Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid

Kia Optima Sw Phev 25

Kia Optima Sportswagon Plug-in hybrid doplňuje klasické spalovací verze, s výkonem 202 koňských sil se jedná o druhou nejvýkonnější verzi hned po vrcholném GT. Plug-in hybridní verzi od jiných spalovacích verzí poznáte podle plné masky chladiče, ale také podle modrých linek prahů a šťítků s nápisy EKO.

Prostorný interiér vozu působí solidním dojmem. Díky tomu, že je Hybridní Optima dostupná pouze v plné výbavě, je k dispozici veškerý dostupný komfort. Z prvků výbavy můžeme zmínit: Kožené elektricky nastavitelné sedačky s vyhříváním a odvětráváním, kožený volant nastavitelný v širokém rozsahu. Nešetřilo se ani na moderních technologiích, můžete tak využívat bezdrátové dobíjení mobilního telefonu díky standardu Qi. Pro zábavu i informace je v Optimě velký 8″ displej infotainmentu s výborně hrajícím audiosystémem Harman Kardon s 10 reproduktory a výkonem 590 W.

Přestože je zavazadlový prostor zmenšený kvůli umístění baterií, podařilo se zachovat (skoro) rovinu po sklopení zadních sedadel. Daní za to je, že veškerou povinnou výbavu stejně jako nabíjecí kabely je nutné vozit v kufru, alespoň je vybaven popruhy na uchycení. Páté dveře jsou elektricky ovládané.

Mohlo by vás zajímat:  Porsche nebo Křižík? První hybridní vůz na světě pochází z Česka

O pohon se stará kombinace atmosférického zážehového dvoulitru o výkonu 115 kW a 50 kW elektromotoru. Celkový výkon systému dosahuje maxima 151 kW při 6000 ot. Výkon se přenáší pomocí 6° automatické převodovky a to i v případě pouze elektrického pohonu. Osobně se mě charakter převodovky s rychlostními stupni líbí více než převodovky s variabilním převodem. Převodovka má i možnost manuálního řazení. Zařazený rychlostí stupeň jsem však na přístrojovém štítu hledal marně a otáčky motoru se dají odhadnout pouze sluchem. Po krátkém vyzkoušení jsem rád nechal pracovat automat, který řadil plynule. Pohonný systém má dostatek výkonu, odezva na plynový pedál je však pomalejší. Akcelerace z nuly na sto za 9,4 s není vůbec špatná, zvláště když přihlédneme k téměř dvoutunové hmotnosti auta.

Podvozek je naladěný komfortně a hodí se k pohodové a plynulé jízdě. Optima je velmi dobře odhlučněné auto, podařilo se minimalizovat jak aerodynamický hluk tak hluk od podvozku. U hybridních vozů je efektivita zvláště důležitá, proto 17″ aerodynamické disky obouvají pneumatiky s nízkým valivým odporem.  Součinitel odporu vzduchu Cd je 0.28.

Mohlo by vás zajímat:  Test Citroën C4 X SHINE - naftová motorizace a praktičtější tvary pro extravagantního Francouze

Li-pol baterie má kapacitu 11,26 kWh (u sedanu 9,8) teoretický dojezd v elektrickém režimu je 62 km, reálný samozřejmě záleží na jízdích podmínkách, především na rychlosti a plynulosti jízdy. Palubní nabíječka má výkon 3,3 kW, plné nabítí trvá 3 hodiny. Při nabíjení z běžné zásuvky dodávaným adaptérem nabíjení trvá až 7 hodin. Pro rychlejší nabíjení bych zvážil buď investici do wallboxu, případně do výkonnější přenosné nabíječky – na trhu je k dispozici dokonce i 3,7 kW adaptér na standardní 230V zásuvku za 11 000 Kč.

Auto může fungovat ve dvou režimech, elektrickém a hybridním. V tom prvním se vůz snaží jet co nejvíce na elektromotor. K nastartování spalovacího motoru dojde jen při prudké akceleraci, případně překročení rychlosti cca 120 km/h. Tento EV režim je možné používat dokud stav baterie neklesne pod 15%, poté je automaticky zapnut hybridní režim, kdy k jízdě čistě na elektřinu dochází pouze při nízkých rychlostech. Stále tak je dostatek energie například pro akceleraci. Režim který by cíleně dobíjel baterii k dispozici není.

Z bezpečnostních asistentů bych rád zmínil adaptivní tempomat s funkcí jízdy v koloně. Umí tedy udržovat odstup až do zastavení, pro opětovné rozjetí stačí stisknout tlačítko tempomatu a opět se uvede do provozu. Hlavně v kombinaci s aktivním udržováním v jízdních pruzích to jízdu činilo příjemnější i bezpečnější.

Mohlo by vás zajímat:  Hyundai i30 N Performance – letošní dávka adrenalinu

Spotřeba je velmi přívětivá – při běžné jízdě se pohybovala okolo 5 litrů, při jízdě na dálnici 6 litrů. Největší smysl má samozřejmě co nejvyšší podíl jízd na elektřinu, při dojezdu okolo 50 km se dá spousta cest absolvovat bez výraznější spotřeby benzínu.

U asijských automobilek jsou stručné ceníky běžné, Kia to u Optimy SW PHEV dovedla k dokonalosti. K dispozici je pouze plná výbava za cenu 1 199 980 a jediný příplatek je 18 000 Kč za metalízu. Sedan je o 50 000 Kč levnější.

Cena vozu ve variantě kombi: 1 199 980 Kč

Cena testovaného vozu s příplatkovým lakem: 1 217 980 Kč

Závěr
Optima SW PHEV spojuje ekologii s praktičností. Získáte prostorné kombi s výbornou spotřebou. Můžete jezdit čistě na elektřinu a zároveň nejste odkázáni na síť dobíjecích stanic v případě delší jízdy.