápravu. Brzdová soustava pracovala s podtlakovým posilovačem, přední brzdy byly kotoučové, zadní bubnové. Datsun velice dobře „seděl“ na silnici, k čemuž přispívalo i přesné hřebenové řízení (vyskytovaly se i verze s posilovači), menší výtky tak směřovaly pouze k tvrdšímu odpružení, ale to lze u ”sporťáku” předpokládat. Kola se standartně montovala čtrnáctipalcová litá s pneumatikami 175 HR.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Daihatsu Charade De Tomaso 926R

Srdce auta je umístěno podélně za přední nápravou, jedná se o řadový benzinový šestiválec L24 o objemu 2 393 cm3. Přípravu směsi zajišťovaly dva  horizontální karburátory Hitachi. Rozvod byl řešen vačkovou hřídelí v hlavě válců (OHC). Vrtání a zdvih nabyl podčtvercové „točivější“ charakteristiky hodnotami 83 x 73,7 mm při kompresi 9,0 : 1. Výkon se dostal na 132 koní (97 kW) při 5 600 ot/min. Vůz byl schopný akcelerovat z 0 – 100 km/h do deseti sekund a maximální rychlost se pohybovala na hranici 200 km/h. Čtyřstupňovou (později i pětistupňovou) plně synchronizovanou přímo řazenou převodovkou doplňoval třístupňový automat s označením Nissan Full Automatic. Je třeba dodat, že celá mechanika šlapala na výbornou, kvalita komponentů a spolehlivost mnohdy předčila konkurenční sportovní vozy renomovaných značek.

Není pochyb o tom, že Datsun 240Z se úspěšně zařadil do tehdejší zažité konkurence a výrazným způsobem oživil pole sportovních aut. Za cenu lehce překračující 3 500 amerických dolarů nabízel techniku a parametry například mnohem dražšího Porsche 911. Nebyl uznávaný díky svému jménu, ale díky svým vlastnostem. Rychlý vůz s výborným podvozkem, který byl skvěle zpracovaný, spolehlivý a  dobře vypadal. Dokázal to mimo jiné i na závodních tratích, kde si připsal hned několik úspěchů, jmenovitě v Safari Rally, kde vyhrál v letech 1971 a 1973 nebo v Rally Monte Carlo 1975, kde dojel na třetím místě.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Tatra 77

Na 240Z navázal typ 260Z, který přišel v roce 1974 a později také 280Z v roce 1975. Prakticky se od prvního „zetka“ lišily objemnějším a výkonnějším motorem osazovaným elektronickým nepřímým vstřikováním Bosch a prodlouženým rozvorem náprav, čímž byl schopen převézt 2+2 cestující. Výroba 240Z skončila v roce 1975 a prodalo se více než 150 000 kusů. Také už vás napadlo, co vlastně představuje písmeno Z v názvu sportovních Nissanů? Z znamená zenit, čili vrchol nabídky Nissanu (což je nutné brát v současné době s rezervou vzhledem k supersportu GT-R), kterou odstartoval právě model 240Z a získal tím v motoristickém světě „nesmrtelné“ jméno.