Bavorská automobilka si letos připomíná jedno významné jubileum. Přesně před čtvrtstoletím začala do řady 7 montovat dvanáctiválec do V. Pojďme si alespoň na chvíli připomenout příběh tohoto dnes již legendárního motoru!
Vše začalo v roce 1972. Tehdy se zrodila myšlenka na výrobu motoru V12, který bude složený ze dvou šestiválců. Výsledek byl viditelný v roce 1974, kdy automobilka vyrobila první prototyp motoru V12 s kódovým označením M33. Motor měl objem
Projekt dvanáctiválce byl u BMW znovu oživen v roce 1982. Svět se již vrátil k normálu a dvanáctiválce měly opět šanci přežít. Konstruktéři se tedy opět vrátili ke stolům a začali pracovat na zcela nové jednotce. Ta měla být složena ze dvou šestiválců a to byla cesta k úspěchu. Vznikla jednotka 5.0 V12, která byla úspěšně instalována do vrcholného modelu 750i respektivě do její prodloužené verze 750 iL. Motor měl výkon 300 koní a maximální točivý moment 450 Nm. Oproti původním návrhům také motor výrazně zhubnul – vážil pouhých
Takto motorizovaná sedmičková řada se stala vůbec prvním dvanáctiválcovým BMW od druhé světové války. A tak velký úspěch možná nečekala ani sama automobilka. V únoru roku 1987 odhalila bavorská automobilka detailní specifikace modelu, který se měl představit za měsíc v Ženevě. Do té doby (aniž by auto někdo řídil) si ho předobjednalo 3000 nadšených zájemců!
Do roku 1994 se podařilo prodat asi 50 000 vozidel s tímto motorem a první 750i (750iL) uvolnila cestu pro druhou generaci modelu s dvanáctiválcem. Motor byl výrazně přepracován, nabral
Na podzim roku 2001 se ve Frankfurtu předvedla nová generace BMW řady 7. Dvanáctiválcová verze na sebe nenechala dlouho čekat – přijela v roce 2002 ovšem již ne s označením 750i, ale 760i (760 Li). Změněné označení mělo na svědomí zvětšení obejmu dvanáctiválce na rovných
O 8 let později, tedy v roce 2009, byla představena současná dvanáctiválcová verze řady 7. Opět nese označení 760i (760 Li) a objem motoru zůstal na