TEST Alfa Romeo Giulietta 1,4T MultiAir

TEST Alfa Romeo Giulietta 1,4T MultiAir

Alfa Romeo Giulietta se prodává již nějaký ten pátek a přesto ji na silnicích potkáte jen výjimečně. Proč ji v prodejích poráží Volkswagen Golf nebo Mazda 3? Je snad horší nebo toho za svou cenu nenabízí tolik? Všechny tyto a mnohé jiné otázky jsem si kladl, když jsem se dozvěděl, že právě tato bílá krasavice mi bude dělat společnost výměnou za stylový Fiat 500 v limitované edici by Gucci, jehož test si můžete přečíst zde – TEST Fiat 500 by Gucci.

Exteriér – sexy modelka

Asi největší předností Alfy Romeo Giulietta je design. Tahle italská kráska vypadá ze všech stran naprosto úchvatně a sexy. Přední část 4,35 m dlouhého vozu evokuje supersportovní model 8C Competizione. Dominuje jí rozměrná chromovaná maska chladiče s logem automobilky a pěti vodorovnými žebry, kterým báječně sekundují oválné přední světlomety s integrovanými LED diodami určenými pro denní svícení. Vše společně s předním nárazníkem do sebe zapadá a vytváří opravdu harmonický celek. Na přední část navazuje boční profil vozu, který vypadá neméně znamenitě. Chromované lemy oken, kliky předního páru dvěří a vnějších zpětných zrcátek, ladné linie – zkrátka pravý italský design. Co nám naopak zůstane skryto, jsou kliky druhého páru bočních dveří, které se přestěhovaly k C-sloupku. Při pohledu ze zadu se pak Alfa Romeo Giulietta chlubí dvojicí protáhlých světlometů. Ale přesto, že Giulietta je ženského rodu a sex appeal má jako Gina Lollobrigida v nejlepších letech, nepůsobí nijak zženštile. Sportovní charakter v sobě nezapře.

Interiér

Jestli se Vám líbí exteriér Giulietty, z interiéru budete také nadšeni. Nevzhledné plasty, šeď či strohost tady opravdu nehledejte. Z každé části vnitřního prostoru sálají emoce a chuť vyrazit na tu nejklikatější okresku v okolí. Chybět proto nemůže kůží obšitý multifunkční volant se správnou tloušťkou a velikostí, hliníkové pedály a kovová hlavice řadící páky, jež krásně padne do ruky a je s ní vyloženě radost řadit. Sportovní nádech dotvářejí také pohodlná polokožená sedadla se slušnou boční oporou a kovová lišta na palubní desce.

Mohlo by vás zajímat:  Opel Grandland 1.6 CDTI - „Zlaťák s bleskem ve znaku“

Jedinou výtku mám k poněkud horší ergonomii ovládacích prvků a složitému systému satelitní navigace. Ale Alfa Romeo Giulietta má jiné přednosti, takže jí pár chyb s radostí odpustíte. Displej navigace je umístěn v ideální poloze na horní části palubní desky a je tak vždy v zorném poli řidiče. Displej navíc zobrazuje veškeré informace o činnosti auta, spotřeby a jiných provozních informací.

Vnitřní prostor a velikost zavazadelníku

Přední sedadla Giulietty nabídnou dostatečný prostor jak v podélném, tak příčném směru a mačkat se nebudou ani cestující na zadních sedadlech. Já se svou výškou 185 centimetrů bych se za sebe bez problémů posadil a pocitem stísněnosti bych rozhodně netrpěl. A mačkat se nebudou ani zavazadla v prostoru za druhou řadou sedadel. Je pro ně totiž připraveno celkem slušných 350 litrů, což dnes představuje v rámci třídy slušný průměr.

Motor a jízdní vlastnosti

O pohon námi testované Alfy Romeo Giulietta se staral přeplňovaný čtyřválec MultiAir o zdvihovém objemu 1,4 litrů disponující maximálním výkonem 125 kW (170 koní) a 250 Nm točivého momentu. Zrychlení z nuly na 100 kilometrů v hodině se odehraje za 7,8 vteřiny, přičemž hodnota maximální rychlosti se zastaví až na číslovce 218. Ostatně pohonná jednotka je jednou z hlavních předností Giulietty. Přeplňovaná čtrnáctistovka má konstantní zátah od 2000 otáček až po omezovač, zhruba od 4000 otáček zátah ještě naroste, výkon pak vrcholí u 5500 otáček.  Čtyřválec se nezadýchává, výkon mu pak nechybí ani při vyšších rychlostech na dálnici. Stejnou pozornost si zaslouží i šestistupňová manuální převodovka s příjemně krátkými drahami, dostatečným odporem a krásným kovovým cvaknutím. Jen kdyby byla alespoň o kousíček přesnější.

Mohlo by vás zajímat:  Test Peugeotu Rifter LONG GT 1.5 BlueHDI se střešním stanem

Systém D.N.A.

Alfou a omegou všech zážitků za volantem je systém D.N.A. Dle slov výrobce přizpůsobuje tento systém chování vozu různým stavům vozovky a stylům jízdy. Pomocí voliče Alfa D.N.A. umístěného za řadící pákou, je možné vybrat jedno ze tří nastavení (Dynamic, Normal a All Weather). Toto zařízení je standardně instalováno do celé výrobní řady modelu Giulietta a je konstruováno s cílem měnit provozní vlastnosti motoru, převodovky, řízení a elektronického samosvorného diferenciálu Q2, spolu s chováním stabilizačního systému VDC (Vehicle Dynamic Control). Nevěřil jsem, tak velký rozdíl může být v jednotlivých nastavení. Pokud vyberete režim Normal a All Weather, Giulietta se chová jako každý obyčejný hatchback bez špetky emocí. Režim Dynamic z ní ale dělá stylový hot-hatch. Alfa i díky slušné porci výkonu velmi ochotně zrychluje, problémy jí nedělají ani táhlé stoupání a prudké předjížděcí manévry. Je neskutečně živá a hravá a k tomu disponuje příjemně tuhým a přesným řízením. Zkrátka vším, co od sportovního hatchbacku očekáváte. Pří překročení 3,5 tisíce otáček se Vám navíc odmění velmi příjemným zvukovým projevem, který je nesmírně návykový.

Pohonná jednotka dokáže být i dostatečně úsporná. Při klidném tempu do rychlosti 100 kilometrů v hodině se bez větších problémů dostanete se spotřebou lehce pod 6 litrů. Dálniční stotřicítka pak znamená odběr přibližně o dva litry větší. Pokud chcete využívat plný potenciál vozu a to si tahle Alfa rozhodně zaslouží, připravte se na průměrnou spotřebu blížící se desetilitrové hranici.

Mohlo by vás zajímat:  Test MAZDA 3 E-SKYACTIV X 186 - i nadále svá

V souvislosti s jízdními vlastnosti vozu je třeba zmínit předchůdce Giulietty, model 147, jenž ve své době patřil k absolutní špičce. Giulietta výtečné jízdní vlastnosti stočtyřicetsedmičky překonává a posouvá je ještě o veliký kus dál. Díky zadní víceprvkové nápravě a velmi dobře naladěnému podvozku sedí vozidlo na kvalitním povrchu jak přibité a v zatáčkách se chová naprosto klidně a předvídatelně. Situace se trochu změní při jízdě na horším povrchu. Tady už Alfa není tolik suverénní a na příčných nerovnostech má tendenci zadní část vozu odskakovat. Svou zásluhu na tom ovšem mohou mít použitá kola o velikosti 16 palců. Námi testovaná verze s automatickou převodovkou a o palec většími koly si s nerovnostmi a výmoly poradila o poznání lépe.

Závěr

I když jsem si s touhle kráskou směl hrát pouhé tři dny, udělal jsem si o ní obrázek. Alfa Romeo Giulietta je pravá italka. Ráda na sebe strhává pozornost, je atraktivní, je sexy. Ale jako každá krásná žena není úplně bez chyb. Záleží jen na Vás, nakolik budete její krásou okouzleni a jestli jí menší chybičky odpustíte. Za své peníze asi dokážete sehnat i lépe vybavený hatchback nižší střední třídy, ale jsem si jistý, že s žádným Golfem nebo Mazdou 3 si neužijete na cestách tolik zábavy a pozornosti jako s Giuliettou. I pouhé tři dny stačily k tomu, abych se do ní až po uši zamiloval. Má tedy cenu odpovídat na otázku, jestli bych si jí pořídil?

Cena testovaného modelu: 623 000,- Kč

Plusy

-atraktivní design

-kvalitně zpracovaný interiér

-výkonná pohonná jednotka

-jízdní vlastnosti

Mínusy

-horší ergonomie interiéru a ovládacích prvků

-odskakování zadní nápravy na nerovnostech

-méně přesné řazení

Porovnejte parametry vozu Alfa Romeo Giulietta s konkurencí na Autohled.cz