Český vozový park stárne. Zájem o ojetiny ale dále roste

Transportation New Passenger Cars Place Sale

Průměrné stáří českých osobních automobilů je téměř 16 let. Za poslední tři roky tuzemský vozový park zestárl o rok. Evropský průměr je přitom 11,8 roku. Značný podíl na tom má také skladba dovážených ojetin, z nichž je více než polovina starších 10 let a téměř čtvrtina starších 15 let. Zdražování životních potřeb způsobuje zvýšený zájem právě o starší vozidla. Dopady pociťují také pojišťovny, s cenami automobilů rostou ceny servisu a náhradních dílů. Varují proto před podpojištěním vozů.

Průměrné stáří českého automobilu je podle Svazu dovozců automobilů 15,93 roku. V porovnání s posledními údaji Evropské asociace výrobců vozů je tak tuzemský vozový park o více než 4 roky starší, než je evropský průměr. Například německý průměrný věk osobních aut je 9,8 roku, slovenský a polský pak 14,3 roku. V tuzemském registru vozidel je v současnosti celkem téměř 6,5 milionu osobních automobilů.

Na stáří vozového parku se z velké části podepisuje dovoz ojetých aut ze zahraničí. Data společnosti Cebia ukazují, že v loňském roce se jich do České republiky dovezlo přes 161 tisíc, což je sice meziročně pokles o 13,2 %, zvýšilo se ale jejich stáří. Průměrný věk dovezeného ojetého osobního automobilu byl v loňském roce 10,8 roku. Významný nárůst stáří o 2,6 procentního bodu je u vozů starších 15 let, ty tvořily 23,8 % ze všech dovážených ojetin. Více než polovina dovážených ojetých aut je starších 10 let.

Mohlo by vás zajímat:  Nová kapitola ságy: Aprilia RS 457. Výkonný, zábavný, skutečně sportovní motocykl

U starších aut hrozí podpojištění

Průměrná cena automobilů se stářím od 10 do 15 let v loňském roce byla 166 tisíc korun, cena tak meziročně narostla o 14,6 % ze 145 tisíc v roce 2021. Cena všech prodávaných ojetých vozů bez ohledu na stáří pak vzrostla o 11,2 % na 288 tisíc korun. Vzhledem k růstu hodnoty ojetých automobilů by měli řidiči bedlivěji hlídat i pojištění svého vozu. Eva Svobodová z pojišťovny UNIQA upozorňuje, že s cenami vozů rostou i ceny náhradních dílů a sazby autoservisů. Minimálně do pěti let stáří by tak podle ní mělo mít havarijní pojištění každé auto, avšak se současným růstem cen se může vyplatit i u starších aut s tím, že se zároveň může hodit i připojištění skel, pneumatik a ráfků.

„Je to hodně individuální. U ojetého vozu je třeba brát v potaz stáří a cenu pořízení. Vždy také záleží i na finanční situaci dotyčného – jak velkou investicí v kontextu celého hospodaření domácnosti nákup vozu byl. Často si ale lidé platí havarijní pojištění i na starší vozy, protože jim prostě přirostly k srdci,“ říká Svobodová z UNIQA. Podle ní se také zvyšuje zájem o připojištění a asistenční služby, jako je například úrazová asistence, která zajišťuje domácí servis pro osoby po autonehodě, které nejsou schopné během léčby úrazu vykonávat běžné činnosti.

Mohlo by vás zajímat:  Nový Range Rover Sport SV: Moderní, luxusní a výkonná vlajková loď

Na podpojištění upozorňuje i pojišťovna Direct, a to právě v souvislosti s růstem cen ojetých vozů. „Podpojištění zjišťujeme až v případě, kdy se stane škoda. Každopádně odhadujeme, že podpojištěných aut bude v desítkách procent. I proto, že se auta poslední dobou zdražují,“ říká Michal Kárný z pojišťovny Direct a souhlasí, že s růstem cen v autoservisech je na místě, aby řidič zvážil havarijní pojištění.

Dalšímu stárnutí zamezují firmy

Podle statistik společnosti Cebia vzrostlo vloni nejen stáří dovážených ojetých aut, ale i těch s českým původem. Současný průměr je 8 let. V předchozích letech, kdy bylo zvykem, že se na trh dostávala vyřazená auta z firemních flotil, dosahovalo přitom průměrné stáří sotva sedmi let. Rostoucí nedostatek nových vozů za poslední roky způsobil, že firmy i lidé vyřazují své vozy později. Část mladších ojetin se navíc vyváží do zahraničí.

Mohlo by vás zajímat:  Kia EV9: Velký krok k udržitelnosti modelů značky

Stále jsou to ale právě firmy, které stárnutí českých aut zpomalují. Podle průzkumu Arval Mobility Observatory tuzemské firmy své vozy provozují v průměru 7,2 let, než je dají do prodeje nebo vrátí zpět leasingové společnosti, přičemž evropský průměr činí 5,6 roku. „Pokud české firmy nevyužívají operativní leasing, užívají často vozidla, dokud s nimi lze prakticky jezdit, a až poté pořizují auto nové. I přes delší obnovu svých flotil v porovnání se zahraničím se ale tuzemské fleety výraznou měrou podílejí na omlazování českého vozového parku, neboť tvoří 76 % všech registrací nových vozidel. Tyto vozy jsou o více než polovinu mladší, než je celorepublikový průměr,“ komentuje současný trend Tomáš Kadeřábek ze společnosti Arval, která poskytuje operativní leasing vozů.

Data společnosti Cebia také ukazují, že aut s desetiletým až patnáctiletým provozem se nejvíce prodává těch s českým původem (34,6 %), německých je pak zhruba čtvrtina. Mladších vozů je naopak více německých než českých.