Rozhodně nelze říci, že by objem motoru přímo souvisel s jeho výkonem. I motory s menším objemem mohou být výkonnější, než ty s objemem větším. Roli zde má celá řada různých parametrů. My se nyní podíváme na zajímavé srovnání toho, jaké jsou ty nejvýkonnější motory v různých objemových skupinách. A už nyní je celkem jasné, že mnoho z nich dokáže překvapit.
Objem pod 1 litr
Éra downsizingu ukázala, jak výrazně mohou objemy u motorů klesnout. To, co si před pár lety nikdo neuměl představit, je tady. Na trhu najdete mnoho vozidel, které mají objem pod jeden litr. Konkrétně se podíváme na motorizaci Fiatu s označením Twin Air. Kromě toho, že zaujme fakt, že má objem motor 0,9 litru, zaujme také top, že se jedná o dvouválec. Pokud od něho neočekáváte bůhví co, budete rozhodně překvapeni. Dokáže totiž nabídnout výkon celých 105 koní. A to je číslovka, která je určitě něčím, co dokáže ohromit.
Objem 1,5 litru
Dnes celkem oblíbený a velmi poptávaný standard. V této kategorii lze najít velké množství motorů, které mohou svým zákazníkům plně dostačovat. Kromě toho, že jsou v této kategorii klasické čtyřválce, nelze zapomenout ani na existenci tříválců. A na ty se podíváme právě my. Konkrétně nás bude zajímat model Volvu XC40, pod jehož kapotou se tříválcový motor o objemu 1,5 litru nachází. A na jaký výkon je naladěný? Na velmi dobrý, jelikož dává celých 156 koní.
Pro pořádek uveďme také to, že velmi brzy by se měl na trhu objevit tříválec o objemu 1,5 litru, který odstanou některé vozy Ford. Zde se dokonce mluví o tom, že jeho výkon by měl dosahovat hodnoty 200 koní.
Objem 2 litry
V minulosti se jednalo o velmi oblíbené motorizace, hlavně ve spojení s naftou. Jejich pozitivem bylo primárně to, že nabídly dobrou odolnost a výdrž, stejně jako dobrý výkon. A na ten se zaměříme o čtyřválce o objemu dvou litrů, který má pod kapotou Mercedes-AMG. Této značce se totiž podařilo doslova něco nemožného. Tento motor je naladěn, že dokáže nabídnout celých 400 koní.
Nejde ale o jediný unikát. Pokud se podíváme do minulosti, musíme zabrousit k vozu Mitsubishi Lancer. Jednalo se o unikátní limitovanou edici vozu, která byla k dispozici v roce 2014. Pod kapotou se skrýval čtyřválcový dvoulitr, který nabízel výkon 440 koní.
Objem 2,5 litru
Také v minulosti velmi oblíbená motorizace, která je dnes typická hlavně pro vozy vyšších tříd. My se zaměříme na automobilku Audi, která přináší jeden unikát, a to pětiválcový motor o objemu 2,5 litru. I když je tento počet válců celkem nestandardní, rozhodně to motoru nijak neubírá na kvalitě. Tedy pokud jsou naše hodnotící měřítka spojena s jeho výkonem. Ten je 400 koní, což logicky znamená celkem zajímavý zážitek z jízdy.
Objem do 4 litrů
Zde už se jasně dotýkáme sportovnějších vozů, do kterých jsou pohonné jednotky do tohoto objemu instalovány celkem velmi často. A když se máme podívat na tu výkonově nejzajímavější, tak to bude šestiválec o objemu 3,8 litru. Takový motor najdete pod kapotou ikonického sporťáku, kterým není žádný jiný, než model Porsche 911 GT2 RS. A čísla jsou naprosto unikátní, jelikož tento agregát dokáže nabídnout výkon skvělých 700 koní.
Nutno ale dodat, že daný model vozu je pouze limitovaný a k dispozici je pouze 1000 kusů. Je tedy jasné, že se rozhodně nedostane na každého. Koho tedy zajímá reálnější možnost projet se vozem, který má pod kapotou výkonný šestiválec o objemu 3,8 litru, měl by si pořídit vůz Nissanu GT-R Nismo. Zde však mluvíme o výkonu podstatně nižším, který je jenom 600 koní.
Objem do 5 litrů
Tyto motory už jsou skutečnými monstry a je tedy jasné, že je nemají jenom tak obyčejná auta. Mluvíme zde hlavně o řadě různých supersportů, které jsou už z principu těmi auty, u kterých pokud se něco očekává, tak je to právě jejich unikátní výkon. A ten rozhodně dokáže nabídnout osmiválec o objemu pěti litrů. Ten se nachází v modelu Koenigsegg Agera. A jeho výkon? Nejprve uveďme, že jsme se v čísle opravdu nespletly a že mluvíme o tom, že je celých 1 360 koní.
Objem do 5,5 litru
Jdeme dle očekávání na další supersport, jelikož když jde o takové motory, rozhodně je nelze najít v jiných vozech. Nyní se podíváme na desetiválec o objemu 5,2 litru. Kde ho najít? V modelu Lamborghini Huracán Performante. Ten nabídne výkon 640 koní. Celkem zajímavý hodnota, když ji porovnáme s předchozím osmiválcem ve švédském unikátu Koenigsegg, že ano?
Objem 6,5 litru
Tentokrát dvanáctiválec a tentokrát ve voze Ferrari. Tato motorizace vychází z agregátu o objemu 6,3 litru, který byl z důvodu výkonnostních i jiných vylepšení zvednut právě na objem 6,5 litrů. Když se podíváme v souvislosti s tím na to, jaký výkon tato jednotka dává, je to přesně 800 koní. To už je dobrý důvod proč o voze Ferrari 812 Superfast přemýšlet.
Objem 8 litrů
Ten už je pro mnohé reálně dost nepředstavitelný. Ale existuje. Je to šestnácti válec, který najdete v automobilu Bugati Chiron. Kdo si do něho sedne a sešlápne plyn, ten musí být zaručeně ohromen tím, co bude následovat. To si dost možná dokážete i sami představit, jelikož zde mluvíme o výkonu 1 500 koní. A to přitom hovoříme o voze, který je sériově vyráběný. Nejde tedy o žádný závodní speciál, nebo limitovanou edici.
O té se však mluví v souvislosti s téměř neznámým supersportem Devel Sixteen. Proč ho zmiňujeme? Jelikož i ten by měl být stejnou motorizace, ale s výkonem, která dosáhne na magickou hodnotu 5 000 koní. Je to vůbec reálné?