CUPRA UrbanRebel Concept: Jak vznikala jedna z hvězd IAA

Ydray Cupra Urbanrebel Concept 001 Small

Úkolem bylo vytvořit budoucí elektrickou vizi značky CUPRA. Před touto výzvou stál tým designérů CUPRA, který však v ostatních aspektech dostal pro návrh koncepčního vozu volnou ruku. A tak se zrodila studie CUPRA UrbanRebel Concept jako nejradikálnější interpretace městského elektromobilu, inspirovaná světem motoristického sportu. Jak tuto výzvu vnímal tým designérů? Šéfdesignér značky CUPRA Jorge Diez vysvětluje, jak dospěli ke svému nejrebelštějšímu modelu pro elektrickou éru.

Jak se zrodil nápad vytvořit studii CUPRA UrbanRebel Concept?

Nejprve jsme rozhodli o tom, na jakých pilířích filozofie značky CUPRA by měl být design této studie založen. A tyto pilíře jsme přizpůsobili tak, abychom vytvořili mnohem progresivnější a expresivnější verzi příslušného modelu. Vždy se snažíme prezentovat naši vizi, jejíž esenci bude později obsahovat i připravovaný městský elektromobil, který uvedeme na trh v roce 2025.

Co dalšího vás inspirovalo kromě závodního světa?

Tým designérů se nechal inspirovat také generací Z, kterou výrazně ovlivnil svět her. Pokud plánujete vizionářský projekt, musíte zohlednit postoje lidí, kteří si ho budou užívat. Design, který členové našeho týmu od začátku navrhovali, byl velmi digitální. Současně s tímto transgresivním designem učinil tým z oddělení barev a materiálů revoluční změnu v estetickém pojetí značky, ovlivněnou videohrami. Proto jsou barvy živější. Po stovkách testů začlenili do designu fialovou a fluorescenční žlutou spolu s grafickými prvky, které na první pohled připomínají pixely ve videohrách. Inspirovali jsme se také lidskou stránkou s výhledem do budoucnosti. Jedním příkladem je dynamicky vedená boční linie, která směřuje dopředu. Vůz navíc nemá zadní okno, protože v naší designové filozofii hledíme vždy dopředu.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Kamiq Monte Carlo zaujme především designem

Jaké jsou nejcharakterističtější prvky tohoto koncepčního vozu?

Každý detail tohoto vozu vypovídá o evoluci designového stylu značky CUPRA. Existuje však jeden prvek, u něhož se nám podařilo posunout jeho jednoduchost až na samé limity designu. Něco tak jednoduchého, jako je trojúhelník, který je základem loga značky CUPRA, se opakuje u několika různých dílů: v novém vzhledu trojúhelníkových světlometů doplněných dalšími třemi trojúhelníky, v designu zadních svítilen, v bočních liniích sbíhajících se do jednoho bodu… je zde několik dekonstruovaných trojúhelníků. Pro toto řešení jsme se rozhodli na základě prvních skic na papíru, protože čisté tvary se mnohem lépe pamatují, podobně jako čtverce a kruhy, které se učíme v dětství. Rozhodli jsme se pro trojúhelník, protože má nejdynamičtější tvar a může ukazovat směr, vždy směřuje dopředu.

Mohlo by vás zajímat:  Mercedes představil nový koncept vozu GLB. Jaký je?

A co byste vyzdvihl u studie CUPRA UrbanRebel Concept?

Líbí se mi vzhled tohoto vozu jako celek. Nešlo zde o zdůraznění specifické části. Vůz je definován jeho rolí, jeho postojem. Tato studie je atraktivní, má styl, který vše transformuje. Zamilujete si její odhodlanost a zálibu ve změnách. A to je přesně to, co u značky CUPRA děláme.

Co chcete tímto prototypem sdělit?

Hlavním sdělením je skutečnost, že elektromobily mohou být velmi emocionální, že život je emocí a že si ho musíte užívat každý den. Proto jsme se chtěli soustředit na naprostou esenci značky CUPRA v kompaktním formátu, s délkou jen mírně za hranicí čtyř metrů. Její esence a základní kameny jsou zde spojeny do jednoho objektu jako manifest. Poprvé jsme vyvinuli kompaktní model v tak sportovní podobě, protože jsme přesvědčeni o tom, že jízda automobilem ve městě vám musí přinášet potěšení. U značky CUPRA se domníváme, že emocionální přitažlivost lze realizovat i s proporcemi čtyřmetrového vozu. Nejvíc se nám líbí emoce, které tento vůz vyvolává. Vyrábíme automobily, které udělají na lidi dojem. Chceme být transgresivní, abychom vystupňovali intenzitu emocí na nejvyšší možné maximum.

Zdroj: TZ Cupra
Tomáš Dostál

O Tomáš Dostál

Kontakt na autora: tomas.dostal@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora