TEST Nissan Juke 1,6 DIG-T 4×4 Shiro – GT-R pro mladé

TEST Nissan Juke 1,6 DIG-T 4x4 Shiro - GT-R pro mladé

Když přišel Nissan Juke v roce 2010 na náš trh, mnozí kroutili hlavou, zda to myslí výrobce vážně, nebo si jen dělá legraci. Malý crossover to v prvních měsících prodeje neměl vůbec jednoduché. Nám se však libí! Libí se nám dokonce tak moc, že jej máme v testu již potřetí. Po naftové patnáctistovce jsme vyzkoušeli základní benzínovou motorizaci, dnes si proklepneme Juke v edici Shiro se sofistikovaným pohonem všech kol a vrcholnou motorizací 1,6 DIG-T.  

Design

Limitovanou edici Shiro by bez nápisu na zádi poznal jen málokdo. Zářivě červený lak karoserie je v kontrastu se stříbrnými kryty zpětných zrcátek a vnějšími klikami dveří. Nepopiratelný podíl na skvělém zevnějšku mají i 17“ litá kola

Nemůžu si pomoct, ale Nissan Juke mi stále více připomíná žabáka. Vysoká příď, nízká záď s rychle svažující se střechou a blatníky, za které by se nemusela stydět ani Toyota Hilux. Světlá výška 200 milimetrů také není na škodu a to hlavně v případě, pokud máte k dispozici pohon všech kol. Maska chladiče a přední světlomety jsou natlačeny co nejvíce do kapoty, čím vznikl velmi slušný přední nájezdový úhel. Kdo se nerozplynul vepředu, stane se mu to vzadu. Boubelaté víko zavazadlového prostoru, až okázale výstřední koncové svítilny a vyčnívající zadní nárazník totiž v dnešní době nemají obdoby. Juke si zamilujete nebo ne. Osobně patřím k té první skupině. 

Interiér

Občas se najdou takoví, kterým interiéry neprémiových japonských automobilů zkrátka moc nevoní. V případě testovaného Nissanu Juke Shiro však začnete měnit názor ještě před usednutím. Vše začíná odemčením vozu klíčkem, kterým se pyšní i všechny dosud testované vozy Infiniti. Po usednutí však zjistíte, že podoba s Infiniti tímto nekončí! Sportovní tříramenný volant padne skvěle do rukou a je potažen kvalitní kůží. Kaplička přístrojů se dvěma tubusy je přehledná, stín jí dělá fešáčky kšilt. Nadšeni budete i z pohodlných sedadel s výraznějším bočním vedením. Jejich čalounění kombinuje hladkou a perforovanou kůži a jsou opatřena vyhříváním.

Mohlo by vás zajímat:  První jízda - Opel Cascada 1,6 SIDI Turbo ECOTEC Cosmo

Kontrast nenajdete jen venku, ale také uvnitř. Oblíbil jsem si kombinaci lesklých černých plastů na středové konzole a světlého provedení středového tunelu. Ani výplně dveří nezůstaly na ocet, jejich čalounění je však náchylné na poškození.

Vnější rozměry vozu napovídají, že to s místem uvnitř nebude žádná sláva. Ve skutečnosti je však prostoru tak akorát. Řidič sedí příjemně nízko od podlahy, rozsah nastavení volantu by mohl být velkorysejší. Představoval bych si také bytelněji vyrobenou loketní opěrku. Vzadu se usadí cestující s výškou do 175 centimetrů docela pohodlně. Nissan sice svému crossoveru navrhl strmou střechu, místo nad hlavou však navýšil usazením zadní lavice o něco níže. Jen zavazadlový prostor svým objemem výrazně strádá. 207 litrů však na nákupy bohatě postačí a u excentrického modelu Juke nikoho nepřekvapí. 

Motor

Pod kapotou testovaného vozu se nacházel přeplňovaný benzínový čtyřválec DIG-T o objemu 1,6 litru a výkonu 140 kW. Ten vrcholí v 5600 ot/min, maximální točivý moment 240 Nm je dostupný v rozmezí 2000 – 5200 ot/min.

