Mazda 3 aktuální generace brázdí silnice již od roku 2019, její nepřehlédnutelný design je v případě tohoto vozu navíc doplněn o kvalitně zpracovaný interiér a skvělé jízdní vlastnosti, které se opírají o neutuchající odpor k přeplňování a o vyšší kubatury nabízených motorizací.
My jsme aktuálně usedli do vozu, který byl vybaven celkem unikátní motorizací nesoucí označení e-Skyactiv X. V konkrétním případě se pak jedná o nejnovější počin z portfolia nabízených motorizací, tento tzv. „diesel na benzín“ je technologicky zajímavým mild hybridem, který v případě našeho vozu navíc kooperoval s výborným šestistupňovým manuálem.
Exteriér
Základní proporce Mazdy 3 v karosářském provedení hatchback disponují velmi jednoduchým tvarováním. Karoserie je vybavena poměrně velkým přesahem před přední kola a kontrastně malým v rámci zadní partie. Optické vyváženosti celé karoserie vozu je pak docíleno díky skvěle vypadajícímu mohutnému „céčkovému“ sloupku.
Avizovaný přesah přední partie podtrhují výrazně zakrojené světlomety, které vůz obohacují o zcela typický dravý a dynamický výraz. Přední partii pak nechybí ani objemná maska, v případě testovaného vozu vybavena černým lemováním, které efektně kontrastovalo s barvou vozu (Platinum Quartz).
Bočnímu profilu dominují již zmiňované přesahy karoserie a masivní „céčkový“ sloupek, který trojce dodává jasně rozpoznatelný a charakteristický designový prvek. Dále pak příjemně nízká a sportovní silueta.
Pojetí zadní partie adekvátně navazuje na zbytek vozu, její jednoduché tvarování je tedy doplněné o partie disponující propracovanými detaily. Prim zde hrají koncová světla pracující s kruhovým motivem nebo poměrně objemné přesto velmi decentní „lízátko“ vrchní části pátých dveří. Celá zadní partie je pak v případě Mazdy celkem tradičně podtržena dvojicí poctivých chromovaných koncovek výfuku.
Interiér
Interiéry aktuálních vozů značky Mazda vás ihned po usednutí obklopí prostředím, které je výrazově čisté a elegantní, navíc kvalitně zpracované a podpořené spoustou měkčených ploch.
Rozložení palubní desky Mazdy 3 pak přichází s koncepcí, která je primárně orientovaná směrem k řidiči. Poměrně objemná palubka přístrojů v tomto případě navíc přechází do dvojice výdechů klimatizace a tvoří tak jeden kompaktní a výrazný celek, s již avizovanou orientací právě na řidiče.
Lehce „zpátečnická“ (myšleno pozitivně) je Mazda také v pojednání jednotlivých ovládacích prvků a v úrovni své digitalizace. Palubka přístrojů totiž nabídne kombinaci klasických analogových ukazatelů otáčkoměru, palivoměru nebo teploty motoru. Středový ukazatel rychlosti navíc disponuje kruhovým displejem, který přepíná mezi trojicí graficky jednoduchých prostředí.
Dále tu máme na dnešní poměry celkem skromný displej palubního infotainmentu, který je integrovaný do horní části palubní desky. Jeho dostupnost není ideální a ovládání tak probíhá pomocí kruhového ovladače, který funguje velmi jednoduše a příjemně intuitivně. Samotné grafické prostředí tohoto displeje je také celkem jednoduché, o to však přehlednější.
Aktuálně testovaný kousek byl vybaven šestistupňovým manuálem, který je v případě Mazdy vždy příjemným zpestřením. A to nejen pro jeho příkladnou ergonomii, tedy umístěním a výškovým nasazením v rámci středového tunelu, ale také pro jeho přesné a krátké dráhy řazení.
K tradičně příjemným prvkům interiéru dále patří multifunkční volant. Ten disponuje poměrně subtilním věncem a velmi vzhledným rozmístěním jednotlivých jeho ovladačů.
Za volantem trojky se sedí opravdu nízko, palubní deska a středový tunel vás tak příjemně obklopují. Přední pozice nabídnou místa dostatek, u zadních pozic je to již o něco horší v místech nad hlavou. Zde je jasně patrná daň za krásu v podobě nízké siluety střechy vozu a k lehce stísněnému pocitu přispívá také vyšší poloha spodní hrany bočního prosklení.
Foto: Jan Horský
Nabízené motorizace a jízdní dojmy
Pod kapotou Mazdy 3 jsou aktuálně v nabídce pouze lehce elektrifikované (mild-hybridní) benzínové dvoulitrové motorizace. Ty jsou v kombinaci buď s šestistupňovým manuálem, nebo šestistupňovým automatem. Pomyslný základ pak tvoří verze e-Skyactiv G122 disponující výkonem 90 kW (122 koní). Výkonnější verze e-Skyactiv G150 nabídne výkon 110 kW (150 koní).
Nám se do rukou aktuálně dostala verze e-Skyactiv X186, která se, jak už samotný název napovídá, pyšní výkonem 137 kW (186 koní).
