Průměrné stáří českých osobních automobilů je téměř 16 let. Za poslední tři roky tuzemský vozový park zestárl o rok. Evropský průměr je přitom 11,8 roku. Značný podíl na tom má také skladba dovážených ojetin, z nichž je více než polovina starších 10 let a téměř čtvrtina starších 15 let. Zdražování životních potřeb způsobuje zvýšený zájem právě o starší vozidla. Dopady pociťují také pojišťovny, s cenami automobilů rostou ceny servisu a náhradních dílů. Varují proto před podpojištěním vozů.
Průměrné stáří českého automobilu je podle Svazu dovozců automobilů 15,93 roku. V porovnání s posledními údaji Evropské asociace výrobců vozů je tak tuzemský vozový park o více než 4 roky starší, než je evropský průměr. Například německý průměrný věk osobních aut je 9,8 roku, slovenský a polský pak 14,3 roku. V tuzemském registru vozidel je v současnosti celkem téměř 6,5 milionu osobních automobilů.
Na stáří vozového parku se z velké části podepisuje dovoz ojetých aut ze zahraničí. Data společnosti Cebia ukazují, že v loňském roce se jich do České republiky dovezlo přes 161 tisíc, což je sice meziročně pokles o 13,2 %, zvýšilo se ale jejich stáří. Průměrný věk dovezeného ojetého osobního automobilu byl v loňském roce 10,8 roku. Významný nárůst stáří o 2,6 procentního bodu je u vozů starších 15 let, ty tvořily 23,8 % ze všech dovážených ojetin. Více než polovina dovážených ojetých aut je starších 10 let.
U starších aut hrozí podpojištění
Průměrná cena automobilů se stářím od 10 do 15 let v loňském roce byla 166 tisíc korun, cena tak meziročně narostla o 14,6 % ze 145 tisíc v roce 2021. Cena všech prodávaných ojetých vozů bez ohledu na stáří pak vzrostla o 11,2 % na 288 tisíc korun. Vzhledem k růstu hodnoty ojetých automobilů by měli řidiči bedlivěji hlídat i pojištění svého vozu. Eva Svobodová z pojišťovny UNIQA upozorňuje, že s cenami vozů rostou i ceny náhradních dílů a sazby autoservisů. Minimálně do pěti let stáří by tak podle ní mělo mít havarijní pojištění každé auto, avšak se současným růstem cen se může vyplatit i u starších aut s tím, že se zároveň může hodit i připojištění skel, pneumatik a ráfků.
„Je to hodně individuální. U ojetého vozu je třeba brát v potaz stáří a cenu pořízení. Vždy také záleží i na finanční situaci dotyčného – jak velkou investicí v kontextu celého hospodaření domácnosti nákup vozu byl. Často si ale lidé platí havarijní pojištění i na starší vozy, protože jim prostě přirostly k srdci,“ říká Svobodová z UNIQA. Podle ní se také zvyšuje zájem o připojištění a asistenční služby, jako je například úrazová asistence, která zajišťuje domácí servis pro osoby po autonehodě, které nejsou schopné během léčby úrazu vykonávat běžné činnosti.
Na podpojištění upozorňuje i pojišťovna Direct, a to právě v souvislosti s růstem cen ojetých vozů. „Podpojištění zjišťujeme až v případě, kdy se stane škoda. Každopádně odhadujeme, že podpojištěných aut bude v desítkách procent. I proto, že se auta poslední dobou zdražují,“ říká Michal Kárný z pojišťovny Direct a souhlasí, že s růstem cen v autoservisech je na místě, aby řidič zvážil havarijní pojištění.
Dalšímu stárnutí zamezují firmy
Podle statistik společnosti Cebia vzrostlo vloni nejen stáří dovážených ojetých aut, ale i těch s českým původem. Současný průměr je 8 let. V předchozích letech, kdy bylo zvykem, že se na trh dostávala vyřazená auta z firemních flotil, dosahovalo přitom průměrné stáří sotva sedmi let. Rostoucí nedostatek nových vozů za poslední roky způsobil, že firmy i lidé vyřazují své vozy později. Část mladších ojetin se navíc vyváží do zahraničí.
Stále jsou to ale právě firmy, které stárnutí českých aut zpomalují. Podle průzkumu Arval Mobility Observatory tuzemské firmy své vozy provozují v průměru 7,2 let, než je dají do prodeje nebo vrátí zpět leasingové společnosti, přičemž evropský průměr činí 5,6 roku. „Pokud české firmy nevyužívají operativní leasing, užívají často vozidla, dokud s nimi lze prakticky jezdit, a až poté pořizují auto nové. I přes delší obnovu svých flotil v porovnání se zahraničím se ale tuzemské fleety výraznou měrou podílejí na omlazování českého vozového parku, neboť tvoří 76 % všech registrací nových vozidel. Tyto vozy jsou o více než polovinu mladší, než je celorepublikový průměr,“ komentuje současný trend Tomáš Kadeřábek ze společnosti Arval, která poskytuje operativní leasing vozů.
Data společnosti Cebia také ukazují, že aut s desetiletým až patnáctiletým provozem se nejvíce prodává těch s českým původem (34,6 %), německých je pak zhruba čtvrtina. Mladších vozů je naopak více německých než českých.