Týden testování sportovního SUV mi nejdřív zněl jako noční můra. Na druhou stranu, Subaru jsou skvělé vozy a Forester mne nadchnul i v běžném provedení. Takže mu rozhodně dám šanci, ale zvládne mne opravdu přesvědčit?
Vzhled
Vzhled se od běžného Foresteru samozřejmě trochu liší, ale ty dobré věci zůstaly, Například krásně velká zrcátka uchycená ze dveří, velmi tenké sloupky neomezující výhled nebo dveře protažené až ke spodnímu okraji karoserie. Jistě, Forester XT je spíše vhodný na hezké silnice, ale když už náhodou nějaké to bláto projedete, neušpiníte si při vystupování nohavice. Mnohem lepší jsou ale všechny ty odlišnosti, hlavně dost agresivně vypadající svislé otvory v nárazníku, které připomínají upírské zuby lačnící se zakousnout do nejedné zakroucené okresky. K verzi XT mi dost sedí bílá barva, vyniknou na nílépe ty odlišnosti, zejména tvar otvorů v nárazníku.
Interiér
V interiéru Subaru mě opět nejdelší dobu zaměstnával výběr toho nejsprávnějšího ukazatele na horním displeji infotainmentu. Zase jsou tu ty hodiny s velice krásnou grafikou, dále ukazatel sešlápnutí plynu, tlaku turbodmychadla a teploty oleje, ukazatel pohonu všech kol, sloupcový graf spotřeby a ukazatel aktuální a průměrné spotřeby připomínající kompas. Ale hlavně je tu velký červený budík ukazjící tlak turbodmychadla. Celý týden jsem si na displej nedával nic jiného, tohle mne bavilo nejvíc. Myslím že i většina nadšených řidičů by zvolila stejně. A ocenit musím i perfektně umístěné sportovní hliníkové pedály s velkými protiskluzovými gumovými tečkami a pedálovým plynem ukotveným z podlahy. Ergonomicky vyzdvihnout můžeme i volič automatické převodovky jež je radost svírat v ruce, ačkoliv je to vlastně zbytečné. Ruční brzda je také klasicky ovládaná pomocí páky a je hezky po japonsku umístěná blíže k řidiči.
Vnitřek vozu je velmi útulný, k tomuto dojmu přispívá hlavně černá barva a kvalitní materiály. Opět tu tak najdeme báječný kulatý kožený mltifunkční volant s tenkým věncem. Už když jej poprvé uchopím do rukou, cítím v podbříšku příjemné šimrání a nemůžu se dočkat toho jízdního zážitku. Skvělá jsou elektricky nastavitelná celokožená sedadla. Poskytují velké pohodlí při cestování a navíc i ve vysokém SUV navozují pocit nízkého posezu. Dobře vypadá také dekor se vzhledem hliníku, potěší oko víc než laciná imitace karbonu. A na vaše věci číhá celá řada přihrádek, poliček a dalších odkládacích prostor, nad jejichž umístěním a tvarem doopravdy někdo přemýšlel. Díky tomu má například i místo pro drahý mobilní telefon blízko sebe konektor a jeho podlážka je protiskluzová, aby se v ostrých zatáčkách nevydal na výlet. Dostatečně velké jsou i držáky nápojů. Spínače oken jsou nasměrovány k řidiči a umístěné blíže k volantu a k vašim rukám, které si můžete opřít o kožené opěrky. Nadšen jsem opět z vytahovatelných clonítek, která zastíní sluničko i když se pokusí schovat za vnitřní zpětné zrcátko. Možná vám ještě zkusí nakouknout do auta panoramatickou otevíratelnou střechou, ale i tu můžete zatáhnout. I vzadu je místa dost, navíc i tady se hodně přemýšlelo. Například nad tvarem horního ukotvení bezpečnostních pásů, které se díky tomu nikdy nepřiskřípnou za opěradlo, až ho budete potřebovat sklopit kvůli převozu něčeho delšího, co se do jinak prostorného kufru nevejde.
Jízda
Jako první za jízdy zaregistruji neuvěřitelné ticho. To je jiná paráda, než přeplňovaný nafťák. Verze XT zkrátka moc zvuků v běžném tempu neprodukuje, slyšíte jen svistot kolem zpětných zrcátek. Ale koho zajímá ticho, o tom verze XT není, byť je v tom dobrá. Tady je důležité, jestli vás tenhle Super-Forester řidičsky chytne! A mně tedy rozhodně chytnul, protože se mi s ním neskutečně dobře jede. Už víme, že Forester umí být výborným společníkem v normálním provozu, ale to co Vám ještě předvede verze XT je tak trochu mimo chápání. Například ten fantastický zátah přeplňovaného motoru se kterým se vidina čistého bodového konta snadno ztratí za obzorem ve zpětném zrcátku. K tomu si vyslechnete příjemný soundtrack hvízdání turbodmychadla, který k výkonným přeplňovaným vozům patří. Jistě, já vím, silných a rychlých SUV je na trhu celá řada, ale co umí předvést Forester, jak dokáže být citlivý a komunikativní na rozdíl od těžkopádných mastodontů, to je vážně skvělé.
Vůz má tři jízdní režimy, Inteligent, Sport a Sport Sharp. Sport se prý hodní nejvíce na běžnou svižnou jízdu. Režim Inteligent má za úkol sešroubovat cifru spotřeby o pár desetin dolů a hodí se na nudné přesuny na dálnici. A tak je jasné, že pro fanoušky aut je nejdůležitější ten poslední – Sport Sharp. Doslova mi bylo řečeno, že jde o režim na kravnutí, kdy se zostří reakce na plyn a automat mnohem déle drží otáčky. A pokud si pákou přepnete řazení na manuál, přestáne vám Lineatronic do řazení zasahovat úplně a je to od té chvíle jen na vašich rukou a tom, jak rychle dovedou přecvakávat přednastavené rychlosti pádly pod volantem. V běžném režimu funguje Lineatronic skvěle a řadí plynule, ale jakmile si jednou vyzkoušíte ten ostrý režim, nebudete chtít nic jiného.
Sport Sharp nezapnete při studeném motoru, což je dobré. Alespoň si kvůli tomu nějaký zbohatlický výkonuchtivý podnikatel neoddělá dobré auto. Ale po zapnutí už vůz předpokládá, že to za volantem trochu umíte. A to i s těmi pádly pod ním, protože tady už vás Lineatronic zachraňovat nebude. Klidně pošle otáčky až do omezovače. Hvízdání turba se zintenzivňuje, rychlost se zvyšuje a vy si začínáte připadat jako Solberg. Ano, sice sedíte o půl metru výš, než v jeho Impreze WRC, ani ten nasávač už netrůní na kapotě jako kdysi, ale jízdně je tohle pravé Subaru se vším všudy. Velice snadno se s ním sžijete a po pár kilometrech začnete neustále navyšovat své jízdní tempo. A co si budeme povídat, když se vám tuhle vysokou čtyřkolku povede poprvé dostat do kontrolovaného smyku všech kol, najdete si novou drogu. Jezdit sportovně s velkým SUV je totiž zvláštním způsobem uspokojující.
Závěr
Sportovní SUV jsou segmentem, který mi byl vždy tak nějak ukradený. Představa silného motoru a sportovně naladěného podvozku v hranaté škatuli s příliš vysokým těžištěm je přece hrozně nesmyslná. A víte co, když to auto vážně funguje, je to nakonec neuvěřitelná sranda. Tohle je opravdu pravé Subaru s benzínovým přeplňovaným čtyřválcem, symetrickým pohonem všech kol a ohromnou náloží řidičských zážitků. Neskutečně jsem se v něm celý týden bavil a žádný ujetý kilometr mne nemrzel. Naopak, čim klikatější a horší silnice, tím lépe pro mne i pro vůz.
Foto: Steering Media