Chcete jezdit levně? Toto jsou vozy, které jezdí opravdu úsporně – 2. část

Petrol 996617 960 720[1]

V první části našeho článku jsme pro vás zmapovali několik tříd, kde najdete vozy, které vás svou spotřebou skutečně dokážou zaujmout. Jelikož jsme se nevěnovali všem třídám, budeme v tom pokračovat a podíváme se i na další výsledky, se kterými magazín Auto Bild přišel. Ten totiž neopomněl věnovat se žádnému segmentu, stejně jako neopomněl porovnat data papírová s těmi, která jsou reálná a která jsou spojena se skutečným běžným provozem auta.

Vozy vyšší střední třídy

V tomto segmentu musíme hned na úvod říci, že rozdíly mezi udávanou spotřebou a tou reálnou jsou doslova propastné. Dost možná je to dáno i tím, že zákazníci zase až tak nehledí na to, kolik si jejich vůz vezme. Když se podíváme na reálná data, musíme říci, že na prvním místě se umístil model Audi A6 2,0 TDI. Když jde o tabulkovou spotřebu, tak je její hodnota celkem zajímavé 4,2 litry na sto kilometrů. Realita je však vyšší o téměř třicet procent, jelikož daná reálná hodnota je 5,4 litrů. I když je to skok opravdu výrazný, stále je to aktuálně nejúspornější automobil, který je v rámci této kategorie k dispozici. Ne každý ho ale koupí, a to právě z důvodu, že daný rozdíl může vnímat celkem negativně. jako klamavou reklamu, na kterou chce automobilka jenom nalákat zákazníky na něco, co je nesplnitelné.

Pojďme na druhé místo, které bere model Mercedes E 220d. Když se máme podívat na jeho reálnou spotřebu, tak oproti výše zmíněném Audi není o moc větší. Konkrétně je to jenom jedna desetina, a to přesně 5,5 litrů na sto. Co je však rozdílem podstatným, to je hodnota spotřeby udávaná v tabulkách. Ta konkrétně činí pouze 3,9 litrů na sto kilometrů. Pokud bychom měli obě hodnoty porovnat, tak z nich vychází jediné. Onen rozdíl přesahuje 40 procent. A nijak lépe na tom v tomto porovnání není ani vůz třetí v pořadí, a to model BMW 520d. Pokud jde o spotřebu, která byla dosažená v testu, tak se mluví o hodnotě 5,7 litrů na sto. Když se ale podíváme na tu papírovou, tak ta je udávána jenom jako 4,1 litrů. A to je rozdíl opět okolo čtyřiceti procent.

Mohlo by vás zajímat:  Noční můra jménem filtr pevných částic pod větší kontrolou

Vozy luxusní třídy

Tady už mluvíme o vozech, které svou cenou nejsou jenom tak pro každého. A na první pohled je vidět také to, že vozy nejsou nijak běžné. I když jejich majitelé reálnou spotřebu zase tolik neřeší je dobré se na ni podívat. Ať už z pohledu toho, kolik si reálně vezmou, tak z pohledu toho, jakou spotřebu udávají automobilky. První místo v rámci testování bere model Audi A7 3,0 TDI ultra. Mnohé dost možná zaujme udávaná papírová spotřeba, která je velmi nízká a činí pouze 4,7 litrů na sto. Km to přijde opravdu až podezřele málo, ten má pravdu. Reálně totiž mluvíme o spotřebě, která je přesně o dva litry vyšší. Konkrétně je to hodnota 6,7 litrů na sto kilometrů.

Když jde o místo druhé, musíme říci, že reálný rozdíl oproti tom prvnímu je lehce vyšší. Na tomto místě se umístil model BMW 640d GC. Tady mluvíme o spotřebě z testu, která má hodnotu rovných 7 litrů, což není úplně neméně. Pokud jde o porovnání s tím, co říkají tabulky, tak je zde rozdíl v hodnotě okolo 23 procent. To proto, že papírově si má auto vzít jenom 5,7 litrů. Pokud jde o udávanou papírovou spotřebu, je na tom úplně stejně i třetí luxusní vůz v pořadí. A to model Mercedes CLS Shooting Brake 350d. I tady se mluví o tom, že si vezme pouze 5,7 litrů. Hodnota v testu je však jiná o necelých 25 procent. Konkrétně je to hodnota 7,1 litrů na stovku ujetých kilometrů. Je vidět, že BMW a Mercedes jsou na tom velmi podobně.

Mohlo by vás zajímat:  Audi přechází se svou produktovou řadou na novou emisní normu Euro 6d

Vozy SUV

Kategorie velmi populárních vozů, které dokážou zaujmout jak vzhledem, tak i celkovou praktičností. Opomíjet nelze ani to, že některé umí zaujmout i celkem dobrou spotřebou. Hlavně v porovnání s tím, o jak velké vozy se jedná. Na prvním místě v testování se umístil model Renault Captur 1,5 dCi 90. Konkrétní naměřená hodnota samotné spotřeby u tohoto vozu činí 5,1 litrů, což není opravdu nic špatného. Co ale celkem špatné je, to je hodnota, na kterou láká výrobce v samotných tabulkách. Zde jasně uvádí to, že si auto vezme jenom 3,6 litrů na sto. A to je rozdíl o více než čtyřicet procent.

Když jde o druhé místo, není rozdíl mezi technickým průkazem a realitou zase až tolik markantní. Mluvíme o voze, kterým je Suzuki SX4 1,6 DDiS. Pokud jde o udávanou spotřebu, tak ta by měla být 4,4 litrů na sto. Té se však v testu dosáhnout nepodařilo. Ta reálná byla o zhruba dvacet procent vyšší. Její hodnota byla stále poměrně dobrých 5,2 litrů na sto ujetých kilometrů. A stejnou reálnou spotřebou v testu se pyšní i model Suzuki Vitara 1,6 DDiS. I ten si vzal 5,2 litrů. Sice by se mohlo zdát, že bude sdílet druhé místo, ale my ho odsouváme na pozici třetí. Důvod je jasný. Je to rozdíl necelých 24 procent mezi tím, co uvádí výrobce. Ten totiž mluví o spotřebě 4,2 litrů na sto. Nenechte se tedy zmást tím, že byste reálně mohli jezdit za čtyři litry. Jak potvrzuje test, je to v podstatě nemožná věc.

Mohlo by vás zajímat:  Kolik se dá ujet na jeden litr paliva? Letošní rekord "běžných" aut je necelých 430 kilometrů

Vozy MPV

Kategorie vozů, které je možné označit jako vozy víceúčelové. Nadchnout mají hlavně svou praktičností, ale výrobci v souvislosti s nimi mluví také o tom, že zaujmou i celkem nízkou spotřebou. A jak si ukážeme, ta dosažená v testech nebyla u některých zase až tak odlišná. Jako nejúspornější model je možné označit vůz Mercedes B 180d. Tady je udávaná spotřeba zajímavé 4,1 litry na sto ujetých kilometrů. Ta reálná je zhruba o dvacet procent vyšší. Tento automobil totiž bere přesně 5 litrů na sto. I to je hodnota velmi dobrá a zajímavá.

Pokud jde o místo druhé, tak musíme říci, že když jde o spotřebu reálnou, tak oproti prvnímu místu není zase až tak markantní. V podstatě jde jenom o jednu jedinou decku. Na tomto místě se umístil automobil Opel Meriva 1,6 CDTI, u kterého bylo dosaženo spotřeby 5,1 litrů. Když ji porovnáme s tou udávanou výrobcem, je o necelých šestnáct procent vyšší. A to není zase až tak hrozné číslo. V papírech tedy najdete hodnotu 4,4 litrů. To pokud jde místo třetí, tak je rozdíl celkem velký. Na tomto místě se v testu umístil automobil Renault Scenic dCi 110 H. Zde bylo dosaženo stejné spotřeby, jakou měl Opel. Tedy 5,1 litrů na sto. Na co však láká výrobce? Je to spotřeba 3,6 litrů. Rozdíl je tedy skutečně znatelný a jeho výše je přes čtyřicet procent. Reálně sice patří mezi trojici nejúspornějších vozů, ale rozhodně se nedá čekat, že by jezdil za tak málo, jak se v tomto případě uvádí.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora