Model RX od automobilky Lexus je jedním z otců zakladatelů dnes poměrně rozšířené kategorie prémiových SUV. Pro automobilku je pak tento model také velmi důležitý, a to díky jeho číslům prodejnosti. Lexus RX je tedy jistým premiantem, který se v rámci portfolia automobilky pyšní titulem nejprodávanějšího modelu.
Aktuální pátá generace nám dělala společnost již v průběhu prázdnin, klasické hybridní provedení 350h však nyní vystřídala o poznání výraznější varianta. Redakčním testem nám tak prošlo vrcholné provedení 500h, které nabídne novinkové turbo hybridní pohonné ústrojí, které je navíc podporované hned dvojicí elektromotorů. Nemalé výkonové přednosti tohoto vozu jsou pak podpořeny adekvátním výbavovým stupněm F SPORT.
Exteriér
Nová generace Lexusu RX přichází se znatelně umírněnějším základním tvarováním karoserie vozu, i nadále tu však máme adekvátní dávku robustnosti a zcela typický rukopis aktuálních modelů automobilky Lexus. Karoserie vozu se pak příjemně zakulatila a jako jistý mezigenerační propojovací prvek fungují detaily, které je možné spatřit na vozech předchozí generace.
Již tradičně vozu dominuje poměrně objemná přední maska, která je nově elegantněji integrována do mohutné přední partie. Nová generace RX stále disponuje velmi sebevědomým výrazem a zcela typickým světelným podpisem předních skvěle fungujících světlometů.
Boční partie vozu disponuje známým, výše avizovaným, detailem plovoucí střechy, který společně s celkovým tvarováním této partie dodává vozu dostatečnou dávku dynamiky a mohutnosti. Vyvážený a celkově líbivý dojem pak uzavírá zadní partie, které dominují světla orientovaná napříč celou šířkou vozu s integrovaným označením „Lexus“.
Testovaný F SPORT pak RX znatelně okořenil o odlišně provedenou mřížku chladiče, o ochranné lemy a hlavně o aerodynamické nárazníky, které RX dodávají nemalou dávku sportovního charakteru.
Interiér
RX i nadále úspěšně pokračuje v dokonalé péči o své uživatele, k hlavním přednostem interiéru tak patří kvalitní materiály s důkladným zpracováním a velkým smyslem pro detail, RX pak svým uživatelům nabízí také bohatě dimenzovaný vnitřní prostor.
Všechna místa ve voze tedy disponují adekvátním dostatkem prostoru, vypíchnout však musím prostor v druhé řadě sedadel, který je díky mezigeneračně prodlouženému rozvoru opravdu „královský“. Samotné sedačky jsou pak potaženy poddajnou a velmi jemnou kůží, na předních pozicích nabídnou jak funkci vyhřívání, tak i ventilováni. Testovaná verze F SPORT pak přichází s efektním čalouněním v kombinaci černé a tmavě růžové, přední sedadla jsou pak jinak tvarována a zajišťují tak lepší oporu těla. V rámci hlavových opěrek nechybí loga verze F SPORT a sportovní charakter kabiny podtrhují také hliníkové dekory.
Přístup do vozu, nastupování a vystupování, je v případě nového RX řešeno elektronicky, tedy příslušným interiérovým a exteriérovým ovladačem, tlačítkem (otevírání dveří je samozřejmě dále jištěno také klasickým mechanickým způsobem). Tento systém je tedy nejen příjemně komfortní, ale také disponuje bezpečnostním charakterem. Monitoring okolí vozu by vám totiž neměl dovolit otevřít dveře v případě, že okolo vozu projíždí jiný vůz nebo například cyklista. V rámci přístupu do vozu je samozřejmostí také systém Easy Access, který vám usnadňuje nastupování a vystupování automatickým odsunutím sedadla a volantu.
S novou generací přichází také přepracovaná palubní deska, která nově disponuje tmavým panelem s integrovanou palubkou přístrojů před řidičem a 14“ displejem palubního infotainmentu. I ten se dočkal značné modernizace, tedy na značku Lexus velmi příjemného grafického oživení.
Samotné ovládání vozu je tak nyní o poznání jednoduší, systém nabízí také příjemnou grafiku a rychlou odezvu. Samozřejmostí je možnost propojení infotainmentu s vaším mobilním telefonem a plného využití skvělé hrajícího audiosystému Mark Levinson. Další možností je také vzdálený přístup k vozu skrze adekvátní aplikaci.
I přes výše avizované zjednodušení ovládání vozu potěší stála přítomnost klasických kruhových ovladačů klimatizace, nebo uživatelsky odladěný volič automatické převodovky, který je rozměrově minimalistický, přesto naprosto funkční.
Za zmínku pak rozhodně stojí také multifunkční volant, jeho rozložení zůstává známe z předchozí generace, naprosto prémiové zpracování pak také. Obdobně jako u nové generace NX tu máme ovládací prvky (dotykové plochy), které přichází hned s dvojitou funkcí na každé straně volantu. Společně s head-up displejem, který funguje jako další displej lze tímto pohodlným způsobem ovládat mnoho funkcí, bez ztráty očního kontaktu s vozovkou.
Mohutné proporce karoserie vozu se pozitivně podepsali také na bohatě dimenzovaném zavazadlovém prostoru, jeho 838 l základního objemu disponuje pravidelným tvarováním a díky příslušnosti ke kategorii SUV také ideálně vyšší nakládací hranou.
Nabízené motorizace a jízdní dojmy
Pátá generace Lexusu RX disponuje výhradně elektrifikovanými pohonnými jednotkami, klasická spalovací motorizace nebo příjemně hutný benzínový šestiválec jsou bohužel již minulostí.
Pomyslný „základ“ tak v rámci nabídky tvoří klasický hybrid nesoucí označení 350h. Dále je k dispozici první plug-in hybridní RX 450h+, které je vybaveno atmosférickým 2,5 l čtyřválcem a elektromotorem s kombinovaným výkonem 309 koní, dále pak baterií o kapacitě 18,1 kWh, která vozu propůjčuje čistě elektrický dojezd okolo 65 km.
Vrcholná, aktuálně testovaná, verze RX 500h si pak pro nás stran pohonného ústrojí připravila skutečnou lahůdku. Tradičně začněme motorizací, kterou v tomto případě tvoří benzínový čtyřválec o objemu 2,4 litru doplněný o přeplňování, takže ano skutečně se jedná o „oturbený“ hybrid. Další součástí této pestré mozaiky je převodovka, samozřejmě automatická, avšak ani v tomto případě se nejedná o klasiku v podobě tradiční bezestupňové e-CVT převodovky, ale o klasický šestistupňový hydroměnič. Vrcholné RX je pak také permanentní čtyřkolkou, o kterou se stará systém DIRECT 4. K dokonalosti pak u Lexusu přidali také natáčecí zadní nápravu navíc vybavenou druhým elektromotorem (o výkonu 76 kW), který zajišťuje výše avizovaný pohon všech kol. A zmínit se musím také o brzdách, do ohromných kotoučů se totiž zakusují hned šestipístkové brzdiče.
Průlomový paralelní hybridní pohon tak přichází se systémovým výkonem, který dosahuje úctyhodných 273 kW (371 koní) s maximálním točivým momentem 550 Nm. To vše při váze vozu lehce převyšující dvě tuny. Lexus RX 500h tak přichází s nebývale příjemným jízdním prožitkem, který nabídne více podob. Všudypřítomný komfort umí vůz adekvátně doplnit o tichý a příjemně plavný jízdní projev. Na druhou stranu tu máte vůz disponující ohromnou dynamikou s kontinuálním zátahem a okamžitými reakcemi na pokyny od plynového pedálu.
K téměř dokonalému jízdnímu projevu RX 500h napomáhá hned několik pomocníků. Jedním z nich je například hydroměničová převodovka, která řadí velice plynule, prakticky neznatelně. Jejím hlavním přínosem je však eliminace onoho nepříjemného monotónního projevu, kterými disponují vozy právě s bezestupňovou převodovkou typu e-CVT. Dále tu máme hned dvojici elektromotorů, které zajišťují jak čistě elektrický režim, tak okamžité reakce vozu na plynový pedál doprovázené mohutným a kontinuálním zátahem. Vždyť toto prémiové SUV zvládá stovku za pouhé 6,2 vteřiny.
Díky pohonu všech kol, který umožňuje druhý výkonný elektromotor na zadní nápravě, umí RX automaticky rozdělovat výkon mezi jednotlivé nápravy. V průběhu jízdy tak vůz sbírá potřebná data a výkon následně rozděluje mezi jednotlivá kola za účelem dosažení co největší jízdní stability. Pětistovka přichází také s novinkou v podobě adaptivního podvozku AVS, který monitoruje každé kolo nezávisle. Tento systém pak nebývale schopně zvládá eliminovat jednotlivé náklony při prudkých akceleracích nebo naopak v kooperaci s brzdovým systémem umí eliminovat náklony při brzdění vozu.
Zmínit se musím také o spotřebě verze 500h, ta mi ale v kontextu s vozem této specifikace nepřijde ve výsledku úplně důležitá. Jedná se však o full hybrid, tak je logické, ptát se po účinnosti tohoto pohonného ústrojí. Osobně jsem s verzí 500h jezdil za průměrných 9,5 l / 100 km. Přiznám se ale, že dost často byl vůz ve sportovním režimu a po většinu času mimo městské komunikace. Věřím tedy, že delší soužití s RX 500h nebo městský provoz budou umět stlačit spotřebu na o něco přijatelnější nižší hodnoty.
Závěrem
Nová generace ikonického Lexusu RX nám své kvality předvedla již v rámci testu klasické hybridní verze. Komfortní a úsporný jízdní projev podporovaný prostorným a kvalitně zpracovaným interiérem s adekvátní dávkou luxusu, to byly hlavní přednosti testovaného hybridního provedení.
Aktuálně testovaný Lexus RX 500h, výhradně spojovaný s výbavovým stupněm F SPORT, k výše avizovaným přednostem navíc přidává decentní dávku sportovního charakteru. Jeho hlavní přidanou hodnotu však vidím v inovativním pohonném ústrojí, které je stejně jako zbytek tohoto vozu odladěno k naprosté dokonalosti. Jízdní vlastnosti verze 500h tak umí nabídnout tichý a komfortní jízdní projev stejně tak, jako dynamickou jízdu opírající se o ohromnou zásobu výkonu a dokonale fungující podvozek.
Aktuální ceník nové generace je značně obsáhlý. Vůz je totiž v nabídce v již zmiňovaných třech variantách, 350h Hybrid, 450h+ Plug-in Hybrid a vrcholný 500h High Performance Hybrid, jednotlivé verze pak navíc nabízí celkem širokou škálu výbavových stupňů. Jedná se především o BUSINESS EDITION, COMFORT PLUS, EXECUTIVE, F SPORT DESIGN, EXECUTIVE PLUS, F SPORT DESIGN PLUS a vrcholný LUXURY.
Nová generace pak startuje na částce 1 790 000 Kč včetně daně. V tomto případě se jedná o klasický hybrid 350h a „základní“ výbavový stupeň COMFORT. Plug-in hybridní provedení 450h+ startuje na částce 2 090 000 Kč (COMFORT) a na vrcholný 500h si budete muset připravit minimálně 2 530 000 Kč (F SPORT).
Zdroj: Autorský text
Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora