BMW Group začíná psát novou kapitolu své historie odhalením čistě elektrického Gran Coupé. BMW Concept i4 spojuje elektrický pohon s charakteristickými vlastnostmi modelů značky BMW a předznamenává tím novou éru čisté radosti z jízdy. BMW Concept i4 je předobrazem sériového provedení BMW i4, prvního čistě elektrického modelu prémiové střední třídy BMW Group, jehož výroba odstartuje v roce 2021. Jde o zcela nové pojetí dynamické dokonalosti, kterou je BMW proslulé, a kombinuje moderní, elegantně-sportovní design s prostorností a funkčností čtyřdveřového Gran Coupé – a to vše s nulovými místními emisemi.
„BMW Concept i4 přináší čistě elektrický pohon do DNA značky BMW,“ řekl Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design. „Jeho design je dynamický, čistý a elegantní. Jednoduše řečeno: je to dokonalé BMW, jen tak mimochodem s nulovými emisemi.“ Mezi hlavní trumfy pohonného ústrojí patří dojezd na vzdálenost 600 kilometrů, výkon až 530 koní, zrychlení z 0 na 100 km/h za zhruba 4 sekundy, a maximální rychlost přes 200 km/h. Jízdní kvality konceptu BMW Concept i4 však nelze vyjádřit pouhými čísly. Neslyšný přísun síly utváří zcela nové vnímání dynamiky.
„Design vozu BMW Concept i4 má fantastické proporce, výrazně expresivní charakter a samozřejmě nechybí ani řada propracovaných detailů,“ dodává Domagoj Dukec, ředitel BMW Design. „Uvnitř jsme díky prohnutému displeji velmi elegantně pozměnili typickou orientaci na řidiče. BMW Concept i4 současně přináší pocit trvale udržitelné radosti z jízdy.“ V rámci tohoto přístupu BMW Concept i4 přináší několik exteriérových a interiérových designových prvků, které se objeví jak u BMW i4, tak u dalších budoucích elektřinou poháněných sériových automobilů BMW.
Exteriér – elektrizující estetika.
Moderní a elegantní exteriér souzní s dynamickým zážitkem z jízdy. Dokonale vyvážené proporce Gran Coupé vytvářejí autentický, moderní a sebevědomý vzhled. Dlouhý rozvor, svažující se linie střechy a krátké převisy tvoří klasický profil, oplývající elegancí a dynamikou. Čtyřdveřový koncept BMW Concept i4 nabízí nejen vysokou úroveň každodenní použitelnosti a praktičnosti, ale také mnohem prostornější interiér, než moderně a dynamicky tvarované proporce naznačují.
Čisté plochy a aerodynamické detaily.
Svěží, plynulé linie a čisté plochy tvoří výraznou, ničím nerušenou skulpturu se srozumitelným designovým jazykem. Moderní odstín karoserie Frozen Light Copper dává vzpomenout na filigránský lak konceptu BMW Vision iNEXT a předvádí úchvatnou vizuální souhru jednotlivých ploch. Modré prvky v přední části, na bocích a na zádi odkazují na příslušnost k rodině BMW i. Nejen že zvýrazňují typické prvky rodiny BMW i, ale také vyzdvihují techniku ukrytou pod povrchem – například masku chladiče ve tvaru ledvinek v roli „průzkumného celku“, lišty v bočních prazích ukrývajících baterie či aerodynamiku zlepšující difuzory v zadní části, vyplňující prostor, který dříve patřil koncovkám výfuku.
Dojezd na elektřinu prodlužuje celá řada dalších aerodynamických opatření. Zaslepení typických ledvinek v masce chladiče nebo čistě tvarované nárazníky jsou ukázkovými příklady důsledně propracovaného proudění vzduchu kolem karoserie. Dalším názorným příkladem jsou kola navržená výhradně pro BMW Concept i4, která kombinují aerodynamiku s nízkou hmotností. Hladké, a tudíž aerodynamicky optimalizované plochy vizuálně kontrastují s ultralehkými, vysoce pevnými paprsky. Ráfky vhodně doplňují nabídku barev a materiálů a zdůrazňují luxusní charakter vozu.
Předek vozu – nepřehlédnutelná tvář nové doby.
Přední část BMW Concept i4 obsahuje přepracované ikonické designové prvky BMW a propůjčuje přicházející elektrické éře vizuálně osobitou tvář. Výrazná, uzavřená přední maska poskytuje hmatatelné spojení mezi minulostí a budoucností BMW. Charakteristické ledvinky získaly novou funkci: bez spalovacího motoru, který by vyžadoval chlazení, maska nově slouží jako „průzkumný celek“, ukrývající řadu senzorů. Také světlomety spojují minulost a budoucnost: přední část s klasickou čtveřicí „očí“ je pojata velmi účelně a moderně. Dva spletité LED prvky v každém světlometu sdružují všechny potřebné světelné funkce. Čisté plochy a malý počet linek okolo dominantní masky vytvářejí výraznou a moderní podobu přední části vozu. Design přídě podtrhuje modrý ozdobný proužek ve stylu BMW i, lemující ledvinky.
První kroky pod novou identitou značky BMW.
V rámci uvedení elektrického konceptu BMW poprvé představuje inovovaný vzhled značky. Nové komunikační logo je základem pro znak automobilky, umístěný na voze. Jeho dvourozměrné, průhledné provedení zajišťuje bezproblémovou aplikaci a také dále zvýrazňuje speciální barevný odstín Frozen Light Copper. Tento koncept nemá za úkol pouze hledět do budoucna z pohledu estetiky, techniky a inovací, ale také zkoumat potenciál designu v rámci naší ochranné známky BMW.
Atraktivní záď vozu s aerodynamickými prvky.
Široká záď konceptu BMW Concept i4 opticky podtrhuje nízké sportovní tvary vozu. Plochy na zadní části vozu jsou tvarovány plynule a propůjčují vozu velmi moderní a klidný vzhled. V nastoleném tématu pokračují nízká zadní světla ve tvaru písmene L. Pod nimi se po stranách nacházejí dovnitř prohnuté prvky, vytvářející aerodynamiku zlepšující ploutvičky, jejichž součástí jsou i vertikální výdechy vzduchu. Vertikálnost designu zde zdůrazňuje sportovní pojetí automobilu. Také zadní nárazník se vyznačuje energickým vzhledem a zlepšuje aerodynamickou účinnost vozu. Tam, kde by se za normálních okolností nacházely koncovky výfuku, jsou nyní umístěny části zadního difuzoru v modré barvě BMW i, které poukazují na přítomnost čistě elektrického pohonu a odkazují na design konceptu BMW i Vision Dynamics.
Interiér – inovace a minimalismus.
Interiér BMW Concept i4 se zaměřuje na ty chvíle, ve kterých se řidič rozhodne, že bude auto řídit sám. Proto je také každý prvek v přední části kabiny zaměřen na řidiče. Nový BMW prohnutý displej tvoří spolu s volantem funkční celek, představující nové pojetí orientace interiéru na řidiče. Nabízí také pohled do budoucnosti, na sériová provedení BMW iNEXT a BMW i4. Rovněž zde se zobrazovací plochy přístrojového panelu a multimediálního displeje sloučí v jeden celek natočený směrem k řidiči. Toto seskupení optimalizuje zobrazování informací a usnadňuje dotykové ovládání. Díky pokročilé technologii displeje s antireflexním sklem také není potřeba stínění displeje, což přispívá k mimořádně přehlednému a vzdušnému kokpitu.
BMW prohnutý displej zabírá velkou část palubní desky před řidičem a nad středovým panelem, díky čemuž vypadá přední část interiéru velmi moderně. Jeho tenké bezrámové provedení zosobňuje kvalitu a technickou promyšlenost. Téměř všechny ovládací funkce jsou jako součást celkového přístupu zaměřeného na minimalizaci počtu fyzických ovládacích prvků obsluhovány pomocí displeje. Dokonce i ovládání klimatizace je nyní čistě dotykové.
Zaměřeno na to podstatné.
Přední část interiéru kolem BMW prohnutého displeje se vyznačuje jednoduchým a čistým pojetím. Promyšlené použití různých typů materiálů i rozvržení ovládacích prvků vytváří moderní, avšak taktéž luxusní prostředí. S ohledem na to jsou objekty jako výdechy ventilace skryty za výraznými vzory a do celku téměř neviditelně integrovány.
Zvýrazňující prvky v hřejivé bronzové barvě Gold Bronze přecházejí do chromových ploch a interiéru propůjčují prvotřídní nádech. Na středovém panelu už není tradiční páka voliče převodovky, ale kolébkový ovladač. Prvky, jako jsou tlačítka paměti sedadel ve dveřích a otočný ovladač iDrive, jsou vyzdobeny elegantním křišťálem. Čalounění sedadel kombinující látku a kůži – tvoří jej látka s jemnými proužky z mikrovlákna a přírodní kůže vyčiněná přírodní tříslovinou z olivových listů – dodává interiéru punc kvality a trvalé udržitelnosti. Výsledkem je světlá a vzdušná kabina s jasnými tvary, která na posádku přenáší klid a jistotu elektrického pohonu.
Prostorná zadní část.
Cestující na zadních sedadlech uvítá velkoryse dimenzovaný prostor, překračující obecné představy o prostornosti vozů s karoserií kupé zejména v oblasti hlavy a před koleny. Ke sportovnímu pojetí vozu přispívají také integrované opěrky hlav předních i zadních sedadel. Otvor v opěrách je elegantním detailem, který odkazuje na aktuální sportovní modely BMW.
Zadní sedadla navazují na vodorovné designové pojetí výplní dveří a v zadní části vytvářejí dojem příjemného salónku. Zadní sedadla současně kopírují sportovní tvarování sedadel předních, a podtrhují tak sportovní naturel vozu. Použity byly velmi malé švy, což dále pomáhá vytvářet čisté a moderní pojetí.
Vylepšené uživatelské rozhraní s režimy Experience.
Seskupení obrazovek do jednoho prohnutého displeje je digitální vstupní branou do elektrické doby u BMW. Vzhled a materiály jsou zřetelně ovlivněny nejmodernějšími elektronickými zařízeními a jejich provedení je záměrně méně „automobilové“. Provedení displeje zaručuje značnou vizuální hloubku a dobrou čitelnost. Právě kombinace BMW prohnutého displeje a nového přístupu k zobrazování poskytuje při práci s obsahem prvotřídní, dosud nepoznaný zážitek.
Tři režimy Experience uživatelům umožňují prozkoumávat různé aspekty systému elektrického pohonu a poskytují pohled do budoucnosti – přinejmenším vizuálně – na příští generaci operačního systému roku 2021. Podle potřeby zdůrazněná vizuální odlišnost tří režimů Experience (Core, Sport a Efficient) zahrnuje vše od vnímání displeje a grafiky uživatelem až po to, jakým způsobem je interiér vnímán. Ambientní osvětlení palubní desky, dveří a nepřímo také prostoru pod displejem odráží provedené technické změny.
Režim Core promění pracoviště řidiče v aktualizované provedení čtyř widgetů, vizuálních interaktivních prvků, známých ze stávajících modelů. Graficky je zde zopakován vzor nad výdechy ventilace i bronzový zvýrazňující proužek Gold Bronze, čímž je zobrazení provázáno s designem interiéru. V oblasti, kde byl dříve umístěn multimediální displej, jsou nyní vedle sebe seřazeny mapa a widgety. Uživatel se po widgetech může pohybovat klasickými pohyby prstu, známými z mobilních telefonů či tabletů, nebo je intuitivně přetažením uspořádat. Tím je možné displej přizpůsobit osobním preferencím.
V režimu Sport jsou „widgety“ blíže u sebe, čímž řidiči usnadňují přehled. Znázornění bočních pohybů na displeji před řidičem naznačuje, jak prudká je blížící se zatáčka, což usnadňuje předvídání a zvyšuje plynulost a bezpečnost jízdy. Tato forma zobrazení obsahu také umožňuje efektivní vnímání obsahu periferním viděním. Pravá část displeje zobrazuje specifické funkce podobným způsobem jako aplikace BMW M Laptimer.
Režim Efficient představuje funkci „asistovaného zobrazení při řízení“ (Assited Driving View), které řidiči ukazuje, co senzory vozidla právě zaznamenávají. Režim Experience tím umožňuje lépe pochopit, jak funguje technika automobilu, například způsob, jakým komunikuje s okolím. V případě BMW Concept i4 je důraz kladen na předvídavé a efektivní řízení, zobrazovány jsou proto všechny klíčové informace potřebné pro hospodárnou jízdu. V pravé části displeje se zobrazují další data o vozidle, například úroveň nabití baterie a dojezd.
Zvuk BMW Concept i4.
Koncept BMW i4 se vyznačuje nejen jedinečným designem, ale také vlastním unikátním a vizionářským zvukovým podpisem. Byl složen pod značkou BMW IconicSounds Electric světově proslulým skladatelem Hansem Zimmerem společně s Renzem Vitalem z BMW. Cílem BMW IconicSounds Electric je dodat elektrickým vozům BMW další dávku emocí a ozvučit jejich provoz pomocí jednotlivých zvukových světů. Zvuk BMW Concept i4 je toho dokonalým příkladem – kombinuje minulost a budoucnost BMW. Je rozmanitý, překvapující a poskytuje pocit lehkosti a transparentnosti. Zvukové světy konceptu BMW i4 sahají od běžných provozních zvuků v režimu Core po intenzivnější a výraznější zvuky v režimu Sport. Obsaženy jsou také zvuky otevírání dveří nebo startování.
Technika vyhrazená pro připravované BMW i4.
Technika BMW eDrive páté generace je určujícím prvkem BMW i4, a tedy i budoucí elektrické mobility. Prvním nositelem tohoto souboru nové techniky a technologií se stane BMW iX3, které se do sériové výroby dostane v roce 2020. Následně se objeví v řadě elektřinou poháněných vozidel BMW, jako je BMW iNEXT a BMW i4. Elektromotor, řídicí elektronika, palubní nabíječka a vysokonapěťová baterie využívající technologie BMW eDrive páté generace byly vyvinuty zcela nově a umožňují BMW Group učinit další významný krok vpřed v oblasti elektrifikovaných pohonných systémů. Elektromotor vyvinutý přímo pro BMW i4 poskytuje maximální výkon až 390 kW/530 k, což jej řadí na úroveň současného spalovacího motoru V8 od BMW. Okamžitý přísun výkonu zaručuje BMW i4 mimořádné jízdní výkony a vynikající účinnost.
Pátá generace BMW eDrive také přináší nově navržený vysokonapěťový akumulátor s nejnovější technologií bateriových článků. Baterie vyvinutá pro BMW i4 zaujme svou extrémně nízkou konstrukcí a optimalizovanou hustotou energie. Váží zhruba 550 kilogramů, má kapacitu přibližně 80 kWh a v testovacím cyklu WLTP umožňuje dojezd až 600 km.
Celkově vzato, technologie BMW eDrive páté generace stanovuje nové standardy v oblasti hustoty výkonu, efektivity a dojezdu s nulovými lokálními emisemi.
Sériová výroba nového BMW i4.
Produkce modelu BMW i4 začne v roce 2021 v hlavním výrobním závodě společnosti BMW Group v Mnichově. To znamená, že v budoucnu budou na stejné montážní lince vyráběna vozidla se spalovacími motory, plug-in hybridním pohonem i čistě elektrické vozy.
Začlenění sériové výroby BMW i4 do stávajícího výrobního systému představuje pro mnichovský závod náročný úkol. Koncepce karoserie BMW i4 se kvůli nutnosti obsáhnout vysokonapěťovou baterii liší od konstrukce konvenčních modelů, které se v současnosti v závodě vyrábějí. Na přibližně 90 procent karoserie modelu i4 bude zapojeno existující výrobní vybavení karosárny. Pro zbývajících deset procent, zejména v oblasti struktury zádi, bude nutné vyvinout nové výrobní zařízení.
Kvůli instalaci vysokonapěťové baterie do vozu zespodu také v montážních halách přibudou stroje, které ji budou mít za úkol do skeletu zabudovat. Obzvláště náročnou záležitostí v procesu změny technologií jsou složitá zařízení montážních hal. Z často stísněných prostor bude zapotřebí odstranit staré stroje a na jejich místo nainstalovat nové, a to vše během šesti týdnů odstávky, na jejímž konci má být spuštění provozu. To vyžaduje dlouhodobé plánování a precizní realizaci.
BMW Group do sériové výroby BMW i4 v mnichovském závodě investuje celkem přibližně 200 milionů eur.
Zdroj: TZ BMW