Už jsem si stačil zvyknout, že Japonci milují bezstupňové převodovky CVT. S jednou takovou spolupracuje i motor testovaného Juku, a pokud budu mluvit za sebe, nehodí se k němu. Vysoký výkon by lépe vyniknul s manuální převodovkou. V tomto případě se mi jevil dosti utlumený. Navíc by se při akceleraci snížila hlučnost motoru a v neposlední řadě také průměrná spotřeba paliva. Při dálničním limitu si benzínová šestnáctistovka řekne o 9 litrů Naturalu na 100 kilometrů, a pokud budete Juku šlapat po krku na klikaté okresce, spotřeba snadno překročí desetilitrovou hranici. S klidnou nohou na plynovém pedálu jsem dosáhl nejnižší spotřeby 7,1 l/100 km

Mohlo by vás zajímat:  Test Citroën C4 X SHINE - naftová motorizace a praktičtější tvary pro extravagantního Francouze

Jízda – Vlk v rouše žabím

Testovaný Nissan Juke Shiro nebyl vybaven pouze nejsilnější motorizací a automatickou převodovkou, ale také pohonem všech kol. A nebyl by to pravý Japonec, kdyby se spokojil jen s mezinápravovou spojkou. Sofistikovaný systém se ovládá tlačítky u levého řidičova kolene, přičemž máte na výběr ze tří režimů. Polohy 2WD a 4WD jsou jasné, co ale znamená 4WD-V? Jedná se o režim, který upravuje rozdělení točivého momentu mezi kola na levé a pravé straně. Základem je klasický diferenciál a dvě elektromagnetické lamelové spojky. Výsledkem je poměr až 80:20 mezi pravou a levou stranou, což zaručuje přesnější a dynamičtější průjezdy zatáček. Malý crossover se navíc v zatáčkách příliš nenaklání a dokáže vykouzlit trochu té řidičské radosti. 

Nissan Juke funguje skvěle i jako předokolka.  Tužší nastavení podvozku nesnižuje komfort jízdy na nekvalitním povrchu, řízení nepostrádá cit a zpětnou vazbu. To se v dnešní době už moc nevidí. Přeplňovaný motor DIG-T začíná táhnout od 2000 ot/min, nejlépe je mu však mezi 4000 – 5000 ot/min. Zátah v tomto rozmezí je až překvapivý. Stále bych však raději vyměnil bezstupňovou převodovku CVT za klasický manuál. 

Mohlo by vás zajímat:  Offroad víkend aneb Dvojtest Toyota Hilux a Isuzu D-Max v jejich domácím prostředí

V nejsilnějším Juku konečně našel uplatnění systém Dynamic Control. Skrze něj vůz přepínáte do režimu ECO, NORMAL nebo SPORT. V dříve testovaných verzích s nižším výkonem totiž nebyl rozdíl mezi režimy tak markantní, jako když máte pod kapotou 190 koní. 

Většinu času budete jezdit v režimu ECO, kdy jsou reakce vozu na pokyny plynovým pedálem vlažnější. Stále však máte dostatečnou výkonovou rezervu pro bezpečné předjíždění, a pokud to nebudete s tlakem pravé nohy moc přehánět, dosáhnete již zmíněné sedmilitrové spotřeby paliva. 

Závěr

Nissan Juke je extravagantní malý crossover, který dokáže svému majiteli nabídnout opravdu mnoho. Vedle výkonného, i když trochu nenasytného motoru, nabídne sofistikovaný a skvěle fungující pohon čtyř kol, prémiovou kvalitu interiéru a design, díky kterému vůz nikdy nepřehlédnete. Jediným větším aspektem, proč po testovaném Juku v limitované edici Shiro nesáhnout, je jeho cena. Vrcholná varianta s cenou přes 650 tisíc korun však nabídne vše, co může zájemce o podobně střižený crossover požadovat. 

 

Základní cena vozu: 611 000,- Kč (Tekna)

Cena konkrétního vozu: 656 200 ,– Kč

Klady:

– design exteriéru

– prémiová kvalita interiéru

– sofistikovaný pohon všech kol

– řízení

– jízdní vlastnosti

– originalita

– bohatá výbava

Zápory:

– vyšší spotřeba paliva

– objem zavazadelníku

– převodovka CVT