Citroën C5 Aircross láká na výjimečné pohodlí při jízdě a notnou dávku stylu

Btrhdr

Citroën C5 Aircross už svým názvem jasně připomíná, že je inspirován konceptem Citroën Aircross, který byl představen v roce 2015. Jde o další z vozidel, které mají jasně definovat současný vývoj související s oblibou vozů kategorie SUV, která byla značkou odstartována v roce 2017, uvedením modelu C3 Aircross. A jak „Cé pětka“ obstojí na současném trhu? To prozradí náš test.

Design

Stačí jeden jediný pohled a do auta se nelze nezamilovat. Délka 4,5 metru, sebevědomý vzhled, dominující elegance a naprosté minimum jakýchkoliv výrazných agresivních prvků. K tomu výrazná přední maska, na kterou navazuje vysoká kapota. Velmi originálně vypadající boční ochranné prvky, povedená široká záď doplněná o netradiční tvar světel s podlouhlými moduly s LED diodami, které mají navozovat 3D efekt. Na tom všem končí vaše oči při prvním pohledu na Citroën C5 Aircross. A k tomu všemu přidejte i jeho velikost, díky které auto rozhodně jenom tak nezapadne mezi ostatní.

Foto: David Hampl

Interiér

Designová povedenost vozu Citroën C5 Aircross pokračuje, jakmile otevřete dveře a nahlédnete do interiéru. Zde na první pohled zaujme určitá vzdušnost a tedy i dostatečná prostornost. Pozornost dokáže přitáhnout palubní deska s povedenou lištou z měkčeného plastu. Pro samotného řidiče je k dispozici přístrojová deska s nastavitelným digitálním displejem o požehnané velikosti 12,3 palců. Povedeně vypadají i sedačky, které hned po usednutí jasně přesvědčí o svém komfortu. A k tomu poměrně výrazná a masivní středová konzole jasně vymezující prostor pro řidiče a jeho spolujezdce. Povedený je i volant, svým tvarem zploštělý nejenom v dolní, ale také ve své horní části. Když se ohlédnete dozadu, uvidíte tři stejně velké sedačky, takže pro rodinné cestování, třeba včetně autosedaček, ideální stav.

Mohlo by vás zajímat:  Opel Vivaro VAN 2.0CDTi Enjoy: viva la Vivaro

Povedeně působí celkové sladění barev, prvků i jednoduchých materiálů. Citroën C5 Aircross má prostě styl, ale přesto nezapomíná na svou funkčnost a také praktičnost. Třeba v případě loketní opěrky, na kterou pohodlně položíte ruku, a zároveň se rozevírá do stran, což je z hlediska přístupu podstatně lepší řešení, než klasické vyklápění nahoru. Zároveň však u interiéru dýchá určitá jednoduchost. Žádné desítky různých tlačítek, ale jenom pár nutných ovládacích prvků, dobře umístěných v dosahu řidiče. Navíc skvěle zapadajících do designu, protože řada tlačítek, především v části pod infotainmentem, je řešena dotykově. Po rozhlédnutí uvnitř jasně upoutají i obdélníkové tvary, které jsou obecně jasnou charakteristikou tohoto vozu, nejenom v jeho interiéru. Ne příliš povedený je rámeček kolem zpětného zrcátka, vypadající zbytečně masivní a robustní. Také možná nepotěší až příliš tuhé ovládání intenzity výdechů klimatizace. Toto spíše přisuzuji statutu nového vozu, kdy kolečko ještě nebylo dostatečně ochozené.

Foto: David Hampl

Jízda

Stačí otočit klíčkem, ujet pár kilometrů a dojde vám, že Citroën C5 Aircross je neskutečně pohodlné auto, které zároveň dokonale sedí i v prudších zatáčkách. Jakto? Jelikož je vybaven hydraulickými dorazy tlumičů, což se ukazuje jako skvělá volba. Při běžné jízdě vás zaujme celkový komfort, zatímco při ostřejších zatáčkách se sice auto lehce nakloní, ale vy stále cítíte perfektní jistotu při ostřejším průjezdu zatáčkou, nebo při výhybném manévru. Jednoduše řečeno, ať si chcete užít opravdu pohodlný, až houpavý komfort jízdy, nebo přidat trochu agrese, či snad vymetete děravou okresku, moderní řešení tlumičů vám dopřeje pohodlí a stálou kontrolu nad vozem.

V našem testovaném voze se nacházel naftový motor s výkonem 96 kW, což sice není nijak oslnivá hodnota, ale po chvíli zjistíte, že na běžnou jízdu to plně dostačuje a že vlastně není důvod k nějakému trhání asfaltu a závodění na křižovatkách. Najednou si začnete všímat oné určité kultivovanosti, přesnému a perfektnímu řazení, ale i příjemné spotřeby. A pokud při potřebě předjížděcího manévru sešlápnete plyn, nemusíte se bát, že by auto nedokázalo trochu svižněji vyrazit a daný manévr bezpečně zvládnout.

Mohlo by vás zajímat:  TEST: Peugeot 3008 GT Hybrid4
Foto: David Hampl

Svou jízdu ovlivníte i volbou některého ze tří jízdních režimů, a to Eco, Normal a Sport. Výchozím režimem je Normal, ostatní dva se volí na středovém panelu pomocí svých tlačítek. Po jejich opětovném delším stisknutí se daný režim ruší a vůz se vrací zpět do Normálu. Naše verze vozu byla vybavena automatem, ale když by se našel někdo s potřebou ručního řazení, pádla pod volantem mu to umožní. Stejně jako je k dispozici i tlačítko „M“ na řadicí páce, které aktivuje manuální režim s řazením pohybem pákou dopředu či dozadu.

Funkce a výbava

I když se to na první pohled nemusí zdát, jelikož tlačítek v interiéru nejsou desítky, má náš testovaný Citroën C5 Aircross poměrně slušnou výbavu. V zimě například přijde vhod vyhřívání čelního skla, při jízdě na víceproudé silnici se hodí systém hlídání mrtvých úhlů. Naprosto parádní je však digitální kokpit. Jak pro svou velikost, tak možnost přizpůsobení toho, co vše chceme na tomto místě vidět. Od navigace, přes informace o jízdě, po další jízdní data, klidně dle vlastních osobních preferencí. I přechody přes jednotlivé možnosti působí designově povedeně, i když někomu by mohlo vadit, že o to pomaleji se mu dané info zobrazí.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Citroën C4

Nechybí také tempomat, samozřejmě adaptivní, ale i systém hlídání pruhů. Při aktivaci tempomatu může překvapit určitá větší tuhost volantu, což je dáno zcela jistě snahou minimalizovat prudké úhybné manévry v rámci pruhu, který se snaží držet i auto, pokud se přiblížíme k jedné nebo druhé čáře. Po jeho deaktivaci řízení změkne čímž je opět vše plně v rukou řidiče. Tempomat je ovládán pomocí samostatné páčky pod volantem, pod levou páčkou směrovky, což v rámci prvních pár desítek kilometrů bude dělat drobné problémy, kdy sáhnete špatně. Po pár desítkách minut už ale půjdete na jistotu.

Foto: David Hampl

Z výbavy nelze opomenout systém rozpoznávání dopravních značek. Nejenom, že ji Citroën C5 Aircross přečte a zobrazí, ale po stisknutí tlačítka „MEM“ na páčce tempomatu ji ihned využijeme a nastavíme jako tu, kterou má auto držet. Též nechybí ani protikolizní systém, který varuje na vozidlo v blízkosti, pokud se na někoho skutečně už výrazně lepíme a hrozí riziko nedobrzdění.

Shrnutí

Na první pohled Citroën C5 Aircross působí velmi elegantním dojmem, což nepřestává ani ve chvíli, kdy usednete do interiéru, a vyjedete. Kdy díky unikátnímu odpružení zažijete příjemnou, až houpavou jízdu, ale zároveň si můžete být jisti i tím, že vás auto podrží v ostřejších zatáčkách. Výbava naší testované verze plně dostačovala běžnému řidiči, a tak když přidáte i celkovou prostornost interiéru i zavazadlového prostoru, můžete sedět v autě, které jasně ukazuje, že přesně kvůli takovým modelům je obliba SUV tak velká. Tady není, co by vás jakkoliv výrazně zklamalo.

Zdroj: Autorský text

Zdroj fotografií: Vlastní fotografie autora
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora