Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G AT Revolution – i po modernizaci stále na výbornou

0

Mazda CX-3 si po delší době prošla lehkou modernizací, která byla široké veřejnosti představena na autosalonu v New Yorku. Aktuálně, a to k mé radosti, prošla také naším redakčním testem. Jak již jistě víte, automobily značky Mazda vždy testujeme rádi, a na týden strávený s těmito vozy se jednoduše těšíme.

Mazda CX-3 je důstojným sourozencem většího modelu CX-5 a zastupuje tak segment kompaktních SUV v portfoliu této automobilky.

Mazda svoji novinářskou CX-3 poslala do ulic s léty ověřeným benzínovým dvoulitrem o výkonu 89 kW, který kooperoval s šestistupňovým automatem. CX-3 dále disponovala bohatou výbavou Revolution, která společně s klasickou „mazdí červenou“ Soul Red Crystal barvou a osmnáctipalcovými koly dělala z tohoto kousku opravdovou parádu na kolech.

Modernizace a vnější vzhled

Modernizace tohoto modelu proběhla vskutku v úsporném stylu, co se týče vnějšího vzhledu, zde nacházíme akorát lehce upravenou přední masku, přední i zadní světlomety nově od vyšších výbav disponují technologií LED. Je otázkou, do jaké míry bylo zapotřebí modernizovat? Mazda CX-3 už od svých počátků staví na jazyku zvaném KODO, který po stránce nejen vnějšího designu funguje opravdu velmi dobře.

Její kompaktní a celistvý tvar je vcelku decentně ozvláštněn v jednotlivých detailech. Přední partie disponuje tradiční velkou, chromem lemovanou maskou. Její chromování pak velmi vkusně přechází do předních světlometů. Velmi zajímavým detailem je pak prolomení kapoty, které částečně navazuje na áčkové sloupky, ale také z něj vychází hrana, která se propisuje do celé boční partie vozu a postupným klesáním originálně navazuje na partii okolo zadního kola. Výrazným a líbivým prvkem tohoto kompaktního SUV je pak oplastování nárazníků, prahů a lemů kol, které působí velmi robustně. Zadní partii bych pak rád pochválil za tvar zadních světel, těm jednoduše není co vytknou, dále pak za umístění dvojice chromovaných koncovek výfuku, jejich umístění a velikost je v kontextu zadní partie nádherně vyvážená. Celkový „dospělácký“ dojem testovaného vozu pak podtrhují osmnáctipalcové disky s nízkoprofilovým obutím.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Toyota CAMRY 2.5 Hybrid Executive VIP – lehkou modernizací zase o krok dále

Prostornost interiéru

Modernizace zasáhla interiér CX-3 převážně v pojednání střední části palubní desky a středového tunelu. Novinkou v tomto modelu je užití elektrické ruční brzdy, jejíž ovladač se nově objevil v prostoru vedle ovladačů pro rozhraní HMI, které známe z ostatních, již dříve testovaných, modelů značky.  Mazda CX-3 sdílí podvozkový základ s Mazdou 2 a obdobně je tomu tak i v samotném interiéru. V rámci palubní desky vás překvapí pojednání výdechů klimatizace ve střední části palubní desky. Zde se obvykle drží jistá symetrie. U CX-3 (potažmo i Mazdy 2) tomu tak ale není. Toto, řekl bych méně časté řešení, může lehce překvapit, přesto se jedná o velice příjemné oživení. Pochválil bych volant, jeho subtilnější věnec se velice dobře drží, jeho multifunkčnost, respektive ovládání je logické a přehledné. Příjemná je také palubka přístrojů před řidičem, kde Mazda nezapře svůj sportovní charakter a ústředním motivem je otáčkoměr, doplněný o digitální rychloměr. Středový tunel pak disponuje již zmiňovanými ovladači rozhraní HMI, klasickým ovladačem automatické převodovky a u testovaného vozu ovladačem pro sportovní jízdní režim. Palubní deska testovaného vozu byla dále vybavena vyklápěcím head-up displejem, na který jsou promítány informace týkající se například aktuální rychlosti vozu, nebo informace z navigace.

Mohlo by vás zajímat:  Test Škoda Enyaq iV: Oproti jiným elektromobilům je tento kontroverzní hned dvakrát

Na předních pozicích CX-3 nabízí dostatek prostoru. Pozice za volantem je pak příjemná, spíše vyšší. Bohužel o poznání horší prostornosti se dočkáme na zadních pozicích, kde již nezbývá mnoho prostoru pro nohy. Menší rozvor má za následek také kratší dveře, aktuálně tedy nastupování a vystupování se zimní bundou není úplně komfortní. Zavazadlový prostor disponuje příjemnými 350 litry, dále dvojitým dnem a příjemně vyšší nakládací hranou.

Volba motorizace

Volba motorizace je pro tento model celkem pestrá. Zde máte na výběr ze čtyř benzínových a třech naftových variací. Benzínové motorizace Skyactiv–G zastupuje atmosférický dvoulitr o výkonech 89 kW (121k) a 110 kW (150k), ty mohou být spřaženy buď s šestistupňovým manuálem, nebo s šestistupňovým automatem. Silnější z dvojice pohonných jednotek je pak navíc nabízena i s pohonem obou náprav.

Modernizovanou naftovou motorizaci v nabídce prezentuje 1.8 Skyactiv-D, která disponuje výkonem 85 kW (115k), ta se dále nabízí opět s šestistupňovým manuálem, nebo s šestistupňovým automatem. Navíc také s možností pohonu obou náprav.

Možná volba pohonu AWD je v daném segmentu vcelku úsměvně ojedinělá a Mazda si zde zaslouží pochvalu.

Naším redakčním testem pak prošla verze se slabší benzínovou motorizací (89 kW), automatickou převodovkou a pohonem pouze přední nápravy.

Jak jezdí?

Sportovní charakter modelů této značky zůstal zachován i v testované CX-3. I přes přítomnost slabší z dvojice benzínových motorizací je výkon 89 kW pro tento vůz příjemně dostačující. Překvapí poměrně tvrdší naladění podvozku, které sice sportovní charakter jen potvrzuje, ale občas vám ve spojitosti s osmnáctipalcovými disky s nízkoprofilovým obutím umí pěkně naklepat zadek. Velkou pochvalu si jistě zaslouží řízení, které je přesné a s příjemnou odezvou. To vše s dobře tvarovaným volantem vytváří velmi příjemný jízdní zážitek.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Ford Capri

Mazda je již nějakou dobu velkým odpůrcem downsizingu a přeplňování svých motorů. Nasnadě je tedy otázka, jak se tento motor chová v nízkých otáčkách a zda v nich má dostatečný zátah? My však můžeme potvrdit, a to nejen u tohoto modelu, že aktuální motorizace této značky, i při tomto zvoleném směru, jednoduše fungují. Její pohonné jednotky se vyznačují plynulým zátahem a maximem točivého momentu v poměrně nízkém spektru otáček. Stejně tak tomu bylo i u testované motorizace, kde její plynulosti navíc napomáhal také měničový automat.  Testovaný vůz disponoval již zmiňovaným tlačítkem SPORT, které změní reakce převodovky, kterou lze navíc ovládat jak pádly pod volantem, tak sekvenčně na samotném voliči převodovky. Jak je to se spotřebou? Já jsem se s CX-3 v průběhu redakčního týdne pohyboval lehce nad hodnotou 7,3 l / 100 km.

Závěr

Mazda je automobilkou, která svým zákazníkům nabízí jistou originalitu, a to v podobě specifického a líbivého vnějšího designu, v kvalitním zpracování svých interiéru, v dobrých jízdních vlastnostech, nebo v „klasických“ objemech svých motorizacích, které svůj výkon nedohání přeplňováním. Mazda je jednoduše svá, a to se mi na ní líbí.

To samozřejmě platí i u testované CX-3, kterou lze v základní výbavě Emotion se slabší benzínovou motorizací a manuálem pořídít již od 412 400 Kč včetně DPH. Námi testovaný vůz, který byl navíc vybaven příplatkovým prémiovým lakem a navigačním systémem GPS, pak pořídíte za 605 200 Kč včetně DPH.

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora