Tentokrát máme v testu Octavii Combi, rovnou ve variantě Laurin & Klement coby nejluxusnějším provedení.
Exteriér
Nejvýraznější změnou u nové, tedy faceliftované Octavie jsou bezesporu rozdělené světlomety. Posuďte sami, zda se Vám změna líbí, či nikoli. Varianta L&K vynikne mezi ostatními auty chromovaným rámečkem masky a lištami kolem oken. Bílá barva Moon white autu velmi sluší.
Interiér
Interiér v hnědém provedení vypadá výborně. Navíc díky panoramatické střeše je pěkně prosvětlený. Sedačky jsou vyrobené z kůže a Alcantary, sedačky jsou vyhřívané a ty přední i elektricky nastavitelné. Volant je nastavitelný výškově i podélně a není problém najít vhodnou pozici za volantem. Ambientní osvětlení známé z větších modelů Superb a Kodiaq, dostala i Octavie. Jediný rozdíl je, že narozdíl od větších sourozenců nemá osvětlení v palubní desce. Osvětlení je samozřejmě vypínatelné a na výběr je z 10 barev. Pěkným prvkem jsou lišty na dveřích s emblémem L&K, který je rovněž na prahových lištách.
Nový Infotainment Columbus přišel i o poslední klasická tlačítka a otočné ovladače. Nyní se jedná o souvislou skleněnou plochu, jejíž levou stranu zabírají dotyková tlačítka a velký 9,2” displej je odsazen doprava. Osobně bych alespoň otočný ovladač hlasitosti uvítal, nadruhou stranu řidič má stále možnost ovládat hlasitost na volantu a spolujezdec se může dotykovému displeji věnovat dle libosti. K přehlednosti systému stejně jako svižnosti nemám výhrad. O reprodukci zvuku se stará deset reprodukorů Canton o celkovém výkonu 570 W, kvalitu i hlasitost nemohu hodnotit jinak než výborně.
V zadní řadě je dostatek místa, chodidla jde zasunout pod přední sedačky a pro kolena je místa také dostatek. Pro zadní pasažéry je k dispozici dvojice USB portů a zásuvka na 230V. Zavazadlový prostor má objem 610 litrů, po sklopení sedadel (dělených v poměru 60/40) jej lze rozšířit až na 1740 litrů. V zavazadlovém prostoru se nachází úložný prostor pod podlahou, do kterého se vejde roleta. Ještě pod ním je dojezdové rezervní kolo a prostor pro povinnou výbavu.
Motor a jízda:
Testovaná Octavia je poháněna vrcholným motorem 2.0 TDI se 135kW, výkonnější agregát je k dispozici už pouze ve verzích RS. Motor má maximální výkon 184 koní při 4000 otáčkách. Kroutícím momentem až 380 Nm disponuje od 1750 do 3250 otáček. Takto výkonný motor poskytuje pěknou dynamiku i plně naloženému autu. Spotřeba se při snaze o úspornou jízdu pohybovala přibližně půl litru nad udávanou hodnotu, častěji se však pohybovala okolo 6,5 litrů, bylo návykové občas využít rychlou akceleraci. O přenos výkonu se stará šestistupňová dvouspojková převodovka DSG, která má pracovní režímy Eco, Normal a Sport. V režimu Eco převodovka při ubrání plynu vyřadí a umožní „plachtit“ jako kdyby měla volnoběžku. Oproti běžnému brzdění motorem je potřeba více předvídat a odhadovat setrvačnost. Při jemném přibrzdění se znovu zařadí a je možné brdit motorem. Škoda jen, že narozdíl od manuálně zařazeného neutrálu neukazuje spotřebu paliva, ale zobrazí pouze „Volnoběh“. Režimy Normal a Sport se liší v preferovaných otáčkách motoru, většinou to je o jeden převodový stupeň. Navíc je možné zvolit i manuální řazení pádly pod volantem nebo řadící pákou. Motor na 6 rychlostní stupeň, při 130 kilometrové rychlosti točí 2400 otáček.
Trvale poháněná je přední náprava, pomocí mezinápravové spojky Haldex V. generace, se připíná i zadní náprava. Reakční doba Haldexu je krátká, nestává se, že by došlo k výraznému prokluzu předních kol a nepříjemnému škubnutí od zadní nápravy.
Adaptivní tlumiče DCC mají také tři režimy: Comfort, Normal a Sport. Nejčastěji jsem jezdil s prvním zmíněným, který je na delší trasy po dálnicích pohodlný. Při jízdě 50 km/h na kočičích hlavách se hluk uvnitř vozu pohyboval na úrovni 57 db.
Tato specifikace může táhnou nebrzděný přívěs do hmotnosti 730 kg, brzděný do 1,8 či 2 tun, do 12 nebo 8% stoupání. Pro usnadnění couvání s vozíkem, je ve výbavě Trailer asist – ovladačem zpětných zrcátek určujete směr, kterým chcete couvat.
Závěr
Tato Octavie nabízí skvělou kombinaci komfortu s praktičností, jako tradičně nabízí dostatek úložných prostorů a hodně místa v zavazadlovém prostoru. Díky dieselovému dvoulitru, nabízí pěknou dynamiku s velmi slušnou spotřebou. Pokud potřebujete praktické auto, ale zároveň se chcete odlišit, Octavia 3. generace s výbavou Laurin & Klement může být to pravé pro Vás.
Cena: 870 600 Kč (combi, L&K, 2.0 TDI 135kW AT 4×4, bez příplatkové výbavy)