Jaký je Hyundai i30 druhé generace po faceliftu? V loňském roce se jich prodalo 7 900 a řadí se tak na pátou příčku nejprodávanějších vozů u nás. Tento vůz s karoserií kombi, naftovým motorem, manuální převodovkou a ve výbavě Weekend, se zdá být ideálním autem pro rodinu, jak to je ve skutečnosti?
Exteriér:
Přední části dominuje výrazná šestihranná maska s chromovanými proužky na spodní straně lamel, v dolní části se nachází denní led světla sdružená s mlhovkami, a dobrou zprávou je, že jsou už v základní výbavě. Z profilu zaujme plynulý přechod čelního skla s mírným sklonem na kapotu, která se po celé délce rovněž svažuje. Chromované lišty na oknech se k tmavému laku hodí a jsou součástí výbavy Weekend. Přední a zadní světlomety, respektive jejich ostré výběžky jsou spojeny linkou vednoucí po celém boku auta, na pátých dvěřích potom linii tvoří hrana osvětlení SPZ. Design ítřicítky po prodělaném faceliftu se nebojím označit za podařený.
Interiér:
Interiér na první pohled zaujme tmavou barvou stropu, která činí auto uvnitř hodně tmavé, k dispozici je ještě v béžové, která interiér více prosvětlí. Plasty jsou měkčené, dobře slícované a nikde nic nevrže. Odhládacích prostorů je dostatek, za zmínku stojí klimatizovaná schránka u spolujezdce. Klimatizace je dvouzónová a má funkci ionizace vzduchu. Tlačítek je na středovém panelu celkem dost ale jsou dostatečně velká a po chvíli používání není problém důležité funkce ovládat poslepu.
Kožený vyhřívaný volant je nastavitelný výškově i podélně, a stejně jako sedačky má pěkné modro-bílé prošívání. Na volantu najdete ovládání rádia, handsfree, tempomatu, palubního počítače i přepínání účinnosti posilovače řízení. Přední sedadla, která jsou rovněž vyhřívaná, mají výrazné boční vedení a přestože jsem dost hubený, tak v zatáčce dobře drží. Škoda jen absence nastavení sklonu sedáku. Sedadla jsou zezadu oplastována, což ocení především rodiče měnších dětí. Na zadních sedadlech je dostatek prostoru pro nohy i pro hlavu, na šírku má sedák 1,4 metru. Sedadla jsou dělená v poměru 40:60, nejdříve se sklopí sedák a poté opěradla, což vytvoří rovnou plochu o délce 185 cm.
Zavazadlový prostor má objem 528 respektive 1642 litrů při sklopených zadních sedačkách, nakládací hrana je ve výšce 60 cm, pod vyvýšeným dnem jsou rozdělené přihrádky, pod kterými se ještě ukrývá dojezdové rezervní kolo, povinná výbava je šikovně ukryta v samostatné přihrádce u pátých dveří, přístup k ní je pohodlný i při „nacpaném kufru“.
Motor a převodovka:
Dieselová 1.6 má vstřikování Common-Rail a čtyři ventily na válec. K dispozici je ve dvou provedeních s 81 nebo 100 kW. Testovaný vůz disponoval slabší verzí 1.6, ale i ta měla dostatek síly pro běžnou jízdu. Díky maximálnímu kroutícímu momentu 280 Nm od 1500 do 2500 otáček a šestistupňové převodovce, nebylo moc důvodů točit motor nad 3000 ot/min. Při jízdě 90 km rychlostí na 6. rychlostí stupeň motor točí přibližně 1600 otáček, při 130 km/h okolo 2300 otáček. Motor je dobře odhlučněn. Stejně jako většina nových aut je vybaven start-stop systémem. Funguje svižně ale bohužel není možné ho uživatelsky trvale deaktivovat.
Podvozek a jízda:
Přední náprava je McPherson, zadní je víceprvková a narozdíl od konkurence ji dostanete i u vozu v nejnižší možné výbavě. Vůz si dobře poradí s nerovnostmi i kočičími hlavami. Problémy má pouze s krátkými příčnými nerovnostmi. Boční náklony jsou na rodinný kombík dobré a v zatáčkách se dá jet překvapivě svižně. Nyní se dostáváme k vlastnosti, která mne na jinak skvělém rodinném kombi mrzí nejvíce, a tím je řízení – účinnost elektrického serva je sice nastavitelná do tří režimů: comfort, normal a sport, avšak ani jeden nenabídne zpětnou vazbu.
Bezpečnost:
U rodinného auta je nejdůležitější bezpečnost, u Hyundai se podařilo dosáhnout v ochraně dětí i dospělých 90 %.
Výsledky v Euro NCAP:
Dospělí: 90 %
Děti: 90 %
Chodci: 67 %
Bezpečnostní systémy: 86 %
Závěr:
Klady:
+ bezpečnost
+ spotřeba paliva
+ velký zavazadlový prostor
+ příznivá cena
+ bohatá výbava
+ pětiletá záruka bez omezení nájezdu
Zápory:
– horší výhled přes A sloupek
– posilovač bez zpětné vazby
Pokud hledáte rodinné auto, při výběru i30 neuděláte chybu. Je to velké auto za rozumné peníze a s bezpečností na dobré úrovni. Dieslový motor CRDI je povedený a v kombinaci se šestistupňovou převodovkou dokáže jet jak svižně tak úsporně. Sympatická je záruka na 5 let bez omezení kilometrů.
Základní cena: 334 990,- Kč
Cena testovaného modelu: 503 890,- Kč (příplatky za: výbavu Weekend: 85 000, motor: 70 000 a lak: 13 900)