V případě motorizace označené Skyactiv-X se jedná o benzínovou pohonnou jednotkou, která v určitém okamžiku pracuje v režimu, který je podobný těm vznětovým. Motorizace totiž pracuje s velkým kompresním poměrem (konkrétně se jedná o hodnotu 15:1), díky kterému může být do spalovacího prostoru pouštěna velmi chudá směs. Přítomna je však i klasická svíčka, která zapaluje jen velmi malé množství směsi, které společně s velkým tlakem ve válci způsobí následné vznícení zbytku chudé směsi.
Tento způsob pak přináší lepší a důkladnější spalování směsi, které probíhá za vyšší teploty. To vše by pak mělo mít přesah do lepší výkonnosti vozu, nižší spotřeby a do nižších hodnot produkovaných emisí. Součástí této technologie je pak i malý řemenem poháněný kompresor, který se stará o to, aby se do tohoto systému (SPCCI – svíčkou řízené kompresní zapalování) dostalo potřebné množství vzduchu. Při potřebě maximálního výkonu, nebo v případě extrémně opačném funguje motor v klasickém zážehovém režimu. Přepínání mezi klasickým režimem a režimem SPCCI pak probíhá zcela automaticky.
Jak je patrné z již samotném názvu motorizace „e-Skyactiv-X“, jedná se o mild hybridní pohonné ústrojí. Vůz je tedy vybaven 24 V starter-generatorem, který napomáhá účinnějšímu chování systému start x stop (prodlužuje tak například dobu vypnutého motoru do doby puštění brzdového pedálu namísto sešlápnutí pedálu spojkového).
Výše uvedené fungování testované motorizace e-Skyactiv-X může na první pohled působit celkem složitě, v reálu se však pohonná jednotka projevuje jako klasická atmosféra, na kterou jsme v podání automobilky Mazda již dlouhodobě zvyklí. Motorizace je v případě trojky naladěna na výkon 137 kW (186 koní), kterého je docíleno při 6000 otáčkách za minutu. Vrchol točivého momentu 240 Nm pak dosahuje při 4000 otáčkách za minutu. Tedy i tato motorizace jednoznačně miluje otáčky a k dosažení svižné jízdy ji jednoduše musíte točit.
Dynamická jízda pak trojce vysloveně chutná, na ruku tomu jde také skvělý, spíše tužší podvozek, výborně nastavené řízení a dobře fungující ergonomie uvnitř vozu. Ke skvělému jízdnímu prožitku dále přispívá také šestistupňový manuál, především pro jeho skvělou kulisu řazení, menší slabinou se pak stávají dlouhé rychlostní stupně.
Ať už klidné, nebo ostřejší tempo, v obou případech vás Mazda 3 umí přesvědčivě vtáhnout do děje, vnímání tohoto vozu je tedy naprosto ukázkové. Trojka je tak i nadále řidičským vozem, který vás bude bavit řídit. Elektrifikace motorizace X pak úspěšně přispívá k úspornějšímu provozu, v rámci normálního tempa jste s tímto „dvoulitrem“ totiž schopní jezdit se spotřebou někde mezi 5-6 l / 100 km. Osobně jsem během týdenního testu „trojku“ moc nešetřil a dost často se nechal jejím vzhledem a jízdním projevem svádět spíše k ostřejší jízdě. Se spotřebou jsem se i tak pohyboval okolo průměrných 6,3 l / 100 km.
Závěrem
Aktuální ceník pro rok 2024 nás informuje, že Mazda své vozy zvýhodnila jistým bonusem, v případě modelu 3 se jedná o bonus 40 000 Kč. Mazda 3 v testovaném provedení hatchback je tak v nabídce od 595 500 Kč včetně DPH. V tomto případě se jedná o základní výbavový stupeň Prime-line a o motorizaci nesoucí označení e-Skyactiv G122. Tuto základní verzi můžete pořídit také s automatickou převodovkou od 660 900 Kč včetně daně. Silnější „základ“, vůz specifikace e-Skyactiv G150 pak od 620 900 Kč, s automatem od 685 900 Kč.
Trojka je dále v nabídce ve výbavovém stupni Exclusive-line, Homura a Nagisa. Když se zaměříme na testovanou verzi e-Skyactiv X186, tak tu s šestistupňovým manuálem pořídíte od 647 900 Kč, s automatem pak od 712 900 Kč včetně DPH.
Mazda 3 v provedení hatchback láká na líbivý vnější vzhled, který tvoří čisté základní line a příjemně vyvážené proporce. To vše pak adekvátně doplňují detaily dodávající vozu jistou dynamiku a značný šmrnc. Povedenému exteriéru úspěšně sekunduje také interiér, v duchu Jinba Ittai (propojení vozu a řidiče) nabídne velmi dobrou ergonomii a kvalitní zpracování.
Testovaná motorizace e-Skyactiv-X pak přináší vozu projev klasické atmosféry, která umí být i úsporná. Stran jízdního projevu tak i v případě této specifikace zůstává vše při starém. Mazda 3 e-Skyactiv-X je tedy i nadále jednoznačně řidičským vozem, který si nelze nezamilovat.
Zdroj: Autorský text
Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora