Stav motoru zásadně ovlivňuje provozní schopnosti automobilu. Zanesený motor nemůže správně fungovat a dosahovat požadovaného výkonu. První se objeví drobné problémy, které se mohou časem proměnit v závažné poruchy, pokud se neřeší včas. Zanesení motoru karbonem lze předcházet správným stylem jízdy nebo používáním kvalitního paliva. Ale co dělat, když už je motor karbonem zanesený?
Vodíková dekarbonizace: Šetrný a účinný způsob čištění motoru
Vodíková dekarbonizace je velmi efektivní a šetrná metoda odstraňování karbonových usazenin. Během dekarbonizace se do spalovací komory motoru přivádí vodík, který reaguje s karbonem a přeměňuje ho na plyn, který je následně vypuštěn výfukem. Tento proces je šetrný k motoru, protože nevyžaduje jeho demontáž ani výměnu oleje a filtrů. Navíc čistí nejen spalovací komoru, ale také další části jako filtr pevných částic (DPF), katalyzátor, lambda sondy a turbo.
Tato metoda je nejen účinná, ale také časově a finančně úsporná. Cena se odvíjí od objemu motoru a začíná na 2 690 Kč pro motory do objemu 1.3 litru.
Jak vzniká karbon?
Karbonové usazeniny se tvoří při nedokonalém spalování paliva, což je běžný jev u moderních motorů. Motor nedokáže využít 100 % paliva, které je do válců přiváděno. Další příčinou je působení vysokých teplot na palivo či olej nebo používání nekvalitního benzínu/nafty. To vede k nárůstu usazenin, což způsobuje nepravidelný chod motoru, snížený výkon a vyšší spotřebu paliva.
Jak vodíková dekarbonizace funguje?
Pro úspěšnou dekarbonizaci vodíkem je potřeba, aby motor byl zahřátý na provozní teplotu. Po příjezdu vám technik demontuje sání u vzduchového filtru a připojí hadičku s vodíkem. Samotný proces trvá 60–120 minut, během nichž je auto nastartované. Po 10 minutách se zvyšují otáčky na cca 2 000 rpm pro dosažení vyšší teploty a lepšího přísunu vzduchu. Spolu s vodíkem probíhá v motoru reakce zvaná pyrolýza, při které se karbon přeměňuje na plyn (sublimuje) a je vypuštěn výfukem pryč.
Na konci dekarbonizace se motor nechá běžet na volnoběh a před dokončením procesu technik zvýší otáčky na 3 000–5 000, aby se všechny zbytky karbonu a vodíku dostaly ven. Po opětovné montáži je auto potřeba projet při vyšších otáčkách (ideálně 5 až 10 minut při 3 000 rpm). Tím je proces dekarbonizace motoru vodíkem ukončen.
Účinky vodíkové dekarbonizace
Hlavním přínosem je preventivní čištění dílů motoru, aby nedocházelo k většímu nánosu karbonu, který může způsobit poškození součástek a vést k jejich drahé výměně. Dekarbonizace také navrací ztracený výkon, zlepšuje reakci na plyn a zrychluje akceleraci. Motor je tišší, kouřivost a emise se sníží a spotřeba paliva může klesnout až o 3 litry na 100 km u větších motorů.
Doporučený interval dekarbonizace
Obecně se dekarbonizace doporučuje po ujetí 50 000 km a měla by se opakovat jednou ročně nebo po každých 20 000 km. Vždy záleží na individuálním stylu jízdy, takže je vhodné zvážit dekarbonizaci dříve nebo zkrátit interval podle potřeby.
Jezděte bez karbonu
Firma Bez Karbonu má 14 poboček po celé České republice, včetně měst jako Brno, Mladá Boleslav, Plzeň, Ústí nad Labem, České Budějovice, Liberec, Praha, Zlín, Hradec Králové, Lysá nad Labem, Svitavy, Jihlava, Ostrava a Trutnov.
Dekarbonizace u vás doma
Pokud máte více aut nebo jsou všechny pobočky daleko, kluci z Bez Karbonu přijedou přímo k vám domů se službou Dekarbonizace u vás doma.
Dekarbonizace pro firmy
Nechte si odstranit karbon z celé flotily. Ať už máte auta, autobusy, tahače nebo traktory vodík si poradí s jakýmkoliv motorem. V Bez Karbonu vám rádi připraví individuální kalkulaci a dorazí přímo k vám do firmy.