Audi přechází se svou produktovou řadou na novou emisní normu Euro 6d

Unnamed

Značka Audi přešla na začátku kalendářního roku 2021 se svou produktovou řadou na novou emisní normu Euro 6d. Veškeré aktuálně nabízené modely splňují přísné limity normy Euro 6d-ISC-FCM.

Z hlediska organizace si přechod na ještě přísnější emisní normu vyžádal mistrovský výkon. Výzva spočívala v optimálním využití dostupných kapacit zkušeben v Ingolstadtu a Neckarsulmu – navzdory koronavirové krizi a s ní souvisejícím výpadkům pracovní doby a výroby. V současnosti je podle nového stupně emisní normy homologováno 193 modelů Audi, což je naprostá většina dosavadní produktové řady. V prvních měsících nového roku bude následovat ještě několik dalších modelů. V rámci přechodu na novou verzi emisní normy Euro 6d nebudou z nabídky vyřazeny žádné modely.

Rozsáhlé portfolio: modelové řady A4 a A5 s 58 různými kombinacemi karoserie, motoru a převodovky
Homologační instituce považuje v tomto kontextu za model specifickou kombinaci motoru a převodovky ve spojení s určitým druhem karoserie. To zahrnuje poháněcí soustavu tvořenou motorem a převodovým ústrojím, která se používá v určité modelové řadě – například 2.0 TDI se sedmistupňovou převodovkou S tronic a pohonem všech kol quattro. S každou variantou karoserie – například Limuzína, Sportback nebo Avant – vzniká samostatný model. V široké nabídce modelových řad A4 a A5 je celkem 58 různých kombinací karoserie, motoru a převodovky.

Mohlo by vás zajímat:  Nová MX-5 - Blíží se představení nové Miaty

Emisní norma Euro 6 vstoupila pro nová vozidla v platnost již na začátku roku 2015. Od té doby platí pro osobní vozy se vznětovým motorem limit 80 miligramů oxidů dusíku na kilometr, pro automobily se zážehovým motorem to je 60 miligramů na kilometr. Evropská unie však s každým novým stupněm této emisní normy zpřísňovala požadavky ohledně postupu měření, měřicích cyklů, průběhu měření a rámcových podmínek testů. Nový stupeň Euro 6d-ISC-FCM, který platí od 1. ledna 2021 pro všechna nová vozidla, se ještě více než předchozí stupeň soustředí na emise v reálném provozu, RDE (Real Driving Emissions). Vozidla musejí nyní splňovat limity i při těchto testech RDE, které probíhají za definovaných podmínek při jízdě na silnici. Tolerance měřicích zařízení jsou přitom zohledňovány korekčním faktorem 0,43. Emisní norma Euro 6d kromě toho požaduje, aby bylo vozidlo vybaveno systémem sledování spotřeby paliva. Značka Audi realizovala tuto funkci v podobě softwaru v řídicí jednotce motoru.

Mohlo by vás zajímat:  Toyota ukázala novou generaci velkých MPV

Technika: Twindosing a mimořádně objemné filtry pevných částic u zážehových motorů
Značka Audi vynaložila mimořádné úsilí, aby zajistila plnění nových emisních limitů za všech podmínek, a to s velkými rezervami. U modelů poháněných vznětovými motory, ať se jedná o řadové čtyřválce nebo vidlicové šestiválce, je klíčovým faktorem technologie Twindosing. Značka Audi postupně zavedla technologii Twindosing již v průběhu roku 2020 u kompaktních modelů se vznětovým motorem uloženým napříč i u šestiválcových modelů střední třídy – například v modelech Audi A3, A4, A5 a Q5.

Mohlo by vás zajímat:  Toyota HiLux v problémech. Majitelé dostávají pokuty za špatné DPF filtry

U modelů se zážehovým motorem se pozornost soustředila na částice uhlíku, které vznikají především u nezahřátého motoru po studeném startu. Audi vybavuje své modely poháněné motory na benzin již od roku 2018 filtry pevných částic, které mají mimořádně velký objem a snižují emise pevných částic až o 90 procent.

Zdroj: Audi
Tomáš Dunajčík

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora